Dålig känsla i frambromsen efter byte av bromspump och slangar

Snowman89

Guest
Bytte nyligen slangar samt bromspump från original slangar till HEL stålspunna slangar samt till en bättre beg originalpump.
Hojen är en GSF 1200 -96a
Jag har luftat bromsarna efter konstens alla regler först genom att bara pumpa och släppa lufta vid oken, för att idag köpa biltemas kompressordrivna luftare.
Med biltemas variant så "tömde" jag bromsvätskebehållaren 3-4ggr per ok, så det bör inte vara någon luft kvar någonstans.

Men ändå så tycker jag att känslan inte är riktigt vad den borde vara.
Med handtaget inställt på "1an" så går det ändå att i princip dra handtaget i botten.

Vad kan egentligen vara fel alt bör det inte bli bättre än vad jag beskrivit?
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
kan ha läcka i pumpen så oljan tar "bakvägen..:confused:
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
sjunker handtaget vid ihållande belastning?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst har Du en nippel uppe vid banjobulten mot bromscylindern? Mitt råd:

1 - lufta bromsarna, använd någon form av elastiskt band för att spänna upp bromshandtaget i anliggning
2 - låt stå över natten
3 - släpp på bandet, lufta bromsarna uppe vid bromspumpen.

Nu bör det vara okey, lycka till:)
 

Snowman89

Guest
Visst har Du en nippel uppe vid banjobulten mot bromscylindern? Mitt råd:

1 - lufta bromsarna, använd någon form av elastiskt band för att spänna upp bromshandtaget i anliggning
2 - låt stå över natten
3 - släpp på bandet, lufta bromsarna uppe vid bromspumpen.

Nu bör det vara okey, lycka till:)
Nej tyvärr så finns det ingen nippel där uppe.
Gjorde du ngt. med bromsklotsar/skivor i samband med detta?
Nej jag gjorde ingenting med varken skivor eller bromsklotsar.
sjunker handtaget vid ihållande belastning?
Nej det skulle jag inte säga.
Det är bara att bromsgreppet tar väldigt nära handtaget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du ingen nippel vid pumpen går det att lufta genom att lätta lite på banjon vid pumpen istället.

Risken finns att du behöver renovera oken också, glider inte kolvarna som dom ska kommer tätningarna dra tillbaka kolvarna in i oket när du släpper bromsgreppet. Det gör att du måste pumpa ut kolvarna den extra biten varje gång, och det känns som att bromsarna är jävligt svampiga.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har du ingen nippel vid pumpen går det att lufta genom att lätta lite på banjon vid pumpen istället.

Risken finns att du behöver renovera oken också, glider inte kolvarna som dom ska kommer tätningarna dra tillbaka kolvarna in i oket när du släpper bromsgreppet. Det gör att du måste pumpa ut kolvarna den extra biten varje gång, och det känns som att bromsarna är jävligt svampiga.

Ummm...glider inte kolvarna som de skall har man anliggande bromsar. Glider de som de skall, kommer tätningarna ta tillbaka kolvarna det lilla som krävs för att beläggen skall gå fritt.

:)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har du ingen nippel vid pumpen går det att lufta genom att lätta lite på banjon vid pumpen istället.

Risken finns att du behöver renovera oken också, glider inte kolvarna som dom ska kommer tätningarna dra tillbaka kolvarna in i oket när du släpper bromsgreppet. Det gör att du måste pumpa ut kolvarna den extra biten varje gång, och det känns som att bromsarna är jävligt svampiga.

Jag är inte riktigt med på vad du menar där? O-ringarna är utformade för att dra tillbaka kolven lite annars överhettar bromsarna. Det är i min värld vanligare att man bromsat fel/överhettat så att kolvarna inte dras tillbaka och och att man byter o-ringar av den anledningen.

Tror också på luft eller att det är en vanesak. Prova att luta hojen ordentligt åt vänster och låt den stå så några timmar med lätt inspänt bromshandtag så kanske några mikrobubblor letar sig ut genom burken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ummm...glider inte kolvarna som de skall har man anliggande bromsar. Glider de som de skall, kommer tätningarna ta tillbaka kolvarna det lilla som krävs för att beläggen skall gå fritt.

