Hjälp mig välja...typ..

mste

Gröngöling
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Höör
Hoj
-
Hej.
Jag är helt ny både på denna sidan och på motorcyklar..
Mitt problem är att det står mellan två cyklar:

http://www.blocket.se/kronoberg/Yamaha_Fz6_Ny_besiktad_52951420.htm?ca=23_11&w=3

eller:

http://www.blocket.se/helsingborg/Kawasaki_ER6N_52952685.htm?ca=23_11&w=3

Vad jag förstår så är dem lite olika men på vilket sätt?
FZ6 har ju ca 26 hk mer, gör det stor skillnad mellan hojarna? Hur är vridet på respektive motorcykel? Hur är dem att köra?
Kör xj6 på körskolan, är den lik någon av ovan nämnda?
Körställning, vill inte sitta för mycket framåtlutad..
:huvet

Många frågor jag vet, men hoppas att ni kan hjälpa mig med era erfarenheter och kunskaper så att jag kan bestämma mig för vilken mc som skulle passa mig bäst. Måste inte nödvändigtvis bli någon av motorcyklarna i annonserna men en er6 eller fz6 har jag kommit fram till att jag vill ha! :lol
Jag har ingen möjlighet att provköra nån, håller just nu på att ta kortet.

Tack på förhand!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
ER6 är en twin och Fz6 är en radfyra. Där har du en skillnad. Och ja jag skulle tro att de båda är rätt lik en Xj6 iaf när det gäller körställning. Inga enorma skillnader iaf.

Vad gäller körkort så är det A som gäller för Fz6:an. ER6:an går att strypa ner till A2.
 

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Hej.
Jag är helt ny både på denna sidan och på motorcyklar..
Mitt problem är att det står mellan två cyklar:

http://www.blocket.se/kronoberg/Yamaha_Fz6_Ny_besiktad_52951420.htm?ca=23_11&w=3

eller:

http://www.blocket.se/helsingborg/Kawasaki_ER6N_52952685.htm?ca=23_11&w=3

Vad jag förstår så är dem lite olika men på vilket sätt?
FZ6 har ju ca 26 hk mer, gör det stor skillnad mellan hojarna? Hur är vridet på respektive motorcykel? Hur är dem att köra?
Kör xj6 på körskolan, är den lik någon av ovan nämnda?
Körställning, vill inte sitta för mycket framåtlutad..
:huvet

Många frågor jag vet, men hoppas att ni kan hjälpa mig med era erfarenheter och kunskaper så att jag kan bestämma mig för vilken mc som skulle passa mig bäst. Måste inte nödvändigtvis bli någon av motorcyklarna i annonserna men en er6 eller fz6 har jag kommit fram till att jag vill ha! :lol
Jag har ingen möjlighet att provköra nån, håller just nu på att ta kortet.

Tack på förhand!

Hört att FZ6 ska vara tung och ER6 ska vara riktig rolig... Men jag vet inte
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag är övertygad om att detalj kvaliten är väsentligt högre på FZ6.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag har kört bägge och kawan är betydligt roligare tro mig. Blir en perfekt första hoj för dig. Verkar vettigt prissatt så kör på :tummenupp
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Personligen tycker jag motorcycklar är känslorelaterat.
Vilken vill du helst ha?

Mitt råd är då att ta den:tummenupp
 

mste

Gröngöling
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Höör
Hoj
-
Jag har kört bägge och kawan är betydligt roligare tro mig. Blir en perfekt första hoj för dig. Verkar vettigt prissatt så kör på :tummenupp

ok, men jag är inte ute efter nåt att leka med eller "busköra" vill bara köra :)

Jag är övertygad om att detalj kvaliten är väsentligt högre på FZ6.

Det jag har hittat när jag googlat är detsamma, er6 ska tydligen kännas "budget" men den ser sjukt bra ut...

