Israel.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Avafaan..... Verkar som att det inte blir så mycket jobb i sommar, vilket ju är trevligt. Då kan man köra mer hoj. Så om inte allt brakar ur och jag får mindre ledigt tänkte jag förlänga sommarens hojresa förutom Murmansk och Arkhangelsk etc som varit den ursprungliga planen. Antingen färjan till Gdansk och söder-/österut och ta Murmansk som avslutning eller tvärt om och inleda med Nordkalotten. Och däremellan söderut genom Ukraina vidare genom Georgien (igen), Armenien, Turkiet, Iran, Irak och sen till Israel på något vis. Och därefter TROR jag att det går en ro/ro-färja till Cypern och sen tillbaka till Europeiska fastlandet och hem. Det gjorde det förra året i alla fall. Garibaldi heter rederiet tror jag. Nu till frågan......

Vilket är bästa sättet att ta sig till Israel med hoj landvägen österifrån? Någon som har koll eller tips? Irak/Jordanien in i Israel har jag hört är det vanligaste/säkraste sättet. Vet dock inte hur långt söderut man kan ta sig i Irak innan det börjar bli lite skakigt. Norra Irak är safe. Iran är safe. Tips/Råd?

Tjo!

//J
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Herregud, har du tänkt att komma levande tillbaka eller är det one way :näsblod
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Ingen god ide att korsa smuggelvägar och terroristområden i Irak. Vill du åka till mellanösten, håll digt till östra Turkiet och Iran. Massor med fina bergsområden och historiska platser som slår Israel med hästlängder. Men vill du möta frälsaren så...:yoparty
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Syrien tänker jag undvika. Den gränsen är för övrigt stängd för turister mig veterligen. Och stora områden i Irak är inga problem. Det är söderut där det kukar ur ibland. Fast jag vet inte riktigt HUR långt söderut...... :D Hade jag haft lite mer tid hade jag inkluderat Afghanistan också.

Helt allvarligt. Det är inga större problem. Och jag ska försöka ta mig hem helskinnad. Det är grundplanen. Jag har redan varit i östra Turkiet. Är det någon här på forumet som varit och rest i dom här krokarna? Helst på hoj. Försöker lista ut en rutt som inte tar mig för långt söderut genom Irak från Iran och som inte tar mig FÖR nära den syriska gränsen också. Skulle behöva lite tips.

//J
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du är medveten om att UD avråder från resor till hela Irak och stora delar av Iran...? Vilket betyder att Carl Bildt inte tänker rädda dig om du åker dit och något går snett.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vilket är bästa sättet att ta sig till Israel med hoj landvägen österifrån? Någon som har koll eller tips? Irak/Jordanien in i Israel har jag hört är det vanligaste/säkraste sättet. Vet dock inte hur långt söderut man kan ta sig i Irak innan det börjar bli lite skakigt. Norra Irak är safe. Iran är safe. Tips/Råd?...
Hell, nu tror jag att Du med råge är en av de mest beresta på två hjul bland oss på denna site. Men varför sticka huvudet i lejonets käftar helt i onödan? Israel är ett fantastiskt land, med historia så det dryper om det i varje gathörn. Tyvärr är alla entreer österifrån mer eller mindre att jämföra med rysk roulette, se vad andra skrivit om norra Irak och Iran.

Det finns ingen färja Turkiet - Libanon eller Turkiet - Cypern då? I min värld skulle en resa via Turkiet i varje fall vara att föredra. Alternativet vore att försöka färja från Pakistan via Saudi eller Egypten. Men det lär ju kräva en rutt via Afghanistan, en inte allt för stillsam avkrok i den delen av världen...

Vilket alternativ Du än väljer lär det bli en sjusärdeles resa - lycka till:)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Äh. UD avråder att man reser till en mängd ställen där jag varit. Och det har inte varit några problem över huvudet taget. En sak som jag lärt mig genom åren är att folk över lag är snälla och vänliga oavsett vart man befinner sig. Dom flesta är som oss här hemma. Fast oftast lite mer intresserade av motorcyklister från andra länder än vad vi är här. Och dom är hjälpsamma som få oftast. Detta hände min polare Doug när han var i Irak för några år sedan. Och han är amerikan.....

http://www.motosapiens.org/forum/viewtopic.php?f=35&t=314

It was amazing, these guys had these 3 crappy little shop bays, doing welding & auto electrics, and they were just happy to meet
an american on a bike, & help me out.

