Ktm 620 engine rebuild - version slomo

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ktm 620 engine rebuild - projekttråd

Införskaffade mig en liten ktm för "ett litet tag sen" för en billig peng. Motorn knackade så den behövde sig en översyn, perfekt objekt att lära sig dissekera en motor på!
Har gått hem på pappa-ledighet med 3 månader kvar, där ligger tids-horisonten för mecket. Eftersom min son är en helskön lirare som jag vill umgås så mycket som möjligt med, och min fru förtjänar att se mig lite när hon kommer hem från jobbet, så blir det här projektet kvälls/nattarbete. På dagen när lillen sover kör jag renovering och fixande av huset för att blidka frugan.
Har lite kollegor och annat löst folk som ville följa arbetet så varför inte dokumentera det här. Kommer att slänga med lite info om billiga verktyg och annat matnyttigt som jag hittat längs med vägen, ifall det är någon som får för sig samma idé.

uploadfromtaptalk1396907539907.jpg
Här har vi objektet i fråga, en ktm 620 från 1998. Idag står förberedelser för urplockning av motor på tapeten. Dvs sidopaneler, tank och avgaskrök.

uploadfromtaptalk1396907831682.jpg
Har läst en del andra trådar i ämnet och lärt mig att noggrann katalogisering av delarna man plockar av sparar mycket huvudvärk senare. Zip-påsar från Biltema, typ 16:- för ett tjugo-pack.
Här ser vi också fjäder-kroken från samma ställe. Lätt värt de tiorna den kostade för att få av lite halv-rostade fjädrar på några sekunder.
T-handtaget köptes för ett tag sen från rockymountainatvmc.com, slank med när jag ändå skulle köpa svänghjulsavdragare och clutch hub holder, mer om dem senare. Det funkar rätt bra men lite billig finish, fick fila av lite grader på det..

uploadfromtaptalk1396908661207.jpg
Ska lossa bensinslangen mellan tank och förgasare, vad kan man använda för uppsamlingskärl då, ifall ifall det droppar lite soppa?
Minsann om jag inte hittade en liten fulpilsner som erbjöd sig frivilligt!
I efterhand så hade jag kunnat ta en tomburk ur metallåtervinningen men det hade ju inte varit lika roligt :fyllisar

uploadfromtaptalk1396908995459.jpg
Sådärnånting, nu börjar det bli naket. Nästa session blir det elkablar och kylarslangar som åker, nån liten skruv får det nog också bli.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Intressant, men du vet att KTM-motorer SKA leva om va? :D:D:banana
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
uploadfromtaptalk1396991071444.jpg
Kylar- och ventilationsslangar av. Använde mig av Biltemas 4-liters uppsamlingskärl till kylarvätskan. Det var lite för litet så det sölades en del på golvet dessvärre. En gammal mjölkförpackning får agera transportcontainer till sysav.

uploadfromtaptalk1396991292977.jpg
En del av kylarslangarna satt fastklistrade som en tonåring som precis upptäckt vuxen-siter på internätet.. Fick dela dem på andra sidan istället, förhoppningsvis blir det lättare att få av del när väl spisen är ur ramen.

uploadfromtaptalk1396991269297.jpg
Bort med kedjeskyddet samt kopplings- och dekomp-vajrarna. Fick nytta av fjäderkroken här igen, behändig liten pryl.

uploadfromtaptalk1396991699827.jpg
Fick lite hjärnsläpp när jag skulle få bort "chain retainer plate", väldigt nära att jag drog gängpaj innan jag kom på att andra hållet nog är bättre..
Min sats med ledade blocknycklar gjorde att den här fantastiskt svåråtkomliga skruven ramlade bort fortare än kvickt. Hade precis ett klick svängrum därinne. Kommer inte ihåg var jag köpte den men värd varenda krona! :fakta

uploadfromtaptalk1396992090140.jpg
Gav mig på att försöka dela kedjan också. Eftersom det var nitlås så skulle ju detta vara en enkel match. Icke! Sitter som limmat, svetsat och gaffatejpat på samma gång. Får fnula lite på hur jag ska få loss skiten. Hade ju tänkt försöka spara kedjan, den verkar vara i hyfsat skick.

uploadfromtaptalk1396992431338.jpg
Ordning och reda vid kvällens avslut. Delarna med flera komponenter tejpade jag ihop lite med eltejp så de sitter i rätt ordning. Dunken med kylarvätska är uppmärkt och redo för deportation.

