Rost i bensintanken

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Hejsan alla!
Jag skall eventuellt köpa en annan hoj, en kawasaki zx 600 A ( Gpz?) men det finns mkt rost inuti tanken. Jag har en (dum?) ide men vet ej om det kan funka, därför skulle det vara bra med feedback från kunnigare mc-folk här.

Jag hade tänkt att plocka bort tanken, kapa av botten på tanken med en tunn slipskiva och lämna den för invändig blästring.
Sedan lämna in den till ngn som verkligen kan svetsa ihop den så den blir tät och sedan i med soppa.

Låter detta som en helknäpp ide? Vet att man kan leta upp en begagnad tank och det skall jag göra också men kanske det blir bra med min första tanke. Vad säger Ni?

mvh
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sätt aldrig en kapskiva i en tank om du inte vet exakt vad du gör, dom kan smälla rätt bra även "väl" ursköljda. :fakta

Är tanken tät brukar det gå att beta bort det värsta med syra och/eller skicka i lite grus/mutter/stålhagel och skaka ordentligt. Filter kommer du behöva ha oavsett för även om du blästrar tanken ren kommer den börja rosta igen så det är inte så noga att det blir 100% rostfritt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Häll i citronsyralösning i tanken och låt stå en dag, det löser upp rosten. Är det mycket rost kan du göra om det några gånger. Täta sedan med http://uscarparts.nu/sv/tanktatning/29-tanktatning-mc.html
Gjorde det på min hoj i vintras och den läcker inte längre. Har alltså ingen erfarenhet av hur det håller i längden, men värt att testa.
 

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Fy fan vad snabba svar, he he. Inte undra på att man bara älskar människor som vet vad dom snackar om och har varit med om förut. Det uppskattas...
He he, Josef. Du kunde inte mer rätt än det. Det har iofs inte varit bensin i den på nästan 2 år men det är ju inget hinder för att det ska smälla ju.
Det skall jag verkligen testa, Svenne100. Funkade det för dig så kan det ju göra det för mig med.
Finns det ngn risk för att det läcker från packningar o dyl efter denna tid utan soppa i?
Plus undrar lite om priset är ok? Det enda är rost i tanken, ny plåt och en besiktning av hojjen. När han körde den för 1,5 år sedan gick den som fan ( han tog bort strypningen) så jag måste kolla försäkringar och ev typ besiktning/reg besiktning eller vad det heter. Priset är runt 4000:-.
mvh
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Snabbt går det på SH!

Skulle väl inte säga att det är något särskilt med att hojen står utan soppa. Om förgasarna inte har blivit dränerade innan hojen ställdes in kan de behöva en rengöring eftersom det bildas avlagringar. Om någon slang läcker kommer det lukta soppa om hojen så det märker du.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
En liten varning om det nu är en Gpz600r, den motorn har ett par stycken barnsjukdomar. Bl.a. Kammar och vippor. Kolla om möjligt detta innan köp, är kammarna dåliga är det tveksamt om man kostar på den något.
 

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Hej fkpn. Det enda jag vet är att på transportstyrelsens hemsida stod det bara;
Kawasaki zx 600 A. Jag ringde upp killen ( trevlig var han) och berättade detta för honom. Han sa att i hans regbevis stod det kawasaki gpz 600. Så jag vet ej vilket man ska lita på faktiskt.
Hur hör man om nu kammarna skulle vara dåliga? Hör man det på tomgången? Går ej att testköra den pga tanken men vi ska hälla bensin rakt ner i slangen så ngn kan höra den på tomgång ialla fall.
Mvh
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Man kan också fylla tanken med diesel sen låta den stå ett tag, diesel ska ha en bra rengörande förmåga. Hade en bekant som gjorde detta när han renoverade en tank till en bil som har stått väldigt länge.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Hej fkpn. Det enda jag vet är att på transportstyrelsens hemsida stod det bara;
Kawasaki zx 600 A. Jag ringde upp killen ( trevlig var han) och berättade detta för honom. Han sa att i hans regbevis stod det kawasaki gpz 600. Så jag vet ej vilket man ska lita på faktiskt.
Hur hör man om nu kammarna skulle vara dåliga? Hör man det på tomgången? Går ej att testköra den pga tanken men vi ska hälla bensin rakt ner i slangen så ngn kan höra den på tomgång ialla fall.
Mvh

