Ny EU-lag: krav på TPMS på alla däck

jetson

Guest
Är detta på riktigt? Jag är kränkt av EU. Vi i Sverige byter ofta däck 2ggr per år i och med vintern så känns som att vi borde slippa det här.

Från och med 2014-11-01:
http://europa.eu/legislation_summar...hnical_implications_road_safety/mi0053_en.htm
This Regulation applies to:
-motor vehicles used for the carriage of passengers having at least four wheels
-motor vehicles intended for the transportation of goods having at least four wheels
-trailers



http://www.bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg/?cmpid=37
Här är nya lagen som kommer kosta bilägarna tusenlappar.
Från och med 1 november måste alla däck vara utrustade med sensorer som mäter lufttrycket.
– Kostnaden kommer öka, säger Peter Einarsson på Vianor.

Säkrare, men bra mycket dyrare och krångligare. Från och med den 1 november i år så är det nya EU-direktiv som gäller. Det blir krav på att alla nya bilar ska vara utrustade med ett speciellt övervakningssystem för däcktryck, Tire Pressure Monitoring System (TPMS). Skälet till det nya direktivet är att bilfärden blir säkrare och miljöpåverkan blir mindre.
– TPMS har många fördelar framförallt för att förbättra säkerheten för föraren och minska miljöpåverkan. Idag kör cirka tio procent av bilarna med för lite luft i däcken. Lågt lufttryck påverkar förarens kontroll över bilen med ökad risk för avkörning, förlängd bromssträcka och däckhaveri, säger Peter Einarsson, Logistik/inköpschef på Vianor.

Stor kostnad jämfört med traditionella däck
Säkrare och mer miljövänligt är ju strålande, men det finns även en rejäl baksida av det myntet: Det tär rätt rejält på plånboken.
För att systemet ska fungera krävs det sensorer i däcket. Den överlägset vanligaste lösningen kommer att vara batteridrivna sensorer installerade i varje däck. Dessa mäter exakt lufttryck och temperatur och, beroende på bilmodell, presenteras detta på instrumentbrädan. Men sensorerna kostar på.
– Ja, kostnaden kommer att öka. Det tillkommer sensorer och programmering jämfört med traditionella däck. Och kostnaden hamnar, beroende på bilmodell, någonstans mellan 500 och 2 500 kronor per hjul, säger Peter Einarsson.

Men det är inte den enda kostnaden. Peter Einarsson berättar att de direkta sensorerna även innebär krångligare hjulbyten. Detta då det krävs att att ett konfigurerat hjul måste sitta på samma position hela tiden.
– Man brukar säga att bästa däcken ska sitta bak, men det sätts ur spel nu. Om man byter position på hjulen så måste man uppsöka verkstad och antingen programmera om systemet eller skifta däcken.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Min chefs laguna hade sådana sensorer... På mitt andra jobb, 1999... Sitter såvitt jag vet i fälgen på bilen, inte däcket. Enormt många har det redan, fast kanske utan display utan bara en varningslampa i instrumentpanelen, så den som köper aktier i något "Batteridriven tryckgivare för däck"företag i syfte att bli mångmiljonär kommer att bli besviken. Personligen tror jag detta blir en mindre skillnad på nybilspriserna jämfört med hur hojpriserna ökar pga ABStvånget som startar 2015 (Om jag inte missminner mig?), och däckspriserna kommer det inte hända ett dugg med.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nya bilar använder sig av abs-sensorerna för att sköta det och inga extra givare behövs. Fiffigt. Gamla bilar blir sin sak. EU. EU gamle vän, vad ska vi med skiten nu igen..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nya bilar använder sig av abs-sensorerna för att sköta det och inga extra givare behövs. Fiffigt.

Nu blev jag nyfiken på hur det funkar rent tekniskt när abs-sernsorerna håller koll, mäter dom ökade diameter på hulen? Värme? Hur skiljer dom det mot exempelvis däckslitage?


Gamla bilar blir sin sak. EU. EU gamle vän, vad ska vi med skiten nu igen..

Fast det var ju bara nya bilar som lagen gäller..

Det blir krav på att alla nya bilar ska vara utrustade


Inte riktat just mot citerad, men allmänt:
Det finns betydligt värre exempel på dumheter både från EU och än mer våra egna politiker. Liknande lag har för övrigt funnits åtminstone i vissa delstater i USA sedan 2004.

