Anderstorp, no more?

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Någon som hört något info ang Anderstorp?
Kommer all körning vara nerlagd för all framtid? :/
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
vete fan innan va det fivers som höll i lite ban dagar och annat men inte hört något om dom på ett tag:confused:
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Inte all körning. Ducceklubben ska dit i sommar.

:squid
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
MC 60 och 75 db.
Det finns väl inga hojar som låters så lite?
Är det skärpta ljudkrav på A-torp eller?
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
jepp kolla sidan jag länkade upp.. start sidan 2013 i slutet av året..
Tydligen fått anmälningar på sig:gråta
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
60 och 75dB är väl hos närmsta granne, inte på banan?
Rätta mig gärna om jag har fel. :)

/J

"Rättade" mig själv:

Saxat från hemsidan:

"Med tanke på vad som skrivits i olika medier vill ja ge min version om ljudproblemet. Det finns 3 polisanmälningar 1. Mc-träning 2012, 2. RHK (historisk racing) Arc som arrangör. 3. Mc-träning. Vi har i våra uthyrningsavtal att 95 Db skall hållas vid förbifart, det ska ge 60 Db hos närmaste granne.

Ljudmätningar sker kontinuerligt och överträdande fordon tas av banan. Om det är många fordon (det kan vara 60 fordon samtidigt) är det svårt att få av fordonen snabbt nog.

Miljökontoret polisanmäler om ljudet överskrids 60 Db mer än 5 gånger man får beakta att 60 Db är vanlig samtalston och höjs rösten så motsvarar detta överskridande.

Vi tar 22 bullerdagar som vi nu måste lägga på uthyrningskunder i stället för tävlingar eftersom tävlingar medför större risker.

I vår ansökan om nytt miljötillstånd hade vi 60 dagar med högre ljudvärden som förslag, detta hade medfört att nuvarande polisanmälningar inte behövts. Vi har inte som mål att bullra utan kämpar att samtliga fordon ska hålla sig under 95 Db.

Miljöförvaltningen föreslog färre dagar och därmed är problemet ett faktum.

Det som kan lösa problemet är att miljöförvaltningen ansöker om fler dagar.

Eftersom alla verkar vara för motorbanan så måste någon handla för att förändra läget, jag hoppas att det sker snabbt.

Mvh. Kari Lehtimäki/VD Anderstorp motorbana"
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det var den jag kollade, nu såg jag att det är 95 dB vid förbifart som det var innan, det är 60 dB hos den klagande närmaste granne.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
och skulle det vara så att dom gnälliga grannara ser till att all banåka blir förbjudet så borde man i samlad trupp åka dit och köra runt och varva lite på dom allmänna vägarna. låta dom höra lite skön "slip-on sång".....
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Tänk om alla som kör bil/hoj/bandag/tävlar vore lika engagerade som Håkan i att hålla en bra ljudnivå. (Vet ej om anmälningarna har enbart med mc att göra)
Hoppas vi får se en positiv utveckling av Anderstorp.
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
alltid gnäll på motorsporten...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det lär knappast gagna kommunen, men den griniga och troligen kränkta grannen sitter väl och flinar stort under några veckor tills denne får upp ögonen för något annat att förbittra sig över.
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
kan ju alltid anmäla fåglarna som sjunger för högt eller något
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Det blir en del körning på Anderstorp i sommar trots allt.
Bikepromotion.dk kommer köra 3st 3 dagars arrangemang i maj, juli och september med bla. DMR1000 cup.
Sen kör Teamtrackday.dk ett tredagars arrangemang med bankörning för alla nivåer samt några race i juni.
Även Actionpics kör ett tvådagarsarrangemang i juni.
Sedan är det beklämmande att den lokala klubben och ansvarig för driften av anläggningen inte kan komma överens. Någon SM tävling blir det därför tyvärr inte. Vad gäller kvällsträningarna så har det varit lite oklara besked om det blir av eller inte.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det lär knappast gagna kommunen, men den griniga och troligen kränkta grannen sitter väl och flinar stort under några veckor tills denne får upp ögonen för något annat att förbittra sig över.
Om det är samma dam som vanligt, så är hon uthållig.
Hon har klagat så länge jag kan minnas (och det är länge).
Att åka dit och varva med sliponerna lär inte hjälpa, eftersom fastigheten i fråga är en sommarstuga som sällan används.
Bevisligen har hon varit i Göteborg flera av de gånger hon klagat över bullret.
När det kom fram, så försvarade hon sig med att hon stannade hemma eftersom hon visste att det var tävlingar.
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Är hon jätte gammal?
Kanske löser sig med tiden i så fall
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om det är samma dam som vanligt, så är hon uthållig.
Hon har klagat så länge jag kan minnas (och det är länge).
Att åka dit och varva med sliponerna lär inte hjälpa, eftersom fastigheten i fråga är en sommarstuga som sällan används.
Bevisligen har hon varit i Göteborg flera av de gånger hon klagat över bullret.
När det kom fram, så försvarade hon sig med att hon stannade hemma eftersom hon visste att det var tävlingar.

Om hon håller sig i Göteborg när det körs på Anderstorp så är väl hela saken löst?

För övrigt anser jag inte att ägare till sommarstugor och dylikt har rätt att klaga. Möjligen permanent boende, men inte om de väljer att bosätta sig vid redan etablerade motoranläggningar, flygplatser, industrier, etc.
 

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Det blir en del körning på Anderstorp i sommar trots allt.
Bikepromotion.dk kommer köra 3st 3 dagars arrangemang i maj, juli och september med bla. DMR1000 cup.
Sen kör Teamtrackday.dk ett tredagars arrangemang med bankörning för alla nivåer samt några race i juni.
Även Actionpics kör ett tvådagarsarrangemang i juni.
Sedan är det beklämmande att den lokala klubben och ansvarig för driften av anläggningen inte kan komma överens. Någon SM tävling blir det därför tyvärr inte. Vad gäller kvällsträningarna så har det varit lite oklara besked om det blir av eller inte.

OK, så det blir lite körningar ändå. Trodde att slutet var här (även om det känns så).
Har bara sett infon de har på hemsidan och den har inte uppdaterats på ett bra tag.

Å tidigare fick jag alltid en inbjudan från team cawalli, men dem har kanske lagt ned?
Samma med fiver, dem la ju ner allt 2013?
men frågan är om det är 75dB som gäller vid förbikörning????
tidigare i kallendern stod det väl 95dB ?

Blir det å ligga 2 växlar för högt å inte överstiga 7k rpm? :S
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top