Snett bakdäck efter sträckning av kedja?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Började nojja efter att ha spänt åt min kedja. Plötsligt fick jag för mig att däcket var snett. Finns det något sätt att kontrollera om det är så? Saken är den att min regplåt sitter lite snett från början så det kan framkalla en synvilla. Det är svårt att bedömma med blotta ögat.

Tackar ödmjukast för alla svar,och knyternäven i byxfickan ifall någon får för sig att vara spydig.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Finns markeringar på båda sidor om hjulet där du ställer in dess läge.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Snett bakdäck?

Började nojja över att bakdäcket blivit snett efter jag spände kedjan. Regplåten sitter lite på sniskan så det kan vara den som gör att däcket ser lite snett ut.
Finns det något bra sätt att kontrollera om däcket sitter som det ska?

Med vänlig hälsning, Eken.



Sammanfogat 2 trådar. /mod.
 
Last edited by a moderator:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Håll en rätskiva mot bakhjulets fram och bakkant så högt upp som möjligt och mät avståndet till framhjulskanten (med framhjulet rakt, dvs samma avstånd till rätskivan fram och bak).
Kolla samma sak på andra sidan, är måtten samma är det OK eller SLUTA NOJA och ut och kör. Känns allt bra är det bra och känns det inte bra är det bara inbillning.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag tackar ödmjukast för alla svar. Hjärnan kan spela en sådana otäcka spratt ibland. Men jag ska helt klart införskaffa ett skjutmått o mäta försäkerhets skull.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Borde gå att mäta från bakaxeln till svingaxeln på bägge sidor, har svårt att tro att inte svingaxeln sitter i rät vinkel mot cykelns mittlinje men man kommer nog inte åt på alla cyklar.
Har själv alltid gått efter originalmarkeringarna på svingen och inte hittills haft anledning att tvivla på deras placering.
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hm jag verkar inte ha några markeringar så det får väll bli o mäta!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Har du möjlighet att ta foton bak och från sidorna och lägga upp så kan det underlätta

Konstigt att det inte finns streck på svingen på MT-01 för att underlätta !!

redigerar - Har nu hittat en högupplöst bild på en MT-01 2006 och precis som du säger verkar det inte finnas några markeringar på svingen. Bara att ta fram skjutmåttet alltså !


Yamaha_MT-01_-_2006_model_-_right.jpg


Tyvärr blir inte bilden högupplöst när man laddar upp den här. Testa denna länken istället

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Yamaha_MT-01_-_2006_model_-_right.jpg
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jäkla märkligt att inte göra sånna streck. Kan ju inte vara så svårt för yamaha att sätta dit en liten märkning i svingen. Tack för hjälpen!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Du har ju en märkning på svingen och sedan ett antal märkningar på axelblocken.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ser ut som ett märke på svingen på fotot och sen är nog dom andra strecken på nersidan av den fyrkantiga klossen axeln går genom.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Dra på trissor det fanns ju märkning! Måste nog bli lite bättre på att putsa;) dom syntes ju inte:D men! En viss vinst finns faktiskt i detta. Mycket riktigt så satt hjulet snett med ungefär 1,5 streck. Dvs mina misstankar var befogade. Bara att skruva det rätt i morgon när solen går upp!:)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Glöm märkena. Jag har aldrig sett en hoj där det gick att ställa bakhjulet efter dem.
Ta ett långt snöre (3X hojens längd) och tejpa fast mitten längst bak på bakdäcket på en sådan höjd att det går fritt från centralstöd och kåpor mm när du sträcker det framåt.

Nu sträcker du snöret framåt på bägge sidor så att det precis nuddar framkant på bakdäcket.
För att underlätta mätte jag bredden på mitt däck och slog i två spikar i en brädstump på detta mått och fäste snörena i. Lättare att justera en bräda än två snören.

Kolla nu avståndet från snöret till framdäckets fram- och bakkant på bägge sidor. Bägge måtten på samma sida skall vara lika så att framhjulet är parallellt med bakhjulet.
Om avståndet på tex vänster sida är mindre än det på höger sida så skall du dra lite på höger sträckare, justera snörena och mäta igen.

När måtten på bägge sidor är lika så är däcken linjerade. I mitt fall 10mm.
Att mäta på svingen är långt ifrån lika exakt.
Detta linjerar hjulen snarare än drivpaketet, men jag sätter köregenskaper högre än slitage.
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Glöm märkena. Jag har aldrig sett en hoj där det gick att ställa bakhjulet efter dem.
Ta ett långt snöre (3X hojens längd) och tejpa fast mitten längst bak på bakdäcket på en sådan höjd att det går fritt från centralstöd och kåpor mm när du sträcker det framåt.

Nu sträcker du snöret framåt på bägge sidor så att det precis nuddar framkant på bakdäcket.
För att underlätta mätte jag bredden på mitt däck och slog i två spikar i en brädstump på detta mått och fäste snörena i. Lättare att justera en bräda än två snören.

Kolla nu avståndet från snöret till framdäckets fram- och bakkant på bägge sidor. Bägge måtten på samma sida skall vara lika så att framhjulet är parallellt med bakhjulet.
Om avståndet på tex vänster sida är mindre än det på höger sida så skall du dra lite på höger sträckare, justera snörena och mäta igen.

När måtten på bägge sidor är lika så är däcken linjerade. I mitt fall 10mm.
Att mäta på svingen är långt ifrån lika exakt.
Detta linjerar hjulen snarare än drivpaketet, men jag sätter köregenskaper högre än slitage.

Ja det är det enklaste :rofl
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
:p
Det ska fan inte vara enkelt här i livet.
Jag vet att det låter komplicerat, men det tar bara ett par minuter att göra när man fattat principen
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top