Im not the great satan, they werent terrorists. go figure!

It was a great introduction to Iraq. Screw the media, & all the miscomceptions & bad things I had heard!
Once again, it had no basis in reality!

Jag lyssnar hellre på Doug än på Carl Bildt. Större krigshetsare än Bildt finns ta mig faan inte. Prylar han sagt om Ryssland nyligen är ju helt tokigt. Jag har polare som både bott och rest runt i Afghanistan på sistone. Om man håller sig borta från vissa områden så är det lugnt. Det handlar i stort om att använda sitt sunda förnuft när man är ute och reser med hoj. Risken att råka ut för en trafikolycka är mångfalt större oavsett vart man reser i jämförelse med att bli skjuten i huvudet av elakingar eller att bli kidnappad. Nu vill jag till Israel. Och jag har ingen lust att ta samma väg både dit och hem. Och jag har alltid velat köra hoj i Iran och Irak. Men jag vet att södra Irak är lite oroligt så det kommer jag undvika. Annars söker jag mest info om någon här varit i dessa krokar och kan hjälpa till med lite fakta och goda råd. Jag vet att det möjligtvis är något mer farligt att åka runt i dom här krokarna i jämförelse med Östergötland. Det behöver ingen berätta för mig. ;)
 

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Jag har själv bilat till Israel 3ggr, Då körde jag till DK därifrån färja från marielyst till Rostock, sen vidare ner till Österrike, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Serbien, Bulgarien, Turkiet. Därefter har jag åkt både genom Syrien till Jordanien och Irak till Jordanien sen därifrån till Israel.

Båda vägarna är/var säkra. Men ta Irak denna gång. Ska inte vara några som helst problem för dig att åka igenom från norra Irak till Västra för att sedan ta dig in till Jordanien. Kan säga att denna resa kommer vara en upplevelse du sent lär glömma!

Lycka till!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur lång tid planerar du att detta äventyr skall ta?
Vore kul att följa på någon reseblogg under tiden. :)
Lycka till! :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag har själv bilat till Israel 3ggr, Då körde jag till DK därifrån färja från marielyst till Rostock, sen vidare ner till Österrike, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Serbien, Bulgarien, Turkiet. Därefter har jag åkt både genom Syrien till Jordanien och Irak till Jordanien sen därifrån till Israel.

Båda vägarna är/var säkra. Men ta Irak denna gång. Ska inte vara några som helst problem för dig att åka igenom från norra Irak till Västra för att sedan ta dig in till Jordanien. Kan säga att denna resa kommer vara en upplevelse du sent lär glömma!

Lycka till!


Låter bra! Då gör jag så! Hur är det med boende/hotell i västra Irak? Kan inte tänka mig att det är ett problem rent logiskt. Tack!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hur lång tid planerar du att detta äventyr skall ta?
Vore kul att följa på någon reseblogg under tiden. :)
Lycka till! :tummenupp

8 veckor max. Får jag ihop allt så blir det definitivt en reseblogg. :)
 

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Låter bra! Då gör jag så! Hur är det med boende/hotell i västra Irak? Kan inte tänka mig att det är ett problem rent logiskt. Tack!

