Bestycka om förgasare på CB750

dalmas12

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Kungsholmen
Hoj
81, Honda CB750
bild.jpg

Hallå alla kunniga,

För några veckor sedan slutförde jag mitt Café racer bygge (se bild) och när jag plockat bort luftburken och ersatt den med luftfilter samt monterat en ny ljuddämpare märkte jag att hojen bluddrade på höga varv. Efter att ha googlat runt efter svar förstod jag att jag troligtvis behöver bestycka om mina förgasare. Jag har varit på ständig jakt efter någon som kan hjälpa mig med detta, men ingen verkstad verkar ha tid nu precis innan säsongen ska dra igång.

Därav söker jag mig nu till alla er på Sporthoj, finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att bestycka om mina förgasare för ett vettig peng eller om någon har en aning om vilka nya nålar jag behöver samt har en bra guide hur det hela ska gå till?

Jag är tacksam för alla svar jag kan få, och om någon kunnig vill göra arbetet åt mig skulle jag bli en lyckligare man!

/Dalmas12
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nu är jag verkligen inte rätt person att ge dig råd i den här delen av forumet, men om du vill ha rätt och korrekt assistans kan du ju alltid höra med Christer på http://www.braigasen.com/

Finns en del bra guider på hemsidan också, men ett telefonsamtal eller ett mail är nog väl värt besväret.

Edit:
Vem har gjort sadeln till hojen? Är ute efter något liknande till mitt bygge.
 

dalmas12

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Kungsholmen
Hoj
81, Honda CB750
Tack för snabbt svar! Grymt ju, jag ska slå en pling dit imorgon och se om han kan hjälpa mig på telefon.:Bugar

Bottenplattan till tanken har jag knackat till själv av en 6mm stålplatta, sen klädde jag den med högtalarisolering och lämnade in den till en granne till min farsa utanför Falun som klädde den. 800 kronor för att klä den och typ 250 kronor för materialet! :)
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
tja kolla viket nr på huvudmunstycke kan väl vara en 120 gå upp 10-15 nr , höj nålarna två hack eller om inga clipshack finns på nålen, små brickor under clipset
1,5-2mm totalt
nålen reglerar typ jämnfart o gaspådrag ,huvudmunstycket bara på 3/4 till fullgas
såär det bara att den buddrar på fullt öka huvud
svarar den på gaspådrag o rent/jämt på jämngas låt nålen vara ev ett hack upp /bricka 1 mm
skruva på o säj hur det går
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Carbjetkits.com och kör deras kalkylator, bra pris och snabb leverans!

Edit: meh, såg just att de inte har några kit till cb750.. Sorry :-/
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Men ... är det inte vaccuumförgasare på sådana där?
I så fall får man vackert behålla STD-luftburk eller byta förgasartyp.
Det finns många som slängt original luftburk, konstaterat att cykeln gått skit, försökt sig på ombestyckning, men såvitt jag vet har ingen lyckats utan man måste ha det mottryck STD-burken ger.

Jag vet, det är inte särskilt snyggt med STD-burken.
Men det funkar.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej, kolla Factory Pro, dom har satser för detta, jag har bestyckat om min Gixxer efter bytet till K&N luftfilter:banana
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men ... är det inte vaccuumförgasare på sådana där?
I så fall får man vackert behålla STD-luftburk eller byta förgasartyp.
Det finns många som slängt original luftburk, konstaterat att cykeln gått skit, försökt sig på ombestyckning, men såvitt jag vet har ingen lyckats utan man måste ha det mottryck STD-burken ger.

Jag vet, det är inte särskilt snyggt med STD-burken.
Men det funkar.

I call bullshit, ingen av dom hojar med vacuumförgasare jag rivit loss luftburken på går sämre. Bara bättre. Upp några storlekar med huvumunstycket, höj nålen ett hack plus ett shims (kanske) och justera in mottrycket i avgasrören.
Mottrycket på ett pod/konfilter räcker gott.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Snyggt bygge! Har ingen hjälp att komma med men jag har en GSX750 -81 som kommer bli lite i samma stil och jag vill också köra podfilter på den så jag följer tråden få se vad du kommer fram till. Borde f ö finnas en CR samåkningstråd för Stockholm också. Vore ball att se allas byggen och åka lite gammalt järn tillsammans. :fyllisar
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
I call bullshit, ingen av dom hojar med vacuumförgasare jag rivit loss luftburken på går sämre. Bara bättre. Upp några storlekar med huvumunstycket, höj nålen ett hack plus ett shims (kanske) och justera in mottrycket i avgasrören.
Mottrycket på ett pod/konfilter räcker gott.

Det var som 17!
Här får man lära sig nytt. Det är nästan så att jag ska ge mig på det själv bara för att upptäcka skillnaden.
Tack och bock.
 

dalmas12

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Kungsholmen
Hoj
81, Honda CB750
Snyggt bygge! Har ingen hjälp att komma med men jag har en GSX750 -81 som kommer bli lite i samma stil och jag vill också köra podfilter på den så jag följer tråden få se vad du kommer fram till. Borde f ö finnas en CR samåkningstråd för Stockholm också. Vore ball att se allas byggen och åka lite gammalt järn tillsammans. :fyllisar

Tack så mycket! Det skulle vara grymt att samlas och snacka lite skit kring varandras hemmabyggen, det tycker jag vi styr ihop. :)
 

dalmas12

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Kungsholmen
Hoj
81, Honda CB750
I call bullshit, ingen av dom hojar med vacuumförgasare jag rivit loss luftburken på går sämre. Bara bättre. Upp några storlekar med huvumunstycket, höj nålen ett hack plus ett shims (kanske) och justera in mottrycket i avgasrören.
Mottrycket på ett pod/konfilter räcker gott.

