Adventure kurs?

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Satt och kollade lite Youtube-klipp på folk som semestrade på sina Adventure-hojar och blev supersugen.
Nu är jag otroligt grön på att åka MC, så jag tänkte att man kanske kunde få tag i en rolig kurs där man får lära sig tips och tricks, samt åka en tur i grupp.
Kollade med SMC, men det verkar inte finnas något sådant där.

Har ni någon koll på om man kan få tag i en sådan kurs? Gärna i Göteborgsområdet samt att man får låna/hyra hoj.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
kolla på soe.se
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Känns som det är precis dithän landet håller på att kantra, faktiskt.
En Adventurekurs ligger nog inte långt borta nu...
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Smc har bra kurser, både gruskursdagar och "Till tops", kolla SMC hemsida

Touratech har utbildning, kolla tex Säfsen adventure Days eller Touratech offroad school
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Det kan nog vara svårt att hitta arrangemang där hyra av hoj ingår, jag känner inte till några. SMC arrangerar gruskurser samt grustouring på lite olika orter, se http://svmc.se. Adventure days är ett poppis arrangemang också. Finns en drös forum med trevligt folk som arrangerar körningar. http://soe.se, http://adventureriders.se, http://hellrediket.se mfl.

Det bästa med denna typ av hoj är att kostnad för inköp och ägande är väldigt låg. Köp någon gammal sunkig enstånka på ~600CC och kör tills det rasar. Servicebehovet är förhållandevis lågt, även om det behövs aningen mer frekventa åtgärder med att byta packboxar, drivpaket samt smörja/byta lager mm. Såvida man inte köper någon hetare enduro-hoj där det ska bytas olja i tid och otid.

Det enda jag ångrar med att börja köra grus/offroad är att det tog mig 11 år att börja. Din värsta väg blir din bästa väg. Helt plötsligt finns det knappt några begränsningar vart man kan ta sig fram på längre turer.

På schemat i sommar står bland annat Ligurische Grenzkammstrasse. Svårt att toppa sådan körning med sportpulkan:
https://www.youtube.com/watch?v=Z3QNR99G1wg
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Touratech Offroad school. Gick basic i somras, blir advanced i år. Asbra! Hoj att låna (BMW).
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du har ju en 640, skaffa 18/21 hjul till den så har du en perfekt grusmoppe.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Håller med Boris, du har ju redan en "perfekt" grushoj. Även fast jag skulle föredra en 450.
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Vad jag förstår det så ingår inte boende...men att få fram det på Säfsen Resorts hemsida lyckades jag inte med.

Man ringer dit så får man ett förmånligt paketpris:tummenupp Man uppger att man ska gå gruskurs. Tog kursen förra året sjukt kul om jag lyckas skrapa ihop lite stålar blir det en i år igen:)
 
Last edited:

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Funkar det att köra 450 enduro på dessa kurser eller kommer det vara för omständigt? Service var 100:e mil, hård sadel osv.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funkar det att köra 450 enduro på dessa kurser eller kommer det vara för omständigt? Service var 100:e mil, hård sadel osv.

Det går nog bättre än att kör BMW 1200 eller KTM 1190 :yoparty
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
På grus föredrar iaf jag en större hoj än 450, min super tenere är det absolut roligaste jag kört på grusväg. Kan tänka mig att en 990/1190 är roligare ändå, hade inte försäkringen på 1190 adventure r kostat mig 49k så hade det blivit en sån..
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har aldrig sett någon riktigt klockren definition av vad Adventure- körning egentligen är. Det här är i alla fall min egen tolkning:

*att köra intressanta vägar oavsett underlag.
*att kunna ta sig till intressanta platser även när vägarna blir sämre.
*att kunna ta sig till och kunna övernatta på platser där civilisation saknas.
*Touring - civilisation = Adventure.

Om jag skulle börja skriva agenda för en kurs i ämnet så skulle den se ut så här:

Körteknik

*Grundläggande gruskörningsteknik.

Planering:
*Att tänka på vid förberedelse av en adventuretrip
*GPS hantering och ruttplanering.
*Generella tips vid planering av en dagsetapp.
*Bra informationskällor.


Utrustning

*Val av kläder.
*Genomgång av lämplig campingutrustning för MC
*Genomgång av lämplig övrig utrustning
*Övning i enklare fältmekande och punktreingsfix
*Genomgång av myggmedel

Genomförande

*Val av campingplats.
*......

Jag har säkert glömt många bra punkter. Kom gärna med förslag
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top