Borde nog inte vara nåt problem att hitta nån B&B men det du får tänka på är att det är ganska glesbyggt i västra Irak och att du kommer få stekas genom en hel del öken. Så tänk på att ha lite reserv soppa + massa vatten med dig. Annars hade jag rekommenderat att stanna vid Turkiska gränsen över natten för att sen åka ut tidigt och nöta genom Irak på en och samma dag. Bättre att du gör på så vis och sen hittar dig något ställe i Jordanien. Vet inte om du klarar att nöta 90 mil på en dag hehe. En annan sak är, undvik gärna att åka vägen som går längs med den syriska gränsen även om den är 7 mil kortare. När du väl kommit till Jordanien, ta inte vägen direkt från Amman till Israel. Åk istället ner till Petra, massa sevärdheter där. Sen kan du dra därifrån till Israel =).
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Borde nog inte vara nåt problem att hitta nån B&B men det du får tänka på är att det är ganska glesbyggt i västra Irak och att du kommer få stekas genom en hel del öken. Så tänk på att ha lite reserv soppa + massa vatten med dig. Annars hade jag rekommenderat att stanna vid Turkiska gränsen över natten för att sen åka ut tidigt och nöta genom Irak på en och samma dag. Bättre att du gör på så vis och sen hittar dig något ställe i Jordanien. Vet inte om du klarar att nöta 90 mil på en dag hehe. En annan sak är, undvik gärna att åka vägen som går längs med den syriska gränsen även om den är 7 mil kortare. När du väl kommit till Jordanien, ta inte vägen direkt från Amman till Israel. Åk istället ner till Petra, massa sevärdheter där. Sen kan du dra därifrån till Israel =).

Bra tips och råd! Har 33 liter i tanken så det behövs bara tankas en gång genom Irak. Men frågan är om man hinner hela vägen till Jordanien. Av vad jag förstår kan gränspasseringen in och ut ur Irak ta lite tid även om den är enklare än in och ut ur Iran. Hår du några hållpunkter vad det gäller städer för att ta sig genom Irak till Jordanien? Vore helt superbt! Stort tack för hjälp så här långt! Strålande tider!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kanske dra ner till södra Jordanien/Petra, ta sig över gränsen och ner till Eilat. Och därefter dra norrut och lämna Israel via båt från Haifa. Går en båt till Cypern/Grekland en gång i veckan. Kan kanske vara en plan.....
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Galet att köra MC när kvicksilvret ligger runt +50 grader i skuggan, vill inte ens tänka på hur det kan gå om hojen kokar, får punktering etc. :gråta
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Galet att köra MC när kvicksilvret ligger runt +50 grader i skuggan, vill inte ens tänka på hur det kan gå om hojen kokar, får punktering etc. :gråta

Vi tog oss igenom Albanien och 47 + för några år sedan. Inga problem med hojarna och motortemp så länge man rullar. Kan vara en bra grej att undvika bilköer i storstäder dock...... Slanglösa däck. Pluggkit finns givetvis med på hojarna. När det är så varmt så ska man inte börja klä av sig. Man ska stänga ute värmen. Det är svalare inne i hojstället än utanför. Kombinera det med att dricka mycket vatten så funkar det någorlunda faktiskt. Gör som lokalbefolkningen! Det finns en orsak till att dom har palestinasjalar, niqab och andra heltäckande klädesplagg i dom här krokarna. Stäng ute solen. Finns i grunden inga religiösa orsaker till t.ex. niqab. Bara praktiska orsaker. I grund och botten........

Sen handlar det om att gå upp tidigt och köra så många timmar som möjligt innan det blir för varmt. Och när man parkerar så får man försöka göra det där det finns skugga. Likadant där, tänk efter så att man exponeras så lite som möjligt av solen när den står som högst på himmelen. Förmiddagar och kvällar är bästa tiden att köra. Fast undvik att köra när det är mörkt. Man kan stöta på obehagliga överraskningar där man inte känner till vägarna. I Sibirien stötte vi t.ex. på vägbrunnar vid några tillfällen. Utan lock. Dom är svåra att upptäcka när det är mörkt. I Albanien hade halva motorvägen försvunnit i ett jordskred. Inte en skylt som varnade om detta och inte någon avspärrning heller. Då var vi också glada över att det var ljust. I en del länder lägger sig får, getter etc och sover mitt på vägen. Det kan också bli lite tokigt. Grundregel 1A: Kör när det är ljust.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Sicken resa, mediauppskrämd som en annan är skulle jag aldrig i helvete våga mig ner dit.
Konstigt nog känns Syrien säkrare än Irak (vad beror det på?).

Lycka till och hoppas du kommer helskinnad hem också.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top