Köra motard långt?

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
"Går" det att köra motard långt? Då menar jag 40 mil typ i sträck... är det någon som har provat? Varför/varför inte ska man undvika långkörningar?

Typ Göteborg Linköping...
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Jag har kört 50mils repor med en ktm 640 jag hade. Men det är inte roligt. Skakigt och ont överallt. Ska du åka långt köpa någon annan hoj :tungan
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Har kört 80 mil i sträck på en ktm 690. Efter det känner man sig helt trasig. 40 mil är lagom på en dag.

edit. kan tillägga att det var på en 690E med grova däck som inte alls var balanserade :crash
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Beror väll även på vad för motard det handlar om. Snackar vi ombyggd enduro eller 690 tjockis? :tungan
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Tja, första tanken som dyker upp är att enstånker bruka vibrera en hel del så händerna domnar efter ett tag.
Men nyare hojjar är säker bättre.

Annars är väl Hultqvist fråga relevant, pratar vi ombyggd enduro med drifttimmar eller en 690 med serviceintervall?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man ska undvika långkörningar om bekvämlighet är viktigt, annars är det en sorts av hojäventyr man kan ägna sig åt. Tar man tid på sig och undviker transportsträckor så är det värt det, men om man bara nöter motorväg är det inte värt det.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
50 mil motorväg på 7 timmar funkade fint för mig, ett par gånger där man stannade och tankade annars inga längre stopp.
KTM 625 med 9L tank :tummenupp
 

moddlaren

Guest
Jag kör ju en yamaha yz 250 wr som är motard kittad med hjul från honda xr650r dom passade rakt i bara ett par distanser som behövdes.

20 mil och röven har domnat i ett dygn:gnissla det känns antagligen!!!! som det gör efter en brutal våldtäckt att betänka är att crossar och enduros är tillverkade på så sätt att en stor del av åktiden står man på fotpinnarna, sadeln är mera en avlastninsplats många crossar har en sadelbredd på 9-13 cm en enduro lite bredare.

men en landsvägs motard är ju renarama skinnsoffan mot dessa tävlingsmaskiner,, köp en landsvägs motard det mår både du och hojen bäst av.
mvh
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Hahaha jag måste säga att jag älskar jargongen på sporthoj.com

"20 mil och röven har domnat i ett dygn"

"Du är tjock, trots att du är vegetarian"

"Om du vill trimma moppen, börja med att ta av fotpinnarna"

:tummenupp

:Bugar
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
tyckte att nya smc-r som jag provkörde på johansmc va hur skön som helst för att vara en upprätt hoj. sadeln va mjuk, knävinkeln behaglig å inte fick jag ont i svanken av att sitta upprätt.. å vibrationerna kände man bara när man kärde me för lågt varv. Den mjuka fjädringen tog upp alla tänkbara hål å bumps, man flöt fram på vägen. E mycket jobbigare att åka långt på bandit å en daytona skulle jag tro. :p Tror man kan åka hur långt som helst på en sån motard, skaffa bara en liten vindruta :p
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
tyckte att nya smc-r som jag provkörde på johansmc va hur skön som helst för att vara en upprätt hoj. sadeln va mjuk, knävinkeln behaglig å inte fick jag ont i svanken av att sitta upprätt.. å vibrationerna kände man bara när man kärde me för lågt varv. Den mjuka fjädringen tog upp alla tänkbara hål å bumps, man flöt fram på vägen. E mycket jobbigare att åka långt på bandit å en daytona skulle jag tro. :p Tror man kan åka hur långt som helst på en sån motard, skaffa bara en liten vindruta :p


JA! Den skakar fan mer än en centrifug nära sin maxgräns vid låga varv.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
40 mil på motorväg och hoj utan kåpa, dessutom en motard... no gusta
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Givetvis går det, och det går bra, jag har kört veckolånga touringsvängar med både 50- och 60-miladagar utan bekymmer på encylindriga motorcyklar som XT660, XR650R, KTM 625 SXC.
Det beror helt på den som kör om resan upplevs som trevlig eller inte.

Men visst, jag åker bekvämare på min CB1300 i motorvägsfart om det nu bara är det som räknas.

Folk gör ju IronButt's på 450EXC så allt sitter i huvudet på den som kör.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Service intervaller och antal timmar på mätaren är väl det som skulle hindra. Resten handlar om hur mkt självplågare du är. Har själv gjort en hel del långturer på 600cc enduro cyklar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top