:)

Jag är inte riktigt med på vad du menar där? O-ringarna är utformade för att dra tillbaka kolven lite annars överhettar bromsarna. Det är i min värld vanligare att man bromsat fel/överhettat så att kolvarna inte dras tillbaka och och att man byter o-ringar av den anledningen.
Glider kolvarna som dom ska i packningarna så slår skivorna isär beläggen så pass att det blir en tunn luftspalt emellan, precis så att det glider fritt, men att man inte behöver klämma mycket på bromsgreppet för att nypa om skivan igen. Sitter kolvarna fast i O-ringarna så dras kolvarna tillbaka in i oket igen, och det går åt väldigt mycket bromsvätska för att dels övervinna det stora gapet och dels nypa om skivan. Åtminstone är det vad min erfarenhet sig mig, av att ha haft liknande problem som TS, som inte löstes vare av luftning eller renovering av bromspump, det enda som löste problemen var att renovera oken och smörja upp kolvarna/anliggningsytorna mot packningarna.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Glider kolvarna som dom ska i packningarna så slår skivorna isär beläggen så pass att det blir en tunn luftspalt emellan, precis så att det glider fritt, men att man inte behöver klämma mycket på bromsgreppet för att nypa om skivan igen. Sitter kolvarna fast i O-ringarna så dras kolvarna tillbaka in i oket igen, och det går åt väldigt mycket bromsvätska för att dels övervinna det stora gapet och dels nypa om skivan. Åtminstone är det vad min erfarenhet sig mig, av att ha haft liknande problem som TS, som inte löstes vare av luftning eller renovering av bromspump, det enda som löste problemen var att renovera oken och smörja upp kolvarna/anliggningsytorna mot packningarna.

Håller inte med alls. Som jag skrev, o-ringen SKALL dra tillbaka kolven, det är inte skivans uppgift. Har sett mängder av överhettade bromsar som överhettar endast pga att detta inte fungerar. Skivan trycker inte tillbaka kolvarna (kanske om dom är extremt flytande eller jävligt skeva).

Sen baserar jag mina antagande endast från bilracing men ett bromsok är ett bromsok.... Sen förekommer det du beskriver inom bilkörning om man åker med flytande ok, då kan dom vibrera ut om man tar kurb på innerhjulet. Då får man bromsa ut kolven igen innan nästa bromsning, inte jätte vanligt men mycket otrevligt. Har aldrig varit med om det på fasta ok.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Håller inte med alls. Som jag skrev, o-ringen SKALL dra tillbaka kolven, det är inte skivans uppgift. Har sett mängder av överhettade bromsar som överhettar endast pga att detta inte fungerar. Skivan trycker inte tillbaka kolvarna (kanske om dom är extremt flytande eller jävligt skeva).

Sen baserar jag mina antagande endast från bilracing men ett bromsok är ett bromsok.... Sen förekommer det du beskriver inom bilkörning om man åker med flytande ok, då kan dom vibrera ut om man tar kurb på innerhjulet. Då får man bromsa ut kolven igen innan nästa bromsning, inte jätte vanligt men mycket otrevligt. Har aldrig varit med om det på fasta ok.
Helt korrekt ska kolvarna in ytterst lite, men sitter O-ringarna fastklibbade på kolven så drar dom tillbaka för mycket. Det ska vara lite rörelse i ytan bara, det ska inte vara hela packningen som drar i kolven. Det finns trots allt en anledning till att man smörjer kolvarna och att man renoverar oken ibland, när beläggen blir tunnare och tunnare måste kolven kunna glida efter, och få ett nytt viloläge. Sitter packningen fasttorkad i kolven så får du längre och längre sträcka som kolven måste röra sig, dvs det krävs mer och mer bromsvätska, dvs längre rörelse i bromsgreppet.

Överhettade bromsar har i 99% av fallen att göra med att man bromsar för mycket, relativt vad dom är byggda för och vad beläggen tål. Ligger beläggen emot så att det blir varmt går det tungt, och det beror på dåligt underhåll ;)

Dessutom går det alldeles ypperligt att slå in kolvarna så långt det går i oken med en hoj med flytande skivor också, det blir en mycket obehaglig upplevelse vid bromspunkten, när bromsgreppet går hela vägen in till handtaget och det inte bromsar ett smack :näsblod
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har samma problem på min YZf 750. Bytte från brmbo och stålspunnet till original och handtaget går nästan in till styret. Bromsarna funkar iofs bra men så ska det ju inte vara. Har luftat som en dåre på många olika sätt inklusive allt som är beskrivet här. Jag får väl riva och prova med en annan slang eller nåt. Surt när man bara ska sälja hojen :/
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolla så ni inte har nån uppåtgående slang (förödande BUBBLA:D kan fastna där) - t.ex vid bromspumpen.
Den är ofta så liten så det kan räcka med att ha styret åt rätt håll men har man lagt på eftermarkandsgerejer kan det ju kanske krävas att man trycker ned den zonen eller tom lossar på pumpen för att det skall stiga

Annars kan man få hålla på länge länge...:huvet
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Finns det någon t-koppling i bromslinan? I så fall kan minimala bubblor stanna där.
Själv borrade jag extra hål (så det blev i kors) på alla banjobultarna, vilket gjorde att jag fick bort dessa microbubblor.
Känslan i bromshandtaget var dock hygglig redan före ingreppet, men det blev ändå betydligt bättre efteråt.
 

Snowman89

Guest
Nu var det löst!

Jag bytte tillbaka till bromspumpen som satt monterad från början och efter en snabb luftning så tar bromsarna som de ska igen :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top