Nästa session kör vi antingen el och/eller olja. Ska fundera ut nåt vettigare att täcka över alla hålen med också. Upptäckte att min stash av trasor är inte så riklig som jag trodde.
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Kul! Tappa inte modet längs vägen bara, spara på krafterna så du orkar hela vägen. Jag gör samma resa nu, och ett problem är om "projektet" utökas längs vägen. Har man inte bestämt innan vad man skall göra så blir man aldrig klar. Jag är rädd själv att fastna i den gropen och aldrig komma ur den.

Kör på!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kul! Tappa inte modet längs vägen bara, spara på krafterna så du orkar hela vägen. Jag gör samma resa nu, och ett problem är om "projektet" utökas längs vägen. Har man inte bestämt innan vad man skall göra så blir man aldrig klar. Jag är rädd själv att fastna i den gropen och aldrig komma ur den.

Kör på!

Ska försöka hålla mig ifrån maraton-rejs över hela nätter, även om jag märker att det kliar i fingrarna. Just därför avslutar jag alltid med att planera in vad jag ska göra nästa gång, så det blir runt en timmes jobb. Går det fortare än beräknat får jag bara öka på med nåt litet. Blir det tvärstopp lägger jag ner och klurar på ett alternativt sätt till nästa gång. Har redan klarat av erfarenheten att köra slut på sig själv totalt, så den niten kommer jag inte gå på igen! :fakta
Det här projektet är avgränsat till motorrenovering och få den besiktningsduglig. Först därefter blir det eventuell pimpning och bra-att-ha grejer och allsköns modifikationer :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
uploadfromtaptalk1397073475218.jpg
Blev en snabbis i garaget idag, gick över alla kontakter med kontaktspray i förebyggande syfte. Har ju ingen elstart på den här så kabelhärvan var rätt tunn :yoparty

uploadfromtaptalk1397073683726.jpg
Snubblade över den här trevliga skylten som gav mig exakt modellnamn, står bara LC4 i regbeviset.

De där två lösa kablarna låg instoppade i framlyktan. Kan det vara till det bortplockade mätarhuset? Känns dock lite tunt med bara två kontakter :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det blev undermålig kvalisort på bilderna i det här inlägget. Fick köra med min 0,2 megapixelkamera i nexus 7'an eftersom min fru stal min telefon. Råkade nämna att jag hade ebay-appen installerad och mitt konto reggat så det bara var att handla när hon frågade mig om jag hade ebay-konto. Så här i efterhand kan det eventuellt ha varit farligt för mitt kontoutdrag.. :va

IMG_20140412_004750.jpg
Anywho, idag skulle kedjefan av. Min gode vän r33z hade tidigare under dagen sagt att han hade ett clipslås över, ifall jag pajade detta.
Började lite lätt med en skvätt lubrikation och lite milt våld. No success.. :gnissla
Mer lubrikation, mer våld. Inte en mikrometers rörelse. :4skrika
Tillräckligt med lubrikation för att få Jean Pierre Barda att bli generad, en skruvmejsel instucken mellan rullarna och plattan, samt en hammare så kom äntligen möget loss! :yoparty
r33z: jag kommer att behöva det där clips-låset :glömdet

IMG_20140412_012548.jpg
Då var det dags att leta upp ett lämpligt kärl att bada kedjan i. Och vad skådade mitt norra öga om inte en tom burk med "pond fish food" som stod i sysav-högen. Av någon underlig anledning passade en hoprullad kedja exakt i botten på burken. Minimalt med spill av lampolja, I like it!

IMG_20140412_010411.jpgIMG_20140412_010435.jpg
När jag ändå var igång så tänkte jag blaska ur oljan. Hade en nyinköpt 4-liters spilldunk från biltema som jag tog oskulden på. Mycket smidigare än den förra, större modellen!
Som man ser ganska tydligt så var oljan riktigt mjölkig, kylarvatten har alltså smugit sig in. Hoppas bara det varit nån packning som är kass, och inte sprickor i blocket.

IMG_20140412_013340.jpg
Som belöning för lite gott arbete blir det en skvätt Budvar och senaste avsnittet av Vikings. Det är ju trots allt fredag... ehm, lördag nu.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ny dag, nya tag. Hade gett mig fan på att spisen skulle ut idag, bara lite småpill innan motorfästena kunde plockas.

uploadfromtaptalk1397343416247.jpg
Magnetpluggen såg inte så illa ut som jag trodde, lite microflisor och definitivt ingen julgran. Hittade inga guldskimrande sjok i oljan heller. Inger ju lite hopp, men jag klyver och inspekterar allt.

uploadfromtaptalk1397343390037.jpg
Fuggen ska väck, jösses vad snett den sitter!
uploadfromtaptalk1397343731679.jpg
Ovanifrån.

uploadfromtaptalk1397343791068.jpg
Motorfästena av, spisen upp-pallad med domkraft och ett spännband som håller fast framåt. Bytte förresten ut trasorna i hålen mot bitar av kannibaliserad sopsäck och stripes/gummiband. Gott nock åt den som ska ha det.