Det hörs om den står på tomgång om de är så rejält dåliga. Den heter zx600a som modellkod så handelsbeteckningen GPZ600 är rätt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Josef - hur kan en tank smälla med locket öppet och kranarna urskruvade? Förklara ett sånt unikt fysiskt fenomen för mig.. är tanken öppen poffar det på sin höjd till lite när ev. Bensinångor brinner ur. Men - kapa eller värm aldrig nånsin på en stängd tank!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Josef - hur kan en tank smälla med locket öppet och kranarna urskruvade? Förklara ett sånt unikt fysiskt fenomen för mig.. är tanken öppen poffar det på sin höjd till lite när ev. Bensinångor brinner ur. Men - kapa eller värm aldrig nånsin på en stängd tank!

Teoretiskt sett kan ju tryckuppbyggnaden i tanken vara så snabb att trycket inte hinner evakueras genom hålen. Lite som att det går att spränga husväggar, även om alla fönster är öppna :)

Jag har dock aldrig provat något av det i praktiken :D
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Josef - hur kan en tank smälla med locket öppet och kranarna urskruvade? Förklara ett sånt unikt fysiskt fenomen för mig.. är tanken öppen poffar det på sin höjd till lite när ev. Bensinångor brinner ur. Men - kapa eller värm aldrig nånsin på en stängd tank!

Inte för att jag tror att aktuell tank skulle smälla, men det är ganska enkelt. Om expansionen av den antända bränsle/luft blandningen är snabbare än vad du hinner evakuera genom öppningen så kommer trycket att bli så stort att du får en rundare tank, eller två tankhalvor som stuckit svetsen.

Känner man sig orolig så är det bara att fylla tanken med vatten innan man kapar, eller koldioxid, eller bara sätta i tryckluften med ordentligt flöde så att man håller eventuell blandning under explosionsgränsen. Generellt sett lurigare med dieseltankar.

Fast jag skulle nog också satsa på en runda med sand för att sedan ta det sista med citronsyra.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag hade rost i en moppetank som jag tog av från ramen och fyllde med 1/3 vatten, sen i med 3 rejäla nävar grus och sen skaka utav bara 17. Tog först bort soppakran, innan grusningen. Vart blank o fin inuti :) Kom ihåg att göra ren soppakran och fuggar bara, det är små fina filter och kanaler däri (på moppen satt det något som såg ut som leverpastej i filter o kanaler, gammal 2taktolja och rost..) Citronsyra kanske funkar när man grus-blästrat bort det värsta. Behövdes inte i moppetanken dock.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att kapa loss botten på tanken, fixa rosten och sen svetsa ihop låter dyyyrt. En heldag på plåtverkstad
~2-3000?
Näe, jag tror att om du inte kan fixa rosten med nån syra/diesel el likn. är det enklaste att dammsuga mc-skrotarna efter en annan tank.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Annars så kolla med www.samsmotor.se
Hittar 3st tankar i deras system men har för mig att dom kan ha fler i andra gömmor.
KAWASAKIGPZ 600TANK NY! RÖD/VIT/BLÅ1986
KAWASAKIGPZ 600TANK SVART/SILVER/RÖD198485
KAWASAKIGPZ 600TANK 1985
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Många bra förslag finns redan, men det bästa som jag prövat är att först blåsa rent, dammsuga beroende på vad som finns hemma hos dig, rensa med en magnet på teleskop och sedan skölja med varmvatten och citronsyra. Som Josef föreslår kan man behöva upprepa och sedan efterbehandla med det som Svenne100 rekomenderar eller liknande preparat, tex KREEM, eller andra produkter. Alla gamla hojar kan ha dåliga kammar och dåliga lager, slitna tätningar till ventilerna och slitna kolvringar. För det pris du skrev kan det vara värt att chansa. Du får en brukshoj som kanske ryker lite och drar olja, men fungerar i allt det du ska ha den till. Om det var min hoj skulle jag pröva tjockare olja och någon tillsats i oljan, bara den inte förstör kopplingen och gör att lamellerna slirar. Jag skulle dessutom vara noga med varmkörning eftersom det ger metalldelarna chans att bada runt i oljan innan man belastar den. Ska du lägga ut pengar på något, se till att du har bra bromsar och bra däck.
Lycka till med din hoj!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det inte hål i tanken pga rost så spelar det ingen roll för funktionen på en gammal "Härk" on plåten är rostig på insidan, nytt bränslefilter och ut och kör:tummenupp
 

