Varför beter sig hojen såhär?

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
I dag när jag startade hojen så var det inga som helst problem.
Jag körde ungefär 5 mil och parkerade i en timme och sedan körde iväg igen.
När jag skulle dra iväg på nytt så var hojen svårstartad. Jag fick ge flera försök innan jag fick igång den.

Här är ett klipp som jag precis tog när jag försökte starta hojen (kall). Det ser inte ut som att den går igång med choken nere och om jag drar ner choken efter att hojen har startat så dör den.
[video]https://www.dropbox.com/s/qfjos8a7zim7rrt/20140406_201031.mp4[/video]
Några teorier om vad som kan fela? :confused:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det skulle kunna vara så att den går lite fett på tomgång. Då blir det lite som att starta med choke, vilket funkar bra med kall motor men kan vara sämre vid varm. Jag skulle testa med blandskruvarna på förgasarna till att börja med. Det är lite olika om det ska skruvas ut eller in för att få magrare bladning, så kolla upp det först.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Jag har ingen teori (än), men jag undrar vad som händer om du gasar upp i ex 2000 rpm innan du försiktigt minskar på choken. Jag tycker tomgången verkar låg med choken ute. Jag körde efterföljaren CBR 600 F4 där insprutningen höll varvtalet kring 2500-3000 rpm första minuterna vid kallstart. Vad har du för tomgång med varm motor?
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Det skulle kunna vara så att den går lite fett på tomgång. Då blir det lite som att starta med choke, vilket funkar bra med kall motor men kan vara sämre vid varm. Jag skulle testa med blandskruvarna på förgasarna till att börja med. Det är lite olika om det ska skruvas ut eller in för att få magrare bladning, så kolla upp det först.

Innebär det här ett stort ingrepp (misstänker att jag måste ta bort tanken och ha mig)?
Jag har aldrig hållt på med förgasare tidigare så jag är inte alls insatt.


Jag har ingen teori (än), men jag undrar vad som händer om du gasar upp i ex 2000 rpm innan du försiktigt minskar på choken. Jag tycker tomgången verkar låg med choken ute. Jag körde efterföljaren CBR 600 F4 där insprutningen höll varvtalet kring 2500-3000 rpm första minuterna vid kallstart. Vad har du för tomgång med varm motor?

Uhm det som syns där är tomgång utan choke. Den ligger på 1000 rpm men jag justerade den till 1300 rpm som det stod i instruktionsboken. När jag startade hojen för några dagar sen på morgonen så gick det bra att dra ner choken och då låg den på runt 3000 rpm, efter 30-45 sek så tog jag bort choken och då låg den på runt 1000.

Jag passar även på att ladda batteriet nu..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Innebär det här ett stort ingrepp (misstänker att jag måste ta bort tanken och ha mig)?
Jag har aldrig hållt på med förgasare tidigare så jag är inte alls insatt.

Då ska du nog googla lite på förgasarjustering, men det är inte så jobbigt att komma åt skruvarna. Kanske svårare att få det riktigt bra, man får prova sig fram vid själva justeringen.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Det här såg ju inte så fint ut heller (ursäkta skärpan).. Märkte det nu när jag startade hojen. :gråta
lack.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min hoj startar jag på full choke när motorn är kall.
Sen blippar jag försiktigt på gasen i ca 30 sek och efter det går den som den ska utan choke.
Jag har min tomgång på ca 1500.



Den lilla kondensen/oljan vid avgasröret är inget att bry sig om
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Min hoj startar jag på full choke när motorn är kall.
Sen blippar jag försiktigt på gasen i ca 30 sek och efter det går den som den ska utan choke.
Jag har min tomgång på ca 1500.



Den lilla kondensen/oljan vid avgasröret är inget att bry sig om

Okok! Får testa att göra så.

Nehe, ok. När ska man börja oroa sig då?
Det droppade på rätt fint och bildade nästan en liten pöl under hojen.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
en pöl Bensin ?
isåfall är problemet nålventiler ,därav alla startproblem varm som kall.(mest varm)
byt ,gör rent förgasarna,sedan kan du börja med justeringar
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
en pöl Bensin ?
isåfall är problemet nålventiler ,därav alla startproblem varm som kall.(mest varm)
byt ,gör rent förgasarna,sedan kan du börja med justeringar

Ytterst tveksam men det kanske är det. Fått mer tips om att det kan vara kondens men det lutar nästan åt att tvätta/justera förgasarna.

