Bromskontakt på en gammal hoj

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Hej
Har ju en gammal 80-talare, en GSX550 och ställer nu min förhoppning till er.
Hade glapp bromsljuset på frambromsen. Lossar kontakten och ser att den består av ett 2-poligt kopparbläck och en liten tapp försedd med en fjäderbelastad kopparände. Denna ska ner och förbinda plus och minus.

Men... Handtaget skjuter ju bara tappen i sidled. Hur sjutton satt det så att den fördes i riktning nedåt mot bläcket.

Hoppas att någon av er begriper vad jag menar! :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den ska väl släppa upp piggen när man bromsar och då sluta kretsen?
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Den ska väl släppa upp piggen när man bromsar och då sluta kretsen?

Inte lätt att förklara. Som jag skrev här ovan, ska jag försöka få lite vettiga bilder, men hantaget pressar tappen med koparbläcket i sidled. Något måste göra så att den pressas ner mot bläcket. Eller så tänker jag helt galet! :confused:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inte lätt att förklara. Som jag skrev här ovan, ska jag försöka få lite vettiga bilder, men hantaget pressar tappen med koparbläcket i sidled. Något måste göra så att den pressas ner mot bläcket. Eller så tänker jag helt galet! :confused:

Ja, jag tror du tänker tvärt om, prova se om du inte kan få det att trycka bort tappen från blecket.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det innebär alltså att om jag sluter kretsen slocknar bromsljuset, bryter jag kretsen tänds det?

Kretsen skall vara bruten när tappen är intryckt, när du drar i bromshandtaget fjädrar tappen ut och då skall kretsen slutas.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Testade att sluta kretsen och då lyser bromslampan. Så bruten krets = släckt, sluten krets = tänt.

Tror jag lyckats lista ut hur det ska sitta för att fungera. Tackar för Ebay-länken. Nog enklare att köpa nytt.
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Är inte skruvhålen på underblecket lite avlånga , prova då att föra blecket mer mot pinnen.
Hade samma problem med min funkade ej som den skulle men efter jag fört blecket närmare pinnen så funkar den perfekt.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Är inte skruvhålen på underblecket lite avlånga , prova då att föra blecket mer mot pinnen.
Hade samma problem med min funkade ej som den skulle men efter jag fört blecket närmare pinnen så funkar den perfekt.

Nu när jag vet hur skiten fungerar ser jag problemet. Det ena kopparbläcket på plattan är slitet och man måste bromsa hårt för att sluta kretsen. Funderade på om det går att vända plattan. Dock sitter det en liten rund platta (Se pilen) som tappen hamnar på när bromsen är släppt. Vänder jag plattan hamnar den på andra sidan. Osäker på om den har någon funktion. Risken är väl att kretsen inte bryts alls. Inga stora pengar att köpa ny givare så lägger inte ner för mycket jobb på det.

bromsgivare.png

EDIT: Var tvungen att gå ut och kolla skruvhålen. Du har helt rätt. Plattan går att justera lite. Hålen är avlånga. Kanske räcker det om jag har tur! Dock har även en av trådarna släppt i lödningen så det blir till att fixa det först.
 
Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Det blev ny kontakt. Det gick inte att få liv i det gamla skrotet som satt där. 165:-, MC-Shopen i Karlstad. :Bugar
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
hade samma problem, köpte en banjobult med bromsljuskontaktgrejsimojs, myyycket bättre:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top