Ta körkortet i Oktober

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda Varadero 125
Som rubriken lyder så är det så att jag ska ta körkortet i Oktober på grund utav att jag inte fyller år förens den andra veckan in i oktober :huvet .
Det jag nu undrar är om det är nån som vet om man hinner både göra teorin och sen kunna boka uppkörningen i oktober eller är det för sent? Samt om det är så många som försöker få tid till uppkörningen på slutet av säsongen, vilket leder till att man inte kan få nån tid?

Tacksam för svar.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jag tog mitt 4:e oktober, det var en av de sista uppkörningarna i Västerås iallafall.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det är väl bara att chansa? Hinner du inte så är det bara att köra upp till våren.
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Jag tog mitt mellan-kort 7/10 -2010 och då fanns det fortfarande tider kvar efter det. Körde upp för tungt kort ungefär samma tid ett år senare.

Borde inte vara några problem för din del, kör på! :tummenupp
Vart bor du? Säsongen är ju olika lång beroende på hur långt upp i norr man finns.

Det jobbigaste är att man inte hinner köra så länge innan det hemska vinteruppehållet när man tar kortet så sent :p
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Oktober? Var det inte i år som det skulle bli rekordtidig höst/vinter eftersom våren är tidig? :)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Det fixar du! Se bara till att ha gjort riskutbildningarna innan =)
Jag åkte ner till Norrköping och körde upp den 18e oktober i höstas på deras sista tid för säsongen!
En jävla röta med tanke på att de nya reglerna gällde vid årsskiftet hahaa
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Du får ju börja övningsköra när du är 17,5 år så börja nu så ser du till att boka teori och uppkörning till dess. Tänk bara på att du måste ha gjort riskettan, risktvåan innan du får boka teori och teori innan du får köra upp. Så det borde inte vara några problem :) https://www.korkortsportalen.se/jag...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Ovningskorning/

Tvärtom. Du måste ha gjort riskutbildningarna innan du får skriva teorin, men du kan boka den så snart du har körkortstillstånd. Däremot måste teorin vara godkänd innan du kan boka förarprov.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur sent du kan göra uppkörningen beror helt på var i landet du bor. I skåne har de uppkörningar senare än i norrland.
 

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda Varadero 125
Tack för alla snabba svar.
Blir väll till att hoppas att jag hinner men som tur är bor jag i småland så det är inte en omöjlighet att åka till skåne för att köra upp.
Själv så har jag inga svårigheter att varken köra i minusgrader (så länge som det inte är snö) eller om det så regnar, men det verkar inte vara alla som håller med mig om det.
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Tog också mitt kort den 4 okt, lycka till med ditt

Men som nån var inne på innan, kolla upp vad som gäller med risk utb, teori, uppkörning osv
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om du ser till att beta av alla grejer tidigt så har du i alla fall en sportslig chans att hinna med. Om du inte försöker så VET du ju i alla fall att du inte hinner.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Är det någon som vet om det är möjligt att ta lektioner på ett ställe och köra upp på ett annat? Typ om man inte hinner klart tills säsongen är slut häruppe i september, så kanske man kan boka en uppkörning och ta en extra lektion i södra sverige?
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
vilken körskola du kör på har ingen betydelse, du får köra upp på andra orter

det är inte körskolan som håller i uppkörningarna

fördelen med att köra upp på "sin" ort är att man kanske känner till vägar och skyltningar lite bättre
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
vilken körskola du kör på har ingen betydelse, du får köra upp på andra orter

det är inte körskolan som håller i uppkörningarna

fördelen med att köra upp på "sin" ort är att man kanske känner till vägar och skyltningar lite bättre

Det finns ju några andra fördelar med att köra upp via körskola också. Där jag körde fick jag möjlighet att värma upp på manöverbanan innan provet, det fick inte privatisterna. Dessutom vet de vilka vägar och situationer de lokala förarprövarna brukar gilla och kan visa dem i förväg.

Praktiska saker som transporten till manöverprovet och sedan till uppkörningen och att se till att man har en lämplig hoj att köra upp på kan ju också vara enklare, men det går ju att ordna ändå.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Tack för länken GSX Hudik :)

Andreas : jo jag förstår att det blir bättre att ta uppkörningen på samma ort som man lär sig. Jag tänkte bara ifall tiden inte räckte till, eller om tiderna var slut i hemma orten men fanns nån annanstans. Jag hoppas kunna köra upp i samma stad där jag övningskör, att byta ort är lite av en "sista chans" om det krisar sig ... :)
 

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Sista uppkörningsdagen i Stockholm brukar vara 14:e oktober. I Malmö håller man på ända tills 12 November.
Vet det eftersom jag kuggade i Stockholm den 14:e oktober 2012 och 12 November var sista uppkörnings tillfället för 2012 och min sista chans att ta A-kortet innan de ändrade reglerna till 24 år. var då 21 år och tog kortet den 12:e November =)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top