XJ600 -99. Knack Knack...

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Tjena,

Har problem med min xj600. Den knackar värre än Jehovas en regnig dag.
Jag trodde att det var problem med shimsen och börja kolla där. (Hade en polare som har mer kunskap än mig när det utfördes) Både insug och utblås ligger inom toleranserna.

Då kommer genast frågan: Vad fan är det då som knackar?
Den har rullat 54XX just nu.

Så ni som kan/vet/tror eller gissar kan väl hjälpa en stackare som mig?
Tack på förhand
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
dumt inägg kanske men men
Är det kjedja till drivningen av kamaxlarna. då kan de "knacka" (om den är sliten)
sen kan det blivit en spricka i packningen på avgasen. kan låta konstigt nästan metalliskt.
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Dumt av mig alltså för du har säkert kollat det redan:)
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Ett enkelt sätt att gå vidare är att klura ut exakt vart det knackar.
Enklast görs detta genom att lyssna med ett stetoskop.
Biltema har ett billigt som fungerar bra:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt...estinstrument-och-Elektronik/Stetoskop-20338/

Sen är det bara lyssna sig fram vart ljudet kommer ifrån och kolla prylarna där.

Som att leka doktor med andra ord, Stänger det ut andra ljud bra? aldrig testat sånt där.:rodnar

dumt inägg kanske men men
Är det kjedja till drivningen av kamaxlarna. då kan de "knacka" (om den är sliten)
sen kan det blivit en spricka i packningen på avgasen. kan låta konstigt nästan metalliskt.

kände på kedjan när vi tog bort kåpan men det verkade vara i sin ordning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den stänger ut andra ljud hyffsat och det är väldigt enkelt att lokalisera ljud man är ute efter.
En klart bättre variant än sätta skruvmejseln motorn och hitta felkälla.

Sätter jag den mot rätt ställe på toppen hör man t.ex. klart hur ventilerna öppna/stänger, osv.
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Tjabba, lånar tråden lite. Har precis som problem med min Husaberg 501.:D Extrem knackar väl kanske inte, men det är definitivt oljud. Började naturligtvis med att kolla ventiler och ställde dessa.. Ljudet ändra sig icke.:gråta Kollade kamsträckaren och det var 2 snäpp kvar. Det låter ändå som att det kommer från kamkedjesidan.. Kan kedjan slamra och slå trots att det finns ett par snäpp kvar på sträckaren? :tungan Tacksam för svar :tummenupp
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det funkar säkert utmärkt att lyssna med stetoskopet från mekonomen och är såklart ett proffsigare sätt att felsöka, men ett billigare "mektips" som jag ofta använder mig av är att ta en stor skruvmejsel och hålla skaftet på denna mot örat samtidigt som jag lägger an själva mejseln mot det som jag vill lyssna på (Självklart ska man ha hörselproppar i öronen).

Kanske inte lika proffsigt, men funkar ofta väldigt bra ändå.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det funkar säkert utmärkt att lyssna med stetoskopet från mekonomen och är såklart ett proffsigare sätt att felsöka, men ett billigare "mektips" som jag ofta använder mig av är att ta en stor skruvmejsel och hålla skaftet på denna mot örat samtidigt som jag lägger an själva mejseln mot det som jag vill lyssna på (Självklart ska man ha hörselproppar i öronen).

Kanske inte lika proffsigt, men funkar ofta väldigt bra ändå.
Stetoskop från BILTEMA är faktiskt bra mycket bättre :tungan
Dels får man ju ljud i båda öronen, dels slipper man pilla med separata öronproppar och till sist ser man inte ut som ett miffo som har skruvmejsel i örat.
Ok, man ser väl ut som en hobbyläkare som opererar på en motorcykel iofs, men det är fortfarande bra mycket bättre.
:rolleyes:
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Stetoskop från BILTEMA är faktiskt bra mycket bättre :tungan
Dels får man ju ljud i båda öronen, dels slipper man pilla med separata öronproppar och till sist ser man inte ut som ett miffo som har skruvmejsel i örat.
Ok, man ser väl ut som en hobbyläkare som opererar på en motorcykel iofs, men det är fortfarande bra mycket bättre.
:rolleyes:

Ska införskaffa mig doktorsredskap på lördag så ska vi se om jag får nån fason på det där.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Upplever också knackande ljud som jag inte kan härleda till något mekaniskt. Kommer vid vissa varvtal och låga belastningar. Jag ska testa att tanka 98/99 oktan nästa gång. Det borde väl avhjälpa spikningar om det nu är detta jag hör.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Gör en uppdatering så här på nattkanten. Köpte mig ett porrigt stetoskop på Biltema, hem och starta hojen.
Jag upplever som att det värsta knackande kommer från 3:ans cylinder.

Shimsen är ju redan kollade och de låg ju inom toleranserna. :va
 

Discus

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2015
Ort
Västerås
Hoj
1999 Yamaha XJ600S Diversion
Hade samma fenomen på min 99:a. Försvann direkt när jag, efter mycket funderande och prov, började tanka 98 förra sommaren. Det var alltså spikningar, och det har aldrig återkommit sen dess. Denna motor ligger tydligen på gränsen för att tolerera 95 - och soppan kanske blivit sämre sen ca 2005, när detta började.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top