Hört att FZ6 ska vara tung och ER6 ska vara riktig rolig... Men jag vet inte

Vill ju ha nåt lättkört, kunna köra längre turer utan att få träsmak och er6:ans sadel ser ju inte så välstoppad ut, men tung känns ju inte heller ok.. kanske också ska tillägga att det kommer inte bli så mycket stadskörning, bor i Höör så vart man än ska så är det landsväg och motorväg.
Har också hört, läst att er6:an vibrerar mycket, dock inte fz6.

Personligen tycker jag motorcycklar är känslorelaterat.
Vilken vill du helst ha?

Mitt råd är då att ta den:tummenupp

Er6 ser ju grym ut, men kvalitetsmässigt verkar fz6 bättre och den är ju inte ful..
Rent känslorelaterat så skulle jag nog välja fz6, men det är så mycket mer som spelar in för mig. Hur dem beter sig, hur de reagerar på gas, vridet, accelerationen, hur de är att köra helt enkelt..
Fan, jag blir knäpp! ska det vara såhär svårt eller det är bara jag som är velig :dummer
 

mste

Gröngöling
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Höör
Hoj
-
ER6 är en twin och Fz6 är en radfyra. Där har du en skillnad. Och ja jag skulle tro att de båda är rätt lik en Xj6 iaf när det gäller körställning. Inga enorma skillnader iaf.

Vad gäller körkort så är det A som gäller för Fz6:an. ER6:an går att strypa ner till A2.

Ok, Twin och radfyra är??:va
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ok, Twin och radfyra är??:va

Jag kör FZ8 idag, men har dock inte provat FZ6:an. ER6 har jag provkört men det blev en FZ av en anledning...
Er6 är en Twin, dvs två cylindrig, vibrerar mer, inte lika högvarvig, bättre bottendrag, kvalitetskänslan på den jag körde var "sådär". För att jämföra det med bilar så var känslan av att kliva på en 2 år gammal er6 lite som att sätta sig i en bil från början av 90talet. Allt kändes halvtaffligt gjort, som om hela hojen var byggd en fredag eftermiddag o grabbarna på fabriken tyckte "bara få ihop skiten så vi kan åka hem någon gång".

Fz8 är uppföljaren på fz6 och körställningen på den är ganska lik er6, inte fullt så upprätt, men nästan, lite mera böjda knän. Motorn, en radfyra, är samma som tidigare suttit i R6 fast strypt, dock är det inga problem att få bort den strypningen och få ganska bra fart i den. Mindre vridmoment på låga varv, mera högvarvig och det är även i de högre varven du hittar effekten. Jag skulle nog säga att det är en ganska bra allroundhoj, den kan piskas lite på kurviga vägar, gå som touringhoj och är dugligt snabb. Kvalitetskänslan är långt bättre men personligen har jag inte mycket till övers för motorkaraktären på radfyror. Skillnaden i hästkrafter märks definitivt, framförallt om du plockar bort strypningen.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Håller inte med om kvalitetssnacket på ER6.
07an jag hade var välbyggd och kändes tajt!

Rolig nåt djävulskt, twin gör sig bra i 650cc.

Enkelt val, ER6!


