Första hoj i mellanklass - 195cm lång

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Hej!

Detta är min första tråd i detta forum och jag har sökt och läst andra trådar på ämnet 'Första hoj' och 'hoj för långa personer' men jag känner ändå att jag måste göra en som kombinerar båda.

Jag är 20 år och 195 cm lång. Jag tänkte ta mellankortet (A2) till sommaren och letar därför hoj. Jag har kollat på många olika slags hojar men jag vet inte riktigt vad som passar mig. Jag tänkte att ni som är duktiga på detta kanske kan hjälpa mig om jag listar några preferenser:

  • Det är blir min första hoj
  • Jag är 195 cm lång och citerar "vill inte att det ska se ut som att jag kör en minimoto"
  • Jag kommer mestadels köra i stadstrafik/förortstrafik med en del motorväg till och från skolan
  • Jag sitter gärna lite mer upprätt än liggandes över tanken
  • Prisklappen sätter jag mellan 20-30k men jag vet ju inte om det är orimligt
  • Jag är öppen för förslag men är inte sugen på något åt HD-hållet

Modeller jag har kollat på på nätet: ER-5, Cbf 500, XJ600, Gsx 1400(strypt?), cbr 600, R6(strypt?) m.f.

Så vad tror ni? :)
 

jetson

Guest
Första tanken.. jag tror du ska kika mer på typ KTM 625 / 640 / 660
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Tycker som jetson, motardstuket är nog rätt för dig. Vill du ha lite mindre mekande än en KTM så är Yamaha XT660X ett vettigt val som bara går och går har jag hört. Har visserligen lite mindre effekt, men det spelar mindre roll om du ska köra strypt. Lycka till! :banana

edit: såg att du hade kollat på lite hojar i sportsegmentet. Tänk på att dom suger att strypa. Som att vara pollenallergiker och springa maraton i maj samtidigt som du andas genom ett macky D sugrör... CB 500 är bara hemsk för övrigt....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får inte köra R6, CBR600 och GSX1400 på A2. Max 70 kw ursprungseffekt, och alla de ligger med råge över det. Ja, om du inte menar någon riktigt gammal CBR, de har jag ingen koll på ärligt talat.
Du måste för övrigt strypa alla de där i listan, inte bara de två du markerat.

Vill du köra sporthoj som du stryper är nog en gammal 400 något att satsa på. Är du mest bara ute efter något med kåpor så finns det några hojar, de flesta valen du har gås igenom i andra trådar. Sedan är det bara att provsitta på.
 

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Tack för snabba svar! Jag har faktiskt inte kollat något alls på sådana hojar då jag tycker de ser för "cross-iga" ut. Hur fungerar det med strypning? Jag tror att A2 går upp till 35kW. Jag vill hellre ha kvickhet än snabbhet

Ulvhamne: okej det har jag ingen aning om! Men om jag går långt ner i kubiken tycker jag att alla hojar ser så små ut :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för snabba svar! Jag har faktiskt inte kollat något alls på sådana hojar då jag tycker de ser för "cross-iga" ut. Hur fungerar det med strypning? Jag tror att A2 går upp till 35kW. Jag vill hellre ha kvickhet än snabbhet

Ulvhamne: okej det har jag ingen aning om! Men om jag går långt ner i kubiken tycker jag att alla hojar ser så små ut :(

Om du hoppar över det där med sport (där effekten alltid varit väldigt viktig, och därför hyfsat hög) så finns det gott om både stora och kubikrika hojar. MT-01 till exempel.

I princip alla som frågar vad de ska skaffa för hoj till sitt A2-kort här på forumet har missat 70kw-gränsen, så du är inte ensam. :)
 

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Om du hoppar över det där med sport (där effekten alltid varit väldigt viktig, och därför hyfsat hög) så finns det gott om både stora och kubikrika hojar. MT-01 till exempel.