Jag säkerställde ditt konstaterande med Braigasen och det är inga som helst problem att plocka burken om man har vakumförgasare. Jag har nu fått bra hjälp på telefon och kommer att få 3 uppsättningar med munstycken som jag kan prova med under påsken. Så om jag hinner få till det då ska jag dela med mig av mina framgångar/misslyckanden.

Däremot har jag en ny fråga, vet någon säkert vilken typ av munstycken det sitter i en CB750 från 81, Christer på brigaden var lite osäker och ville att jag skulle öppna uppförgasarna och kika, men jag har dock inte möjlighet att göra det då bågen står i dalarna och jag jobbar i Sthlm...

/Dalmas12
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I call bullshit, ingen av dom hojar med vacuumförgasare jag rivit loss luftburken på går sämre. Bara bättre. Upp några storlekar med huvumunstycket, höj nålen ett hack plus ett shims (kanske) och justera in mottrycket i avgasrören.
Mottrycket på ett pod/konfilter räcker gott.
Bara för att jag ska förstå lite bättre, är upplevelsen av "bättre" uppmätt före/efter i bromsbänk eller bara känsla som i bedömningsport typ simhopp?
:hej
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo jag har också haft nöjet att snacka med christer.. :) därför jag vet att det går ;)
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
I call bullshit, ingen av dom hojar med vacuumförgasare jag rivit loss luftburken på går sämre. Bara bättre. Upp några storlekar med huvumunstycket, höj nålen ett hack plus ett shims (kanske) och justera in mottrycket i avgasrören.
Mottrycket på ett pod/konfilter räcker gott.
Tyvärr är det inte så enkelt, beroende på vad det är för cykel - luftburk- är det väldigt olika.
På GSXR måste man byta nålarna, pilot munstycken och huvudmunstycke.
Huvudmunstycket hamnar från 122 orginal till i häradet runt 150-155 beroende på om man har 4-1 system mm.
Jag pratar om en GSXR1100-92 tysk version.

Prata gärna med Christer om det, han har insikt
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tyvärr är det inte så enkelt, beroende på vad det är för cykel - luftburk- är det väldigt olika.
På GSXR måste man byta nålarna, pilot munstycken och huvudmunstycke.
Huvudmunstycket hamnar från 122 orginal till i häradet runt 150-155 beroende på om man har 4-1 system mm.
Jag pratar om en GSXR1100-92 tysk version.

Prata gärna med Christer om det, han har insikt

Bara för att jag ska förstå lite bättre, är upplevelsen av "bättre" uppmätt före/efter i bromsbänk eller bara känsla som i bedömningsport typ simhopp?
:hej

Nej jag har inte bänkat min hoj. Lite nyfiken men tycker inte det behövs då hundratals redan gjort det med exakt samma åtgärder och resultat som mig.. slöseri med tid och pengar för en rätt slö hoj lixsåm.
Bänkar du mopeder också?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nej jag har inte bänkat min hoj. Lite nyfiken men tycker inte det behövs då hundratals redan gjort det med exakt samma åtgärder och resultat som mig.. slöseri med tid och pengar för en rätt slö hoj lixsåm.
Bänkar du mopeder också?

Aldrig, har inga heller för den delen :D
Men jag är nyfiken på att veta om det blir bättre med större munstycken och öppna filter. Upplevelsen är ju lätt placebisk nämligen.
Har någon bänkat en hoj/moppe/scooter/whatever med luftburken på och sen bänkat efter ombestyckning med öppna filter så att man får reda på om det blir bättre eller vad det blev det egentligen.

Jag litar inte på min känsla eller någon annans heller för den delen :huvet
Ev att stripptider före/efter kan ge en hint men då måste ju bytet ske snabbt så att de yttre förutsättningarna är likadana samt att man inte vet hur lambda ligger (hur många loggar lambda? ).
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu är det ju försent att göra före/efter på min thruxton, men hade absolut lagt 4000 på det bara för att det är intressant, om det inte vore för att det främst är min subjektiva känsla som gäller. Sen har jag sett några glada grafer på dynotest som hävdar att det ger ett fåtal hästar och nm över registret jämfört med luftbox så det blir inte sämre iaf!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jahapp, då vet jag lika mycket som förut då.
Jag sätter dit ett par RS-fuggar istället och gör en ordentlig bromsning/bestyckning så vet jag att det blir bra.
Fippla själv med klocka/logger tar ju en massa tid och blir inte bra nog ändå.
btw, en bromsning för 4K :va , det priset bör ju vara för en komplett ombestyckning på "märkesverkstad" och inte för en "kolla effekten och hur blandningen ligger" repa.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top