Hur resonerar en glidare?

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Jag förstår att ballhet går före funktion i hojvärlden, och det ska det göra också. Annars blir det som att tatuera sig för att man inte tycker att det är snyggt utan för att det har "betydelse".

Däremot förstår jag inte vissa glidare som ibland bara har jeans, t-shirt och den där koppen på huvudet som inte ens skyddar sidorna. Hur resonerar man? De jag observerat har ofta en bakgrund inom kampsport och mer sällan än inte ligger det ouppklarade business med sin farsa bakom den hårda stilen - som inte är så hård egentligen.

"Jag glider fram och inget händer mig" är inget seriöst svar...

Hur resonerar ni?

mvh
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det här är väl fortfarande sporthoj.com? :va

Eller menar du att vi ska försöka sätta oss in i andras tankar mer och spekulera? Tror inte det finns så många glidare som du beskriver här.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag förstår inte varför så många hojåkare retar sig på andra hojåkare.
Varför skulle jag bry mig om varför andra kör hoj eller vilka preferenser de har?
Sagt det tidigare, men det behöver upprepas! Spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det! :D
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Det här är väl fortfarande sporthoj.com? :va

Eller menar du att vi ska försöka sätta oss in i andras tankar mer och spekulera? Tror inte det finns så många glidare som du beskriver här.

Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Jag förstår inte varför så många hojåkare retar sig på andra hojåkare.
Varför skulle jag bry mig om varför andra kör hoj eller vilka preferenser de har?
Sagt det tidigare, men det behöver upprepas! Spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det! :D

Jag retar mig inte. Jag är intresserad av tänket... det är så man lär sig att förstå andra.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.

Du har helt rätt i att du får fråga vad du vill.

Men att ställa den frågan på sporthoj.com ger ungefär samma resultat som att fråga Zlatan hur det är att leva ett liv i rullstol...
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Du har helt rätt i att du får fråga vad du vill.

Men att ställa den frågan på sporthoj.com ger ungefär samma resultat som att fråga Zlatan hur det är att leva ett liv i rullstol...

Haha okej! Jag trodde att det även fanns glidare på det här forumet. Om inte annat så finns det väl folk här som har mer erfarenhet än mig och som skulle kunna ge ett bra svar på frågeställningen. Fast det var ju viktigare att --> :7peta antar jag :tungan
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.

Intressant fråga! Har inte provat själv, men två pizzor brukar gå bra!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag trodde att det även fanns glidare på det här forumet.

Nej, det gör det inte. Däremot består forumet till 98% av sporthojar som framförs som att de var glidare. Dock framförs de sällan i jeansshorts och pottkruka, utan med dyraste A-star race replica skinnet täckt av den obligatoriska kållitsch-tröjjan med provokativt budskap...I'm a bad ass outlaw trots mina decimeterbreda fegisränder, typ.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det är juh inte lagkrav på något annat än hjälm, ser inte riktigt vad det är du undrar över?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
De visar hänsyn och lämnar plats på bandagarna åt oss andra som gillar att köra mc istället för att åka. Precis så enkelt är det.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Menar du att det är mindre machokultur att powerwheela i 200km/h(som bara killar tycker är häftigt)?
Har själv främst ifrågasatt glidarna då dom för det mesta gör en mc så dålig som möjligt dvs tung, dåligt chassie, liten markfrigång och halvdan sittställning. Att kritisera dom för dålig kroppsutrustning i låga farter pga av hävdelsebehov jämfört med full utrustning i dubbla hastigheten är verkligen att kasta sten i glashus.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Det är juh inte lagkrav på något annat än hjälm, ser inte riktigt vad det är du undrar över?

Tjaa, det står ju också i försäkringsvillkoren att ersättning ej utgår om man bara har hjälm.

Jag undrar över hur man resonerar och varför det blir så viktigt att ballhet totalt går före säkerhet för denna grupp inom hojkollektivet.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
De visar hänsyn och lämnar plats på bandagarna åt oss andra som gillar att köra mc istället för att åka. Precis så enkelt är det.

Haha bra svar :)

Menar du att det är mindre machokultur att powerwheela i 200km/h(som bara killar tycker är häftigt)?
Har själv främst ifrågasatt glidarna då dom för det mesta gör en mc så dålig som möjligt dvs tung, dåligt chassie, liten markfrigång och halvdan sittställning. Att kritisera dom för dålig kroppsutrustning i låga farter pga av hävdelsebehov jämfört med full utrustning i dubbla hastigheten är verkligen att kasta sten i glashus.