Är dessa ingrepp speciellt svåra för en lekman?
Jag pratade med lokala mc-firman och de sa runt 4-4kkr för rengöring och justering av förgasare.

Hur billigt kommer jag undan tro om jag gör det själv och behöver jag något mer än verktyg för att ordna allt förutom förgasarrengöring och vakummklockor?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ytterst tveksam men det kanske är det. Fått mer tips om att det kan vara kondens men det lutar nästan åt att tvätta/justera förgasarna.

Är dessa ingrepp speciellt svåra för en lekman?
Jag pratade med lokala mc-firman och de sa runt 4-4kkr för rengöring och justering av förgasare.

Hur billigt kommer jag undan tro om jag gör det själv och behöver jag något mer än verktyg för att ordna allt förutom förgasarrengöring och vakummklockor?
Det är pilligt, lite känsligt, men inte särskilt svårt egentligen. Vacuumklockor? Det behövs ju om man misstänker oskynkronisering, men det verkar inte vara problemet? Annars, ett par skruvmejslar är väl på sin höjd vad som behövs för verktyg. Förutom hur man tänker sig genomföra själva rengöringen, men där finns det ju olika sätt. Tryckluft är mycket bra att ha för att blåsa igenom alla kanaler.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur är den servad?

För litet ventilspel gör tex hojen svårstartad varm liksom igensatt luftfilter och skit i förgasarna/felaktiga inställningar kan göra det. Även tändspolar kan ibland fela när dom blir varma men det brukar märkas även under körning.

Helt enkelt inte nog med info för att komma med en bra gissning men det är aldrig fel att göra en normal service som att byta stift, ställa ventiler, byta olja+filter och göra ren och synka förgasare som första steg om det börjar bli dags.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
När bytte du luftfilter senast?

Enligt serviceboken så är luftfiltret bytt 120315.

Hur är den servad?

För litet ventilspel gör tex hojen svårstartad varm liksom igensatt luftfilter och skit i förgasarna/felaktiga inställningar kan göra det. Även tändspolar kan ibland fela när dom blir varma men det brukar märkas även under körning.

Helt enkelt inte nog med info för att komma med en bra gissning men det är aldrig fel att göra en normal service som att byta stift, ställa ventiler, byta olja+filter och göra ren och synka förgasare som första steg om det börjar bli dags.

Den hade gått 1780 mil när jag köpte den och då hade en service gjorts (olja, filter, bränslepump m.m) bytts ut och detta var 140220. Jag tycker att serviceintervallen ser bra ut i serviceboken. Jag kan inte hitta något om förgasarrengöring/justering så jag misstänker att det aldrig har gjorts..

Jag ska ta och beställa hem nya stift, det kanske är dags för det.
Jag tänkte plocka ut förgasaren och rengöra den i helgen.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Enligt serviceboken så är luftfiltret bytt 120315.



Den hade gått 1780 mil när jag köpte den och då hade en service gjorts (olja, filter, bränslepump m.m) bytts ut och detta var 140220. Jag tycker att serviceintervallen ser bra ut i serviceboken. Jag kan inte hitta något om förgasarrengöring/justering så jag misstänker att det aldrig har gjorts..

Jag ska ta och beställa hem nya stift, det kanske är dags för det.
Jag tänkte plocka ut förgasaren och rengöra den i helgen.

Börja med att byta luftfilter, det borde ändå vara dags efter två år. Du skriver visserligen inte miltal, men den borde ju ha snurrat en bit på två år och när du bytt det så vet du dessutom att du justerar förgasaren mot rätt luftflöde.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Enligt serviceboken så är luftfiltret bytt 120315.



Den hade gått 1780 mil när jag köpte den och då hade en service gjorts (olja, filter, bränslepump m.m) bytts ut och detta var 140220.

Kontroll/justering ventiler?
Osäker på om det brukar behövas på den modellen eller om den går mot större eller mindre spel med tiden men för litet ventilspel gör hojen svårstartad varm.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kontroll/justering ventiler?
Osäker på om det brukar behövas på den modellen eller om den går mot större eller mindre spel med tiden men för litet ventilspel gör hojen svårstartad varm.

Risken att ventilspelet är fel efter 1800 mil på en hyfsat modern honda känns rätt obefintlig dock...
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Börja med att byta luftfilter, det borde ändå vara dags efter två år. Du skriver visserligen inte miltal, men den borde ju ha snurrat en bit på två år och när du bytt det så vet du dessutom att du justerar förgasaren mot rätt luftflöde.

Luftfiltret har gått 400 mil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top