Personligen skulle jag inte ha så jättemycket emot att slippa kolla lufttryck med jämna mellanrum även om jag kanske är lite för snål för att extrautrusta mina nuvarande bilar med det, å andra sidan brukar merkostnaden vara betydligt lägre när saker är standardutrustning, se bara ABS, airbags och antisladd som gått från att vara dyra tillbehör till standardutrustning i minsta skitbil. Och jag klarar av att hålla reda på om jag skiftat däcken så jag ser inget större problem att veta att när bilen klagar på lågt tryck höger bak så ska jag fylla på höger fram.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det kommer garanterat inte gälla GAMLA bilar, hur skulle de lyckas få igenom något sådant? Och i dagsläget så finns denna teknik i stort sett hos alla biltillverkare och de flesta bilar som säljs idag har väl ändå detta installerat?
En bra grej, mindre bra med ett krav från EU dock.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De mäter rullomkrets med abs sensorerna. Får kalibreras vid däck/hjulbyte, oftast en enkel knapptryckning i nåt menysystem i bilens inbyggda färddator.
 

jetson

Guest
Nu blev jag nyfiken på hur det funkar rent tekniskt när abs-sernsorerna håller koll, mäter dom ökade diameter på hulen? Värme? Hur skiljer dom det mot exempelvis däckslitage?




Fast det var ju bara nya bilar som lagen gäller..

Det blir krav på att alla nya bilar ska vara utrustade


Inte riktat just mot citerad, men allmänt:
Det finns betydligt värre exempel på dumheter både från EU och än mer våra egna politiker. Liknande lag har för övrigt funnits åtminstone i vissa delstater i USA sedan 2004.

Personligen skulle jag inte ha så jättemycket emot att slippa kolla lufttryck med jämna mellanrum även om jag kanske är lite för snål för att extrautrusta mina nuvarande bilar med det, å andra sidan brukar merkostnaden vara betydligt lägre när saker är standardutrustning, se bara ABS, airbags och antisladd som gått från att vara dyra tillbehör till standardutrustning i minsta skitbil. Och jag klarar av att hålla reda på om jag skiftat däcken så jag ser inget större problem att veta att när bilen klagar på lågt tryck höger bak så ska jag fylla på höger fram.


Jag missade att det bara gällde nya bilar (hade för mig att det redan var lag på det), lite nyvaken när jag såg artikeln. Jag blev lurad av ingressen som inte nämnde något om nya bilar:

Här är nya lagen som kommer kosta bilägarna tusenlappar.
Från och med 1 november måste alla däck vara utrustade med sensorer som mäter lufttrycket.
– Kostnaden kommer öka, säger Peter Einarsson på Vianor.


Då är jag inte kränkt längre :tummenupp (ok lite kränkt av missvisande ingresser är jag väl)
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är nog lite mer komplicerat än så. Det nya direktivet ser ut att bara gälla nya typgodkännanden från den 1 november 2014. Och typgodkännanden görs bara på förseriebilarna, alla andra bilar som säljs ser ju likadana ut och omfattas av det ursprungliga typgodkännandet.

Och eftersom årsmodell 2015 typgodkänns redan nu så kommer det nog inte gå så fort som man skulle kunna tro...

Eu-direktiv är en sak men innan de införts i svensk lagstiftning kommer inte hända ett skit...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Angående "tusenlappar" i pluralis.

Skiten går att eftermontera för 999 spänn http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...-Elektronik/Dacktrycksovervakning-TPMS-43151/

Räkna med att den faktiska merkostnaden för standardmontering ligger på högst en tredjedel av detta, biltillvekrare är jävligt hårda med att pressa inköpspriser när dom köper stora serier, fråga bara någon som jobbat på en underleverntör. Men som reservdel kommer den så klart kosta flis, om nu bilprovningen ämnar testa att systemen faktiskt fungerar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu pallar jag inte att läsa texten i lagförslaget men skulle det inte räcka med dessa?
Så länge det inte står att systemet måste gå att avläsa från förarplats så borde det duga.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu pallar jag inte att läsa texten i lagförslaget men skulle det inte räcka med dessa?
Så länge det inte står att systemet måste gå att avläsa från förarplats så borde det duga.

Jag rättar mig själv: Jag orkar tydligen läsa texten.

"‘tyre pressure monitoring system’ means a system fitted on a vehicle which can evaluate the pressure of the tyres or the variation of pressure over time and transmit corresponding information to the user while the vehicle is running;"

Om man tolkar "while the vehicle is running" som att motorn är igång/bilen är i driftläge så går det ju bra att titta på ventilhattarna då, dom borde tom Dacia ha råd att slänga med på köpet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vaddå, har ni inte TPM på era hojar än? :lol

Jag har en hoj utan, du har tre.
Men nu gällde kravet endast personbilar till att börja med trots att lastbilar rimligen borde ha mer nytta av det.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Som bakåtsträvare blir jag mest ledsen. Är folk nuförtiden så efterblivna att de inte kan införskaffa och ta till sig information om den inte presenteras via en display?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som bakåtsträvare blir jag mest ledsen. Är folk nuförtiden så efterblivna att de inte kan införskaffa och ta till sig information om den inte presenteras via en display?

I princip, ja dessvärre.

Det blir så om man klemar bort människor, dom blir bekväma, lata och feta.

Det ligger i dess natur att minimera ansträngning och maximera utbyte....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top