Badrumsrenovering, Välja firma, herrejösses...

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag sitter i valet o kvalet att renovera eller inte renovera badrum, innan lägenhetsförsäljning, dock lutar det väl åt att det blir en renovering då det bör ge mer pengar i fickan.
Detta presenterar dock ett problem, en snabb googling på badrumsrenoveringar i tokholm ger "Ungefär 638 000 resultat", så jag vänder mig därav till sporthojsmaffian för hjälp.

Jag behöver ha tag i en firma som gör ett vettigt jobb, till ett vettigt pris, med referenser.
Eller för den delen någon som, enligt ovanstående kriterier kan utföra jobbet, och kan lämna efter sig våtrumsintyg och lite sånt.
Jag orkar inte få något halvdassigt gjort, men anledningen att jag gör detta är ju trots allt för att tjäna pengar, så jag vill ju inte lägga hur mycket som helst heller.
Ös på med förslag!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har precis byggt en kåk och körde med "Ekens rot & våtrumsrenovering". Mycket duktiga och självklart certifierade. Kan verkligen rekommendera dom. Enligt andra hantverkare hör dom till de bättre i stan.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Ödmjukare och proffsigare kille får man leta efter, han har gjort mitt badrum och i nästa lya om det behövs göras ett nytt badrum är det Jocke som även får göra den.

Kanske inte billigast, men vill man ha det ordentligt gjort är det rätt person/företag att vända sig till. Vart prislappen slutar beror på om du sköter rivningen själv och om du har dyr smak när det gäller kakel osv.

http://www.badrumsdrommar.se/2014/03/kragga-bad-ab/
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Alltid ett dilemma när folk vill komma undan så billigt som möjligt. "Man får vad man betalar för" är inte ett uttryck som uppstått ur tomma intet.

Kolla på antalet år i branchen. Brukar oftast vara en fingervisning. Övning ger färdighet.

Prislappen beror, som ovan säger, på vad man väljer för material. Om det ska dras nya rör och så vidare.

//M
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Alltid ett dilemma när folk vill komma undan så billigt som möjligt. "Man får vad man betalar för" är inte ett uttryck som uppstått ur tomma intet.

Kolla på antalet år i branchen. Brukar oftast vara en fingervisning. Övning ger färdighet.

Prislappen beror, som ovan säger, på vad man väljer för material. Om det ska dras nya rör och så vidare.

//M

När det gäller hantverk så gäller tyvärr inte alltid att man får vad man betalar för, vet rörisar som debiterar 600+moms/ timme och tycker det tar 8 timmar att byta en toastol. Tröttmössor som tokdebiterar är tyvärr inte ovanligt, själva rörjobbet kan jag dock utföra själv så det är inte någon jättepost. Om ingen kan ge ett bra paketpris dock, då är det ju värt att tänka på om man ska lämna bort det...
Vill ju dessutom undvika "affes buffel o båg AB" som nyss fått nytt namn o med falska referenser på hemsidan...
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Knalla in på närmaste fackbutik för färg, kakel eller byggmaterial och fråga efter tips på bra byggare. De brukar ha koll på vilka man ska vända sig till och vilka man bör undvika.

För övrigt har jag också försökt få tag på hantverkare att fixa till vårt badrum och tvättstuga. Jag ringde fem firmor varav två tackade nej direkt för att de hade för mycket att göra. En skulle återkomma, vilket de aldrig gjorde. Två kom och kollade på vad som skulle göras och skulle återkomma med en offert. Hittills har jag inte sett röken av något förslag trots att det gått 6-7 veckor och de har heller aldrig hört av sig igen... Det verkar inte direkt vara någon brist på uppdrag i badrumsrenoverarbranschen...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Knalla in på närmaste fackbutik för färg, kakel eller byggmaterial och fråga efter tips på bra byggare. De brukar ha koll på vilka man ska vända sig till och vilka man bör undvika.

För övrigt har jag också försökt få tag på hantverkare att fixa till vårt badrum och tvättstuga. Jag ringde fem firmor varav två tackade nej direkt för att de hade för mycket att göra. En skulle återkomma, vilket de aldrig gjorde. Två kom och kollade på vad som skulle göras och skulle återkomma med en offert. Hittills har jag inte sett röken av något förslag trots att det gått 6-7 veckor och de har heller aldrig hört av sig igen... Det verkar inte direkt vara någon brist på uppdrag i badrumsrenoverarbranschen...

9 av 10 förfrågningar jag får just nu gäller kök och/eller badrum så nej, det finns mycket badrumsjobb.
Referenser, referenser och åter referenser. I samband med detta kontrolleras försäkringar. Och ett hantverksformulär ska ALLTID finnas med i bilden men nämn inte detta utan en seriös hantverkare plockar fram ett sådant så redan där kan man sortera ut de mindre seriösa hantverkarna.
Angående certifikat så säger jag inget om det då jag själv utför badrumsbyggnationer utan certifikat då jag anser att det är en renodlad lobbyorganisation som inte arbetar för någons bästa förutom sin egen. Mitt försäkringsbolag är ok med det och det är allt jag kräver. Jag har sett för många utförda jobb av certifierade firmor där det är skit då vem som helst kan få certet och det finns alldeles för få krav på de som tar det.
Mssförstå mig rätt, det är ju absolut en fördel att anlita en firma med cert MEN det är ingen garanti så nöj er inte med det :fakta
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Anlitar du en hantverkare blir du inte nöjd, tyvärr är det min erfarenhet, sen spelar det ingen roll om det är en bilmekaniker, snickare, entreprenadfirma eller elektriker.
Det är tyvärr min erfarenhet, och nej, jag har inte tagit billigaste eller närmsta firma/hantverkare när jobbet skulle göras.
Ska du sälja, sälj direkt, så slipper du magsår och nervsammanbrott.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top