Ja, du har möjligtvis rätt. MEN ÅTERIGEN! Jag kritiserar inte utan jag är intresserad av hur man tänker för att bilda mig en tydligare uppfattning. Det är klart och tydligt i frågeställningen att jag är ute efter hur man resonerar.

Du kan ju wheela i 200 och ändå klara dig fint och utan skrapmärken om du har proper skyddsutrustning. Däremot kan du bli kåkörd i 40 km/h och få ansiktet demolerat för att du endast har en sk pottkruka på huvudet. Därtill tigerränden efter att du gett asfalten en bra slip.

Så det var lite det jag tänkte, hur riskerna stod mot eventuella olyckor och varför det är så viktigt att avfärda sin egna säkerhet till förmån för vad jag tror är ett behov av en viss framställning.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Haha bra svar :)



Ja, du har möjligtvis rätt. MEN ÅTERIGEN! Jag kritiserar inte utan jag är intresserad av hur man tänker för att bilda mig en tydligare uppfattning. Det är klart och tydligt i frågeställningen att jag är ute efter hur man resonerar.

Du kan ju wheela i 200 och ändå klara dig fint och utan skrapmärken om du har proper skyddsutrustning. Däremot kan du bli kåkörd i 40 km/h och få ansiktet demolerat för att du endast har en sk pottkruka på huvudet. Därtill tigerränden efter att du gett asfalten en bra slip.

Så det var lite det jag tänkte, hur riskerna stod mot eventuella olyckor och varför det är så viktigt att avfärda sin egna säkerhet till förmån för vad jag tror är ett behov av en viss framställning.

Om man kör sporthoj i badbyxor, foppatofflor, en glass i näven och Wheelar i 200 då? Iofs bara Brassarn som fixar det har jag hört! :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Haha bra svar :)



Ja, du har möjligtvis rätt. MEN ÅTERIGEN! Jag kritiserar inte utan jag är intresserad av hur man tänker för att bilda mig en tydligare uppfattning. Det är klart och tydligt i frågeställningen att jag är ute efter hur man resonerar.

Du kan ju wheela i 200 och ändå klara dig fint och utan skrapmärken om du har proper skyddsutrustning. Däremot kan du bli kåkörd i 40 km/h och få ansiktet demolerat för att du endast har en sk pottkruka på huvudet. Därtill tigerränden efter att du gett asfalten en bra slip.

Så det var lite det jag tänkte, hur riskerna stod mot eventuella olyckor och varför det är så viktigt att avfärda sin egna säkerhet till förmån för vad jag tror är ett behov av en viss framställning.

Jag förstår inte om du menar att man skulle klara sig bra efter en krasch i 200km/h på bakhjulet pga bra utrustning?
Om du tror det så är du ute och cyklar på riktigt....

Tycker som du att dålig personlig utrustning är idiotiskt men kör man sakta och tar lite risker samt kan hantera bågen så är risken liten för olyckor. Om man däremot som många på SH testar gränser tar enorma risker i höga farter så blir olycksrisken därefter!
Se det som turisterna i slalombacken som åker i toppluva vilket enligt mig är lika dumt men sällan råkar ut för något jämfört med dom i funparken eller offpisten.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det finns folk som röker gräs, bonkar okända utan kådis och sotar utan livlina också.
Jag tror världen blir en bättre plats ifall vi ägnar oss åt att inte skada andra och sedan skita i vad andra sysslar med än att fundera över sådan här skit.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tjaa, det står ju också i försäkringsvillkoren att ersättning ej utgår om man bara har hjälm.

Jag undrar över hur man resonerar och varför det blir så viktigt att ballhet totalt går före säkerhet för denna grupp inom hojkollektivet.

Vad för försäkringsvillkor pratar du om? För det där låter som taget ur ändtarmsmynningen...

En helt vanlig försäkring ställer inga andra krav på skyddsutrustning än det som är lagstadgat.
Sen finns det specialförsäkringar som kräver en högre nivå utav skydd. Men det som händer om man vid olyckstillfället inte bär de föreskrivna skydden är normalt en höjning utav självrisken, det brukar ligga på ungefär 1/10's prisbasbelopp utav de försäkringar jag kikat på (vilket är väldigt många då jag nyss bytte försäkringsbolag).


Sen att det skulle ha något med ballhet att göra, det är nog något du själv tolkat in i situationen. Troligen då du själv lider utav trygghetsnarkomani i någon form (som resten utav landet...)
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top