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
snacka om svar när man som mest behöver det. Fy fan vad goa no alla är. En ELOGE!!!
Nu har jag varit och lyssnat på den. Den gick lite oroligt på tomgången, dvs den gasade upp lite grand själv ibland men det slog små, små gnistor runt det ena stiftet. Men tänkte med nya stift och nya kablar försvinner det problemet. Men nu kom ett lite större problem:
Det bankade relativt mycket på låga varv ( tomgång) men det försvann när man gasade upp. Ringde min förra chef som kär harley + bmw, och han lyssnade lite genom mobilen. Han sa att jag kanske skulle se upp lite för det kunde vara kammarna ( som en medlem skrev ovan). Sedan ringde jag en kille på claessons motor och han sa att det kunde vara kopplings huset eller ngt. Han frågade om det lät likadant när man höll kopplingen inne och det gjorde det. Vad tror NI det kan vara? Kan det vara så illa att det är kammarna trots allt?
mvh
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
snacka om svar när man som mest behöver det. Fy fan vad goa no alla är. En ELOGE!!!
Nu har jag varit och lyssnat på den. Den gick lite oroligt på tomgången, dvs den gasade upp lite grand själv ibland men det slog små, små gnistor runt det ena stiftet. Men tänkte med nya stift och nya kablar försvinner det problemet. Men nu kom ett lite större problem:
Det bankade relativt mycket på låga varv ( tomgång) men det försvann när man gasade upp. Ringde min förra chef som kär harley + bmw, och han lyssnade lite genom mobilen. Han sa att jag kanske skulle se upp lite för det kunde vara kammarna ( som en medlem skrev ovan). Sedan ringde jag en kille på claessons motor och han sa att det kunde vara kopplings huset eller ngt. Han frågade om det lät likadant när man höll kopplingen inne och det gjorde det. Vad tror NI det kan vara? Kan det vara så illa att det är kammarna trots allt?
mvh

Det kan vara nästan vad som helst, för 4000 är det bara att göra en ordentlig service och köra.

Byt olja, filter och stift. Gör ren tändkablarna ordentligt om dom inte går att byta utan att byta spolar. Kolla ventilspel och synka förgasarna. Gör gärna ren dom också om du orkar. Kolla spänningen på kamkedjan.

ÅK.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
När det gäller banket, om det försvinner när du gasar upp och inte knackar när du sedan släpper på gasen så kan det nog förbättras med förgasarsynkning. Se till att göra ren förgasarna först med tanke på rostproblemet..
snacka om svar när man som mest behöver det. Fy fan vad goa no alla är. En ELOGE!!!
Nu har jag varit och lyssnat på den. Den gick lite oroligt på tomgången, dvs den gasade upp lite grand själv ibland men det slog små, små gnistor runt det ena stiftet. Men tänkte med nya stift och nya kablar försvinner det problemet. Men nu kom ett lite större problem:
Det bankade relativt mycket på låga varv ( tomgång) men det försvann när man gasade upp. Ringde min förra chef som kär harley + bmw, och han lyssnade lite genom mobilen. Han sa att jag kanske skulle se upp lite för det kunde vara kammarna ( som en medlem skrev ovan). Sedan ringde jag en kille på claessons motor och han sa att det kunde vara kopplings huset eller ngt. Han frågade om det lät likadant när man höll kopplingen inne och det gjorde det. Vad tror NI det kan vara? Kan det vara så illa att det är kammarna trots allt?
mvh
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top