Bästa fightern!

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Som rubriken lyder,
Kan inte sluta snegla på Streetfighters. Kör idag motard men blir hela tiden sugen på något man kan åka långt på och ibland med en passagerare. Men vill gärna ha kvar busfaktorn.
Jag föredrar låg vikt och hanterbarhet framför starkast motor.

Vilken modell föredrar du och varför?

Dessa har jag tittat en del på:

Kawasaki Z750/Z800
Suzuki GSR750
Yamaha FZ8N och även nya MT09.
Antar att även Street triple passar in.

Anledningen till att det inte är med några 1000cc är av försäkringsskäl. Bo i centrala GBG är inte det billigaste alternativet.

Tacksam för synpunkter!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Street triple har väl vunnit i princip varenda test som finns av nakenhojar i den klassen, provkör och bli kär :tummenupp
Underbar karaktär i deras motor, chassit är klockrent, det som gjorde att det blev fz8 för mig var att den fanns med kåpa vilket jag ville ha. Jag ångrar mig...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
I den klassen så har ju Street Triple skördat enorma framgångar, dock så tror jag mycket på Yamahas MT09 framöver.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Street triple har väl vunnit i princip varenda test som finns av nakenhojar i den klassen, provkör och bli kär :tummenupp
Underbar karaktär i deras motor, chassit är klockrent, det som gjorde att det blev fz8 för mig var att den fanns med kåpa vilket jag ville ha. Jag ångrar mig...

Den ser ju helt ok ut också! Hur är karraktären i motorn? Måste den tokvarvas eller finns det lite effekt längre ner? Vad skiljer vanliga Street triple mot R?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hade jag valt bland hojar i den klassen så hade jag nog kikat lite närmare även på MV Agusta's 800-modeller.
Personligen är Brutale min favorit, men det finns ju även Dragster och Rivale.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Dessa trådarna slutar nästan alltid på samma sätt, Aprilia Tuono lovordas för att den är badass och försäkringen är tydligen riktigt schysst.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Dessa trådarna slutar nästan alltid på samma sätt, Aprilia Tuono lovordas för att den är badass och försäkringen är tydligen riktigt schysst.

Brukar sluta med Tuono och Superduke, men nu efterfrågade TS specifikt en hoj som inte klassades som 1000cc. Så kanske finns det hopp för denna tråd? :confused::tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Brukar sluta med Tuono och Superduke, men nu efterfrågade TS specifikt en hoj som inte klassades som 1000cc. Så kanske finns det hopp för denna tråd? :confused::tummenupp

Haha, fast det är väl för att TS vill ha en schysst försäkring?
Det kan till och med jag få på en Tuono som 21 åring, fast sen bor jag ju på landet :fakta
Fightad och någorlunda kittad suzuki TL eller kanske en VTR kan ju också vara kul och försäkringen på dessa är löjligt låg om man hittar rätt, förstnämnda är dock rätt ovanliga och slutade tillverkas för sådär en 10 år sen :p
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag lyckades få tag på en sv1000n. Kostar inte mkt att köpa och inte mkt att försäkra. Säkert inte lika rejsig som superduke eller tuono. Men så kostade hälften så mkt också. Riktigt skönt bottenklipp i motorn iaf.
 
Last edited:

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Av dom du väljer mellan tycker jag MT09 är coolast men skall du ha bästa fightern blir det en Ducati Streetfighter S! :rock

MT09 var en av de jag tittade på när jag skulle köpa fighter men den föll bort då det inte var fullt justerbar fjädring som jag vill ha för bankörning.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Ducati streetfighter!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag håller hoppet vid liv ;)
Precis, helst något mindre än 1000cc.

Det är inte volymen som kostar att försäkra, det är effekten. SD990 är nog det råaste du kan åka som kvalar på streetfighter (Z750 mf. är streethojar i bästa fall i jämförelse), och de 120 hästarna kommer som ett avgrundsvrål jämfört med radfyrorna eller triplarna (och ja, jag har kört dem också).

Jag halvförsäkrade min SD för under 4000.. ;) AWESOME
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Den ser ju helt ok ut också! Hur är karraktären i motorn? Måste den tokvarvas eller finns det lite effekt längre ner? Vad skiljer vanliga Street triple mot R?

Det som skiljer R och icke R är bromsar och ställbar fjädring. Prisskillnaden mellan R och den vanliga är för en ny hoj är ca 10 000 kronor. Värt eller inte värt, det får var och en avgöra. Jag valde R för att jag kör lite bana och då är det trevligt att kunna skruva lite fjädring och ha bättre bromsar. Effektkurvan på hojen är väldigt linjär om du jämför den med en t ex en Ducati/SD som har mer kräm i botten eller en R4:a som har mer effektkick på topp. Den behöver alltså inte tokvarvas, utan levererar en ganska jämn effekt hela vägen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Den ser ju helt ok ut också! Hur är karraktären i motorn? Måste den tokvarvas eller finns det lite effekt längre ner? Vad skiljer vanliga Street triple mot R?

Tänk radfyra fast mycket bättre mellanregister, och mycket mera livlig! Dessutom så känns den liksom busig, lite som om startknappen hette "hopp o lek knappen". Hittar du ett Arrow 3-1 system så får du med ett sånt samt mappning (mappningen kan du förresten sköta själv med hjälp av en kabel du köper för en femhundring och din egna lappy om det handlar om en modell innan -12 om jag inte minns fel) 113 hk på bakhjulet.
En Street triple R har annan fjädring, tror det är öhlins, som du kan ställa in i princip allt på. Färgen förstås, vilket du ser, sen minns jag inte vad det var mer, googla?

En av de massvis med tester du kan hitta som säger samma sak:
http://www.youtube.com/watch?v=-SoGaoUnLpA
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Triumphen e ju lättast, fast mt09 ska la vara ganska lätt den me, om inte lättare å billigare väl?
Jag personligen, anser att en trippel känns tråkig i karaktären. den bara drar direkt från 2000 rpm å sen fortsätter det odramatiskt upp, jätte lättkörd med andra ord.

Rad 4orna e fan coola, måste varvas lite men när den väl snurrar igång då jäklar alltså, shiiiiit men de du listat e tunga...
2 cyl ala monster/streetfighter... 4k rpm e ju som att starta en minibike med gräsklippar-motorer, sen e det som om kraften plötsligt tar slut när man vill mer :p

streettrippel hade jag tatt :p men e du ung så glöm billig försäkring i gbg :p
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top