Min Almax-kätting

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Fick tips från någon på forumet om Almax-kättingen från England. Den levererades idag.

Den är helt jävla bisarr! Går knappt att lyfta den och den är lika tjock som datormusen :yoparty

Jag kan rekommendera den! Jag lovar att den håller en dinosarie på plats!!! Fattar dock inte varför den luktar bensin/fotogen. Jag tror att Almax stoppat in den i en jumbojet-motor för att se om den pallar trycket... det gjorde den...

Hmm.. det var kanske den som sänkte flighten i Malaysia...

:tummenupp
 

Bifogat

  • 20140407_152135.jpg
    20140407_152135.jpg
    216.9 KB · Visningar: 287

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har själv funderat på ett sådant lås länge, vilken längd tog du och har du en bild på själva låsblocket? Vad gick kalaset på med frakt?
 
Last edited:

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Jag beställde utan låsblock, för jag tyckte att låset var lite klent i förhållande till köttingen! Den på bilden är 2,5 m. Tänkte låsa den med mitt skivbromslås.

Det hela gick på 2400 tror jag inkl frakt osv. Leveranstid 7 dagar.

Jag lovar att du kan transportera Titanic med den. Du fattar när du håller i den!

:banana
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
:rofl

Här är min kedja. Lägger skiten över hojen bara, ingen orkar lyfta den ändå!
Ship-Anchor-Chains.jpg


nä seriöst, vart köpte du den?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
2,5m???

Varför? Du ger bara tjuven mer att arbeta med plus att den måste vara svår att transportera!
Vill dom ha hojen så tar dom den oavsett låsning tyvärr.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
2,5m???

Varför? Du ger bara tjuven mer att arbeta med plus att den måste vara svår att transportera!
Vill dom ha hojen så tar dom den oavsett låsning tyvärr.

De e väl fint att hänga på ett ton kätting på hojen som de då varken kan få bort kättingen eller lyfta upp ekipaget o dra iväg med :D
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
2,5m???

Varför? Du ger bara tjuven mer att arbeta med plus att den måste vara svår att transportera!
Vill dom ha hojen så tar dom den oavsett låsning tyvärr.

Förvarningsutrymmet fordrar en längre kätting om man vill föra kättingen både mellan ram, eker och fästpunkt i väggen. En längre kätting ger mig också möjligheter att fästa hojen runt en stor betongpelare där jag vinterförvarar den. Fler längder ger mig utrymme till att vara flexibel. Jag har även en kortare Abuskätting samt skivbromslås.

Flexibilitet innebär också att man kan variera hur man låser cykeln. Om tjuven är i närheten och har möjlighet att inspektera låsningen och planera ingreppet så är det ju bra att man har alternativet att låsa cykeln på ett annorlunda sätt, vilket kanske förbluffar tjuven när denne väl står där.

Summa sumarum: Att ha alternativ och vara flexibel är oftast bättre än att vara låst. Personligen anser jag också att man ska göra allt man kan för att försvåra stöldprocessen. Skulle inte vara särskilt stolt om jag nonchalant avfärdade säkerheten för min egendom genom klyschan; "vill de ha den så tar de den".

mvh
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Grattis! Var jag som tipsade om Almax... Vad kostade kalaset, frakten måste ju ha gått på en smärre förmögenhet? Nu är det bara att hoppas att tjuven kommer med en liten bultsax och inte vinkelslip...

Edit: Såg nu att du gav 2400 för kättingen inkl. frakt.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hade jag vart tjuv och haft något som klipper en normal kedja hade jag nog valt ett annat objekt än den kedjan, enda som biter på den lär väl vara en vinkelslip och det lär ändå ta en liten stund.. Låser man sin hoj bättre än någon annan hoj i närheten har man iaf större chans att få behålla grejerna, men det är ju rätt uppenbart.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Funderar på att köpa en sån jävel själv, fast 2.5 meter känns lite väl långt :):yoparty
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Är denna kedja godkänd av försäkringsbolagen?
Vet att denna kedja är "the shit" då den inte går att klippa och väger som en mindre Fiat, men vad händer OM tjuven iaf lyckas norpa hojen?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Förvarningsutrymmet fordrar en längre kätting om man vill föra kättingen både mellan ram, eker och fästpunkt i väggen. En längre kätting ger mig också möjligheter att fästa hojen runt en stor betongpelare där jag vinterförvarar den. Fler längder ger mig utrymme till att vara flexibel. Jag har även en kortare Abuskätting samt skivbromslås.

Flexibilitet innebär också att man kan variera hur man låser cykeln. Om tjuven är i närheten och har möjlighet att inspektera låsningen och planera ingreppet så är det ju bra att man har alternativet att låsa cykeln på ett annorlunda sätt, vilket kanske förbluffar tjuven när denne väl står där.

Summa sumarum: Att ha alternativ och vara flexibel är oftast bättre än att vara låst. Personligen anser jag också att man ska göra allt man kan för att försvåra stöldprocessen. Skulle inte vara särskilt stolt om jag nonchalant avfärdade säkerheten för min egendom genom klyschan; "vill de ha den så tar de den".

mvh

Ju mer du försvårar desto mer förstör dom generellt och som villaägare är det jävligt jobbigt när dom haft sönder halva garaget för att sno hojen. Jag låser mina hojar med det som krävs av försäkringsbolaget.

Har du sett en sån här:
http://www.hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1391&c=11282&prodID=15440
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Grattis! Var jag som tipsade om Almax... Vad kostade kalaset, frakten måste ju ha gått på en smärre förmögenhet? Nu är det bara att hoppas att tjuven kommer med en liten bultsax och inte vinkelslip...

Edit: Såg nu att du gav 2400 för kättingen inkl. frakt.

Ja, tjena :) Tack för tipset! Jag betalade exakt £214, så exakt vad det blir i SEK beror ju på valutaparet. Jag minns inte, men frakten var inte så farlig faktiskt. Glöm inte att de endast tar Paypal för transfereringen. Sen jobbar de nog bara med UPS så man får se till att vara hemma.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Är denna kedja godkänd av försäkringsbolagen?
Vet att denna kedja är "the shit" då den inte går att klippa och väger som en mindre Fiat, men vad händer OM tjuven iaf lyckas norpa hojen?

Inte en aning faktiskt, det vore ju konstigt om den inte vore godkänd. Du kan ju maila ditt försäkringsbolag och fråga. Personligen har jag ju Abuslås också som jag vet är godkända, so I'll be fine.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top