Få en cross att se ut som en enduro

hugge96

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
kävlinge
Hoj
KTM 125 sx 05
de e såhär att jag ska köpa min andra cross nu och behöver er hjälp, jag kör inte på någon bana utan bara i lokala skogar och på vägarna, jag hade tänkt köpa mig en 250 eller 450 och försöka få den att se ut om en laglig hojj , så vad e de jag behöver göra för att få en cross att se så laglig ut som möjligt? vill ju slippa köra ifrån snuten så mycke som möjligt.
vet att de e olagligt och en del av er har väll tankar om de men skippa moralsnacket för jag gör de här i vilket fall, vill bara ha er hjälp att få de så bra som möjligt ;)
mvh hugo
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Fram och baklampa, läpp för att fästa regplåten och eventuellt blinkers kan nog vara ett hett tips...:rolleyes:
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Varför inte köpa en vägreggad från början :hihi

Utan nummerplåt så tror jag inte polisen bryr sig om hur den ser ut.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag har satt på och kopplat in en framlampa på min motardkonventerade cross. Har mött polisen flera ggr utan att dom ens kollar mot mig, men det blir värre om dom kommer upp bakom.

Men varför inte köpa en enduro från början? :)
 

hugge96

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
kävlinge
Hoj
KTM 125 sx 05
hade ju såklart tänkt sätta på nån form av fejkad regg skylt, och anledningen till att jag inte köper vägreggad e för jag e bara 17 så då kan jag bara ta lätt mc körkort, och de känns inte värt pengarna. och sen kom jag på behöver man ha något speciellt sorts batteri och var tror ni blir bäst att sätta den ? :)
tack för svar
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Nu skippar jag inte moralsnacket som du undanbad, ursäkta mig, men tänk riktigt noga innan du gör något dumt som du senare kanske kommer att ångra.

Att köra cross på vägen skulle jag aldrig göra, dels för att crossen är gjord för att gå på crossbana och dylikt, men även för att du lär dig så otroligt mycket trafikvett av att ta körkortet.
Jag har knappt haft mitt kort i ett år, men jag kan med handen på hjärtat säga att jag ändå tänker på ett HELT annat sätt i trafiken nu, än vad jag gjorde när jag var 16-17 och åkte moppe.
Du får en helt annan uppfattning om faror, risker, körsätt och lär dig ett sorts samspel i trafiken, vilket kanske kan vara skillnaden mellan liv eller död en vacker dag.
Dessutom så är det inte så lätt som alla tror att "bara köra ifrån" polisen med deras "slöa bmw", de är skickliga, har radiokontakt med andra enheter och kan nog ganska lätt få tag i en crossmotorcykel om de bara vill, har resurser och ger sig fan på det, vilket kan bli väldigt dystert för din del.
Deras motorcyklar har betydligt högre toppfart än en cross, vilket gör att du kanske inte hinner ut till planerad flyktväg/skog innan de jagar in dig till en vägspärr eller uppmötande polisbil.

Jag råder dig att vänta ett år och istället ta A2 kort, då kan du ta A-kortet när du är 20 redan :)
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
A2-kortet är tung MC med vissa begränsningar, tror det är max 35kw och ett visst antal hästkrafter som högst, per kilo.

Kubiken har ingen övre gräns vad jag vet, men du får inte ha mer än ett visst antal hästkrafter i originalutförande, så en större Harley Davidson, Suzuki Gixxer eller R1a går inte :D
Men de flesta Husaberg och KTM-endurohåjjarna är reggade så de på pappret får köras som A2.
Tar du bort strypningarna, så KAN försäkringsbolaget neka ersättning om något händer!
 

hugge96

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
kävlinge
Hoj
KTM 125 sx 05
va går ett sånt körkort på typ ? kan redan köra så behöver inte gå på så många lektioner tror jag
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Skadar du någon när du kör din oförsäkrade cross på vägen så kommer du bli skuldsatt för resten av livet.
Vad är det för fel på lätt mc?

Jag köpte en Husqvarna wr125 som motionshoj och den var det roligaste jag kört.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En a2 motorcyckel får ha max 70 kw (95 hk) orginal. I strypt utförande är max 35kw (48 hk) eller 0,2 kw /kg. Över174 kg gäller 35 kw annars måste effekten minskas ytterligare.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86

hugge96

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
kävlinge
Hoj
KTM 125 sx 05
kört ifrån dom innan ett antal gånger förr på en trimmad 85a, som sagt kan hela kommunen som min innerficka.
 

hugge96

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
kävlinge
Hoj
KTM 125 sx 05
och du kan ju inte gemföra jakten när han kör en sporthoj, du kan ju köra lite mer i terrängen på en cross
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
och du kan ju inte gemföra jakten när han kör en sporthoj, du kan ju köra lite mer i terrängen på en cross

Ja, men snutarna fuskar - de är långt många fler, har radio och en helikopter.

Stila till dig nu för fan. Vet inte förra årets statistik, men året innan var det 2 pers som dog av crossar på landsväg, ingen av dem var föraren, åtminstone i ena fallet var det en kille som körde ganska mycket på bana, så han kunde nog han med.
Ta kortet o lattja på riktigt istället.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top