Byta bromsslang utan att fylla på bromsvätska

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Ska lämna hojen för transport ner till Slovakia Ring om ett par dagar, väntade såklart in i det sista med att fixa till den och har nu lite akuta problem med mina pp tuning fotpinnar.

Min bromsslang är för kort, höger fotpinne når inte fästet. Fick med en stålomspunnen bromsslang som jag inte fattade att jag skulle bli tvungen att använda. Jag har ingen sån bromsvätskepump och inte ens någon ny bromsvätska, men eftersom det är bakbromsen det handlar om (som jag inte använder), tänkte jag göra så här:

- Plasta in hojen kring slangarna för att skydda mot eventuellt slabb
- Skruva loss koppen och försöka tömma så mycket bromsvätska som möjligt
- Byta bromsslang
- Skruva på allt
- Klart

Är detta en dum ide av någon anledning?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det inte enklare att köpa lite ny bromsvätska på Biltema/närmsta mack än att försöka återanvända gammalt blask? Du kommer att spilla, du behöver mer med längre slang och det går åt lite när du luftar, så du måste iaf fylla på.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Pump behöver du inte för att byta men skaffa lite ny vätska så du kan fylla på och lufta, inget bra att sakna bakbroms i vissa lägen.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Alltså jag tänkte köra helt utan vätska... alltså helt utan fungerande bakbroms.

Använder som sagt aldrig bakbromsen, så även om den hade funkat hade jag inte utnyttjat den i en situation där jag kanske borde.

Tänkte lämna in den och få påfyllt vätska och luftat ordentligt när jag kommer hem igen, mest för saken skull, men tills dess?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Så dumt att man saknar ord...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Luftar man inte bak på samma sätt som fram?
Det borde väl bara vara att fylla på vätska, pumpa och lufta?

Blir det är det bra, annars är du väl där du ändå borde vara fast med dålig bakbroms?
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Luftar man inte bak på samma sätt som fram?
Det borde väl bara vara att fylla på vätska, pumpa och lufta?

Blir det är det bra, annars är du väl där du ändå borde vara fast med dålig bakbroms?

Har aldrig luftat någonting så vet inte om man gör på samma sätt fram och bak :rodnar

Min bakbroms tar knappt ändå, så jag har inte så mycket att förlora :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En bra idé är att åka och handla en halvliter bromsvätska och så byter du ut den gamla vätskan samtidigt. Om du inte vet hur man gör så kan du be någon hjälpa dig. ;)

Skämt åsido, även omde inte använder bakbromsen särskilt mycket så krävs väl ingen större fantasi för att tänka sig situationer där man KAN bli tvungen att använda den. Och de som åker på samma ställe som du uppskattar nog att du har två fungerande bromssystem på din cykel.
 
Last edited by a moderator:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag hade iaf gärna haft min bakbroms OM det värsta skulle hända och frambromsen havererar. Sen kan den vara användbar vid krypkörning och lastning förstås men det är ju inte livsviktigt.

Ingen lär rekommendera att åka utan bakbroms som back-up men å andra sidan brukar jag se bra mycket mer riskabelt beteende på de flesta bandagar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lär dig istället att lufta bromsar om du håller med bankörning.

Det absolut enklaste sättet är att anslutan en tunn genomskinlig plast slang ( 2 m ) som du hänger över hojen. När sedan slangen fylls med vätska och den är ljus och bubbelfri. Då stänger du luft nippeln under nedtryckning av broms
Kan du inte så ordnar en depå kompis det på 5 minuter
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det tar 10 min att lufta bakbromsen. Bromsoljan köper man billigt på Biltema.

Du blir förhoppningsvis inte utsläppt på någon bana av minst tre skäl:
Du har en defekt motorcykel.
Du verkar ha allvarliga brister i ditt säkerhetstänkande
Du utsätter både dig själv och andra för onödiga risker.
 
Last edited by a moderator:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Tack för alla snabba svar!

Kan naturligtvis vara vettigt att ha en backup-broms, har tänkt att mista bromsen är lika sannolikt som mista framhjulet, men det är klart att då är den bra att ha. Ser till att få hjälp med luftning så fort som möjligt så jag vet hur man gör sen också.

Tolkar det som att det inte är någon fara för hoj/slangar att göra tillfälligt på detta sätt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Pixie, jag hoppas verkligen att du skojar, men undrar om du skulle bli utsläppt på bana utan fungerande bromsar, jag hade iaf inte kört samma pass som du.
Att du lär dig lite om hur din cykel fungerar kommer att ge dig än mer glädje på bankörningar.
Ge aldrig avkall på att hojen är i toppskick, du vill inte orsaka en olycka, basta.

Hade du bott nära hade jag med glädje lärt dig lufta bromsarna en hel dag.

Ge mig EN detalj som du tycker är viktigare på en motorcykel än bromsarna?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack för alla snabba svar!

Kan naturligtvis vara vettigt att ha en backup-broms, har tänkt att mista bromsen är lika sannolikt som mista framhjulet, men det är klart att då är den bra att ha. Ser till att få hjälp med luftning så fort som möjligt så jag vet hur man gör sen också.

Tolkar det som att det inte är någon fara för hoj/slangar att göra tillfälligt på detta sätt.

Läs gärna det som är markerat ovan :rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skruva bort slangen, skruva dit den nya. Tar två minuter. Den vätska som rinner ut försöker du se till så att den inte hamnar på målade detaljer. Gamla trasor är bättre än plast, bäst är att lossa slangen och sedan tömma vätskan ned i lämpligt kärl.

När det slutat rinna skruvar du loss slangens andra ände och skruvar sedan dit den nya slangen. OBS att det är smart att börja med den ände som går till oket eftersom hela slangen snurrar...

I med ny vätska i behållaren, sätt en genomskinlig plastslang på luftnippeln och led ned den i förut nämnda kärl där den gamla bromsvätskan redan finns. Trampa-öppna-stäng-släpp och gör om tills det inte kommer luftbubblor i slangen. Fyll på så att behållaren aldrig är mindre än halvfull. När du är klar, stäng nippeln, ta bort plastslangen, fyll till max i behållaren och gläds åt fungerande bakbroms.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ta med slangen så hjälper jag dig lufta/byta nere i Slovakien, Tar ej mer än 10 min så kollar vi över frambromsarna samtidig.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tänk på att ett fel i frambromsens hydralsystem gör dig totalt bromslös. Med bakbroms har du iallafall en liten möjlighet att bromsa.
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Uppskattar alla konstruktiva inlägg, och tackar resten för drama :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top