I princip alla som frågar vad de ska skaffa för hoj till sitt A2-kort här på forumet har missat 70kw-gränsen, så du är inte ensam. :)

Ja jag har förstått det nu. Drömhojen (just nu) är ducati monster så det vore inte fel att hitta något liknande. Jag vet inte vad den typen kallas men det är väl inte sport? MT-01 vad grymt snygg! Sådana modeller gillar jag
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om du köper xt 660 x , då är hojen klar för A2 utan strypning.
A2 är max 35 kw om hojen väger över c.a 175 kg max 0,2 kw /kg.
Lätta hojar som ktm 690 duke kan bara ha t.ex 31 kw tror jag.
Hojen får max strypas till 50 % av ursprunlig effekt d.v.s max 70kw orginal
70 kw = 95 hk cirka
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jag har förstått det nu. Drömhojen (just nu) är ducati monster så det vore inte fel att hitta något liknande. Jag vet inte vad den typen kallas men det är väl inte sport? MT-01 vad grymt snygg! Sådana modeller gillar jag

Nakenhojar är väl ett vanligt namn på dem.
Monster borde ju kvala in den med, med strypning såklart, om du hittar rätt modell.
 

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Ja synd att både xt660 och monster ligger en bra bit över min budget! :lol
Då är det nakenhojar/motard som jag letar efter tror jag?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja jag har förstått det nu. Drömhojen (just nu) är ducati monster så det vore inte fel att hitta något liknande. Jag vet inte vad den typen kallas men det är väl inte sport? MT-01 vad grymt snygg! Sådana modeller gillar jag
Monster är ganska små hojar för din längd. Monster är en typisk liten sporthoj med fina vägegenskaper.

Men glöm inte suzuki sv 650 n som har en motor som liknar ducati.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja synd att både xt660 och monster ligger en bra bit över min budget! :lol
Då är det nakenhojar/motard som jag letar efter tror jag?
tänk på att en strypning av en mc oavsett om det bara är 1 kw, kostar ett antal tusenlappar med strypsats och besiktning och ev. Verkstadsmontering
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Honda kan du glömma direkt, likaså Ducati Monster. Hojar du bör få plats på med din ståtliga ariska kropp är: Suzuki GSF 650, Suzuki GSX 650 och Suzuki GSR 750. Vill minnas att jag också platsade på en Yamaha XJ6 när jag utforskade marknaden, men är inte helt säker.
 

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Honda kan du glömma direkt, likaså Ducati Monster. Hojar du bör få plats på med din ståtliga ariska kropp är: Suzuki GSF 650, Suzuki GSX 650 och Suzuki GSR 750. Vill minnas att jag också platsade på en Yamaha XJ6 när jag utforskade marknaden, men är inte helt säker.

De såg fantastiska ut! Men alla dessa kräver väl strypning?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja synd att både xt660 och monster ligger en bra bit över min budget! :lol
Då är det nakenhojar/motard som jag letar efter tror jag?

http://www.blocket.se/halland/Ducati_Monster_600_52547234.htm?ca=10&w=3
Alltså, sa du inte att din budget var 20-30 000? :va Eller är det någon annan monster du tänker på?
Men som som sagt, kanske liten för dig? Jag är själv 192 och får väl plats på det mesta, men viss moppifiering inträder när jag sätter mig på en del hojar. :hihi
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Honda kan du glömma direkt, likaså Ducati Monster. Hojar du bör få plats på med din ståtliga ariska kropp är: Suzuki GSF 650, Suzuki GSX 650 och Suzuki GSR 750. Vill minnas att jag också platsade på en Yamaha XJ6 när jag utforskade marknaden, men är inte helt säker.
Gsr 750 har för mycket effekt som orginal.
Det finns även luftkylda 600/650 cc banditer innan 2007 gsf 600. Suzuki hade även en plastig gsx 600 f runt år 2000
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
De såg fantastiska ut! Men alla dessa kräver väl strypning?

Du har små möjligheter att hitta en färdigstrypt hoj på 35 kw begagnad eftersom regelverket bara funnits i ett år. Det ända du kan hitta är 25 kw strypta hojar. Om dom skall ha något värde strypta får dom inte överstiga 70 kw orginal.

T.om kawa er 5 behöver strypas några kw från 37 till 35 kw
 
Last edited:

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Jag har suttit i några timmar och gottat ner mig i Yamaha XT660X som jag tror skulle kunna bli bra. Det veckar kvick och smidigt men jag undrar hur pass hög den är, om jag sitter bekvämt osv. Jag har inte ens börjat ta mitt kort ännu så det är svårt att åka och provköra.

Vad tror ni? Jag såg att de fanns begagnade på blocket och på hojtorget strax över min budget som hade effekt mellan 25-35kW. Kommer jag att lida av pendla 40 minuter enkel resa (blandad stadstrafik och motorväg) till skolan? (Det är kanske 20 minuter på essingen i tät trafik)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top