Försäkringen är säkert bättre också.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Har haft en er6:a tidigt i karriären och har bara gott att säga om den. Kvaliteten kändes inte sämre än någon annan hoj i prisklassen och den är lättkörd och rolig. Körde ett par bandagar på den och med ett par bra däck så gjorde den inte bort sig där heller, hade riktigt skoj faktiskt ( särskilt när jag körde om dubbelt så starka hojar vars ägare hade tittat lite snett på mig i depån :D ) Mitt råd, köp en ER6:a :fakta
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Säkert lika bra och roliga båda två. Men ER6 har ju lite mer lull lull ?. Slip on Tex. Köp den nu, men lova fan att nästa hoj blir en Yamaha:7peta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Yamaha är nybesiktigad för några veckor sedan. Då vet vi att den inte har något som måste åtgärdas på studs. Tex strålkastare, blinkers, bromsljus, bakljus, skyltbelysning, signalhorn, styrlager och bromsklossar samt däck är OK för de närmsta 100 milen.
Vad det gäller provkörning så blir det be nån i bekantskapskretsen provköra.
Om du väljer Kawasakin.
Jag hade visserligen A-kort sedan 1960-talet när jag köpte min SV650S 2009 men insåg att med 40 år sedan jag sist höll i styret på en hoj så skulle inte jag provköra.
Det skulle nån med betydligt färskare MC-kunskaper göra.
Och på jobbet hade jag en kollega med egen MC (tom Suzuki twin!) och sådär 35000mil bakom styret. Så jag bad honom göra provkörningen.
Sen en sak till. När är nästa stora service för hojarna? För det är väl inte så att nån av hojarna ska in på stor service (med tex ventilkontroll) de närmsta 100 milen eller på studs. För då finns risken med väntetider på verkstad att den i värsta fall inte är körklar förrän om några månader.
Och är det så stor service väntar inom 400 mil så är det ju ett prutskäl. Stor service kan ju kosta 5000-10000kr.
 
Last edited:

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Har varit helnöjd med min ER6 som jag haft i 2,5 år nu och den blir nog kvar den här säsongen också. Mina turer blir oftast 20-45 mil och om man kör lite aktivt så man rör sig i sadeln får jag inte träsmak, däremot om man inte gör förflyttningar.
För övrigt hade instruktörerna på sviestad tidigare iaf en er6 som de körde med i snabba gruppen så med rätt förare kan den om den vill :tummenupp

Och glöm inte; färre cylindrar är alltid bättre. Enda undantaget är om man bara har en :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag provkörde båda förra sommaren och ER6'an föll mycket mer i min smak än Fz6. Mycket p.g.a twin och det bottenvrid man får ut utav det. På Fz6'an var man hela tiden tvungen att arbeta och justera så man hade "rätt växel" i för att det skulle hända nånting, medan på ER6'an var det bara att vrida om gasrullen så kände man kraften mellan benen och accelerationen var ett faktum :)

Inte heller att ignorera är ju att på dina två annonser så är Yamahan från -04 och Kawasakin från -08...
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...hur de reagerar på gas, vridet, accelerationen...
Yamahan är betydligt starkare. Där har du en väsentlig skillnad. Kawasakin kommer aldrig kunna accelerera lika hårt som Yamahan. Och skillnaden i motorgång mellan radfyra och parallelltwin är stor; både avseende ljud, gång och sättet att leverera effekt. Dessa skillnader borde göra det ganska lätt för dig att tycka mer om den ena än den andra.

:fakta
 

mste

Gröngöling
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Höör
Hoj
-
Håller inte med om kvalitetssnacket på ER6.
07an jag hade var välbyggd och kändes tajt!

Rolig nåt djävulskt, twin gör sig bra i 650cc.

Enkelt val, ER6!


Försäkringen är säkert bättre också.

Ok det låter ju bra! :hihi
Men hur gör den sig på långturer rakt fram i 100-120 km/h? Är det bekvämt?
 

mste

Gröngöling
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Höör
Hoj
-
Säkert lika bra och roliga båda två. Men ER6 har ju lite mer lull lull ?. Slip on Tex. Köp den nu, men lova fan att nästa hoj blir en Yamaha:7peta

Haha, lovar inget men man vet ju aldrig.. :tummenupp
Just nu känns det som att det blir en Er6:a, fast jag nästan bestämt mig för en Fz6 innan....
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ok det låter ju bra! :hihi
Men hur gör den sig på långturer rakt fram i 100-120 km/h? Är det bekvämt?

Jag hade absolut inga problem med längre turer, lyktkåpan styr upp luften ganska bra faktiskt.
Men visst, det är en nakenhoj så det blåser ju lite :)

Jag åkte dock en 40-50 mil på en dag och det hade jag inga problem med :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top