uploadfromtaptalk1397344017705.jpg
Men vaffaaaaan! Skiten kan omöjligt komma ur här! Testade och vicka på alla håll, slet som ett djur tills jag tog en paus för att kontemplera. Det borde inte vara så här knöligt.
Efter en stund insåg jag att svingen måste bort. Den flyttade sig närmare motorn när jag tryckte upp bakhjulet, alltså måste det ner mer, då kanske motorn går fri. Tiltade över hojen och tryckte in en brädbit under centralstödet.

uploadfromtaptalk1397344336519.jpg
Jaaaaa! IstnAt p0rfit!1!one1ln(e) :yoparty
uploadfromtaptalk1397344403418.jpg
Vackert så man blir tårögd!
Noterade även att vattenpumpen gick att snurra runt rätt lätt. Ska det vara så tro? :va

uploadfromtaptalk1397344492503.jpg
Den här var guld värd, hade olja och bensin upp över armbågarna efter kvällens brottningsmatch.

För se om jag hinner något mer innan påsk, ska klinka om uterummet då, och har lite att förbereda.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Mjaha, dags att liva upp tråden lite igen.
Sjukdom, föräldraledighet och värmebölja från helvetet har hållit mig borta från garaget. Ja osså blev det en knodd till i sommar också.

Idag åkte regeringen iväg med minstingen så då blev det lite kvalitetstid med kåtten :yoparty
Ett välkänt företag som säljer motocross-delar hade kampanj på kedjespray, 1kr stycket! Då slank det med ett litet motorställ i beställningen.

IMG_20140821_194250.jpg
När jag väl skulle skruva ihop det så förstod jag lite varför det var så billigt, inte ens ett litet papper på hur man satte ihop skiten. Men men, som någon vis man en gång sa: "A manual? You mean the manufacturers opinion.."

IMG_20140821_210202.jpg
Vidare så skulle u-ramen skruvas fast med vagnsbultar, men hålet var runt och precis så stort att fyrkantsdelen gick igenom. Låsmutter på andra sidan så det bara snurrade.

IMG_20140821_210302.jpg
Löser vi med vår gamle vän polygripen!

IMG_20140821_211544.jpg
Sådär, motorn installerad.

IMG_20140821_211646.jpg
Firar vi med en garage-kall fulpilsner:fyllisar
Den hänger ju tyvärr jefligt off-center men det funkar nog för mina behov. Har spånat på en alternativ lösning med en gängstång till, några muttrar och lite plattjärn ifall det skulle behövas.

Edit: Bilderna uppe nu, fick köra resize till under mägabajten.. :huvet
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Prova att göra bilderna mindre i Paint eller i valfri bildförminskningsapp till telefonen. Kommer man neråt 2-300 kb så funkar det. Iallafall för mig. 800*600 eller snäppet större.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Prova att göra bilderna mindre i Paint eller i valfri bildförminskningsapp till telefonen. Kommer man neråt 2-300 kb så funkar det. Iallafall för mig. 800*600 eller snäppet större.

Tackar för tipset. Swedie har ju sagt att gränsen har legat vid 2mb innan uppdateringen så jag tänkte inte på att testa. Verkar som om det ligger runt 1mb nu :zpy
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Blev en snabb runda i garaget ikväll. Kollade bl.a över ventilspelen och allihopa hade 0,06.
Lite väl lite och underligt att alla hade samma spel :va
Mätte flera gånger för att vara säker. Undra om någon föregående ägare hade lite fel på sina bladmått..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blev en snabb runda i garaget ikväll. Kollade bl.a över ventilspelen och allihopa hade 0,06.
Lite väl lite och underligt att alla hade samma spel :va
Mätte flera gånger för att vara säker. Undra om någon föregående ägare hade lite fel på sina bladmått..

Det är inte så att du har tagit fram dina tum-bladmått? 0,06 tum är nämligen 0,15 mm vilket är ett utmärkt ventilspel på en LC4.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är inte så att du har tagit fram dina tum-bladmått? 0,06 tum är nämligen 0,15 mm vilket är ett utmärkt ventilspel på en LC4.

*host* *harkel* Nåt sånt skulle jag aldrig tänka mig. Ska dubbelkolla för säkerhets skull :crash
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu kanske någon tolkade mitt inlägg ovan som om det var något fel med ventilspelet.
Jag skulle ju självklart kolla så ni hade huvudena på skaft, för jag visste ju hela tiden att jag tog bladmåtten med tum-storlekar.. :glömdet
Får skylla på att jag var rejält trött den kvällen :huvet
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top