Hur hitta rätt sporthoj? 196 lång?

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Hur hittar jag en bra hoj som jag kan sitta på utan att det ser varken löjligt ut eller att jag får helt kass körställning?
Jag vill ha en tuff hoj som ser smäcker ut, de stora ZZR1400 ovs tycker jag ser för klumpiga ut. Jag har kört Kawasaki ZX9-R några år och den funkar bra att köra men jag vill köpa en nyare nu.
Jag funderar på en ZX10R.
Brorsan har en jag kan köpa. Jag har provsuttit lite andra hojar men det är ju svårt att utvärdera massa hojar bara genom att sitta på dem.
Kan man mäta på något sätt vilka som är bäst lämpade för långa förare?
Skulle även kunna tänka mig en GSXR750 då priserna på dem är klart lägre än Zx10-R
Har även funderat på Z1000-SX men den känns klart tråkigare än en ZX10-R men är ju inte lika liten.. Hur väljer man?
Jag kollar på hojar mellan 70-90 ksek i första hand.
Några bra ideer?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag är 192 och har en Gsx-r 750 -00. Sitter jättebra på den faktiskt, har double bubble glas på den så får man bort lite mer vind också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
PAssa på att åka på våreventen som brukar vara hos handlare och för tillverkare såhär på våren så kan du provköra hojarna och känna efter själv. Svårt att säga vad som passar för någon annan då bålen vs benen varerar en del.
KTM RC8R tyckte jag svalde mig på 192 cm rätt bra.
Z1000SX rymmer dig nog rätt bra, den är tyngre än en ren sporthoj, och utväxlingen är vald för att få den att kännas piggare än den har hästar så den toppar inte så värst högt. Jag trivs med min för vardagskörning, men nu har jag börjat peta i fotpinnarna i tid och otid på bana så måste skaffa mig en banhoj. :)

Och på 196 cm kommer du få det mesta renodlade sportiga att se lite fånigt och moppigt ut när du sitter på det. :hihi
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag är 196 själv. R1an är den sporthoj jag sitter bäst på (men inte särskilt bra). Min motard är som klippt och skuren för mig däremot!
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Skulle tro att en 750 är för liten för dig. Väldigt kompakt hoj.
Jag ägde en KTM RC8 och en polare som också är 196 lång var iväg och provade den, när han kom tillbaka så var han helt såld på hojen.
Han sa att han aldrig kört en sporthoj som han satt bättre på... Värt att testa kanske?
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Jag är 196 själv. R1an är den sporthoj jag sitter bäst på (men inte särskilt bra). Min motard är som klippt och skuren för mig däremot!

Har du jämfört mot en Zx10-R?
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Skulle tro att en 750 är för liten för dig. Väldigt kompakt hoj.
Jag ägde en KTM RC8 och en polare som också är 196 lång var iväg och provade den, när han kom tillbaka så var han helt såld på hojen.
Han sa att han aldrig kört en sporthoj som han satt bättre på... Värt att testa kanske?


Jag har ju provsuttit RC8 och visst, den känns bra. Men det är sä svårt att jämföra.. Det är ju efter en timma man märker hur det är. Men sedan är ju alla sporthojar lite obekväma. Men RC8 känns bra. Men det är ju väldigt extrem. Den är tvåcykindrig, jag skulle velat ha fyrcylindrigt.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ok, här får du lite mer kött på benen...

Rc8: kanonbra körställning, vilsam för benen pga den smala konstruktionen. Skön för armarna, bekvämare än japs sporthojarna som har smalare styre och bredare midja.
Nackdelar... Inte bekväm sadel, den är väldigt hård +stenhård fjädring ( går ju att justera bort lite..)

R1:
Mer kompakt, man sitter inte lika i cykeln som på v twinnar, mera på.... mjukare gång och bättre för röven.

Jag har inte ägt en zx10 men har kört alla modeller och säger att den är ganska lik r1 i körställning.

Det bästa du kan göra är ju att bara ta en dag och dra ut och testa så många hojar du kan, helt plötsligt så sitter du där på hojen som du känner är din!
Det här med att fråga folk på internet är lite knepigt då dom flesta rekommenderar just hojen dom själva har för tillfället, och körupplevelse är nåt som är väldigt idividuellt
Så ut och kör och bilda din egna uppfattning! :tummenupp
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Ktm rc8 är väl den största sporthojen(?) till och med jag som är 2m lång tycker den känns stor, eller lagom kanske är ett rättare ord.
Har du provat Fireblade? Jag har aldrig haft några problem med dem iaf, gixxer1000 funkar rätt så fint också.

Fast sen hur man ser ut det vette tusan(i min värld ser jag grym ut :D), ta med en stor spegel nästa gång du provar hoj. :)
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Har en BMW R1200S och har aldrig med mina 192 cm suttit på någon annan sporthoj som varit bekvämare. Sen är försäkringen svinbillig, betalar 12.000 i helförsäkring per år och då är jag bara 24.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Nu kommer det att komma massa att det är ju en av dom minsta hojarna, men så är det inte..
Jag rekommenderar dej att i alla fall provsitta en, många av mina kompisar är mellan 185 och 200 cm och dom alla blev såld av att bara provsitta.

http://www.blocket.se/malmo/Aprilia_RSV4R_52434149.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Aprilia_Rsv4_53038288.htm?ca=5&w=3

meh det är ju en av dom minsta hojarna.. :D
nejmen på riktigt, jo den är faktiskt väldigt liten, jag har provsuttit den och får i alla fall inte in mina knän ordentligt vid tanken. Fast det borde inte avskräcka andra från att prova den, den är ju snygg iaf. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har en BMW R1200S och har aldrig med mina 192 cm suttit på någon annan sporthoj som varit bekvämare. Sen är försäkringen svinbillig, betalar 12.000 i helförsäkring per år och då är jag bara 24.

Håller med. Nöjer man sig med effekten så är den perfekt för långa. RC8 är kompakt i jämförelse.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag är typ lika lång och har haft ZX9 929 GSXR-750 GSXR-1000 ZX10 KTM690 KTM950SMR Aprilia RSV och har kört dom flesta andra hojar och aldrig haft några problem. Köp nåt bara.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Kanske beror lite på vad man ska göra med hojen också. Köra 60 mil tre dagar i streck eller köra 20 minuterspass på bana. Själv är jag 191 lång och kör en liiiiten r6:a. Visst, det är inte jättebekvämt när man börjar närma sig 25 mil, men på bana och på turer med lite pauser emellan är det inga som helst problem.

Säger som alla andra, prova dig fram med ett öppet sinne. :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Gsxr 1000 2005-2008 sitter ja med mina 190 riktigt bra på. Satt även klockrent på 954.
 

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
har för mig att gsxr från k7 och frammåt har fotpinnar smo du kan ställa? rätta mig om jag har fel:) jag har det iaf på min k8 men tror det kom redan på k7:an!
Det är ganska smidigt då du har hål så du kan sjustera både upp/ner och frammåt/bakåt :)

Lycka till!"
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Här har du en site där du kan laborera lite i olika modellers sittställningar :)

cycle-ergo.com/
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top