Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jag kan lova er att det inte finns några ryttare som VILL rida i trafiken, men tyvärr är det ett måste för de flesta för att ta sig till vettiga ridvägar. Gällande att hästarna bör vara trafiksäkra så finns det flera sätt att se på det. Dels kan man aldrig få en häst helt trafiksäker om man inte utsätter den för trafik, dels är det flyktdjur och en häst som är trafiksäker kan fortfarande bli rädd för något annat och kasta sig ut i gatan. Så skiter ni i ryttaren och hästen så kan ni ju åtminstone tänka på er egen säkerhet och vara rädda om era fordon...

Att alla ryttare inte tackar och ser glada ut kan helt enkelt bero på att de har full koncentration på hästen och se till att det inte händer något. De flesta olyckor händer när ryttaren inte har fullt fokus på hästen, vilket gör att den biten blir extra viktig när man befinner sig i trafik. Jag tror inte att det är deras mening att verka otrevliga, men ibland finns det helt enkelt inte utrymme för att tänka på att tacka. Jag brukar försöka göra det, men det händer att jag glömmer, speciellt på hästar jag inte har full tillit till eller känner riktigt bra, men det gör mig inte mindre tacksam för de som visar hänsyn. :)

Gällande ryttare som lämnar hästens skit på andras vägar/garageuppfarter så är det väl lämpligt att prata med dem när man får chansen (utan att anklaga, eftersom det kanske inte är alla som rider förbi som är skyldiga), för det är givetvis inte okej.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
De flesta som kör hoj brukar väl släppa av när dom närmar sig hästar?

Sen har ju många inte vett att hålla igen direkt efter att dom passerat iof...
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Så fort vi hojåkare ger oss in på era stigar i skogen så bryter helvetes lös, varför ska ni då ha tillgång till våra vägar? :D

Jag tar det ALLTID lugnt kring djur och visar respekt, rullar förbi på tomgång och håller hastighetsbegränsningen, ändå så ska ryttaren alltid hålla på och vifta med handen frenetiskt att man ska dämpa farten...
Dessutom så mår en hEst inte särskilt bra i lederna av att gå på asfalt, va? Så den enda jag ser får ut någonting utav det är en egoistisk ryttare :zpy

Så av respekt till hästen, och väldigt unga ryttare, så tar jag det lugnt. Men om det någon gång uppenbarar sig en frenetiskt vinkande medelåldersgumma / gubbe ridandes på något annat ett levande djur så är det RÖDMARKERINGGGGGGG som gäller! :smasha
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Men dessvärre så verkar en stor del av häst förarna ha lite attitydproblem.

Hästtjejer är ökända som problemtjejer! De kan inte ha ett förhållande och de kan inte vara sams med andra hästtjejer eller andra människor över huvudtaget. Stackars hästar!
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Så av respekt till hästen

Mycket bra, jag kör också alltid sakta förbi Hästar. Hästarna kan ju inte rå för att de går där, de hade garanterat valt en annan väg om de var fria och inte någon trött lönnfet människa hade tvingat upp dem på vägen!!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hästtjejer är ökända som problemtjejer! De kan inte ha ett förhållande och de kan inte vara sams med andra hästtjejer eller andra människor över huvudtaget. Stackars hästar!

Heter det inte hest-cheyer...?

Seriöst. Vissa delar av året åker jag mycket hoj precis norr om huvudstaden och en sak som slagit mig är mängden 13-14 åriga tjejer sittandes på dessa flera hundra kilos köttstycken, ofta på asfaltvägar bland övrig trafik. Visst, både jag och mina vänner ser till att slå av i god tid och att inte framkalla överraskande ljud precis då man passerar kraken, men ändå...? Vilket känns som den största trafikfaran...? Ett hojgäng ute på bombarrepa eller en fyrtio kilos trettonåring som försöker manövrera flera hundra kilo cavallo med mindre stabilt psyke...?
 
Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Mycket bra, jag kör också alltid sakta förbi Hästar. Hästarna kan ju inte rå för att de går där, de hade garanterat valt en annan väg om de var fria och inte någon trött lönnfet människa hade tvingat upp dem på vägen!!

Det hade garanterat ryttarna också, men de har för det mesta inget alternativ.
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Jag hoppas verkligen att flertalet inlägg inte är allvarligt menade. Självklart visar vi respekt och hänsyn till andra trafikanter - hur ska vi annars kunna förvänta oss detsamma?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Hästtjejer är ökända som problemtjejer! De kan inte ha ett förhållande och de kan inte vara sams med andra hästtjejer eller andra människor över huvudtaget. Stackars hästar!

Word.
Men fan, finns ingen som kan rida som en hestchey :fakta
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hästtjejer är ökända som problemtjejer! De kan inte ha ett förhållande och de kan inte vara sams med andra hästtjejer eller andra människor över huvudtaget. Stackars hästar!

Förhållande? Hålla sams? :confused:
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag saktar alltid ner och glider förbi så lugnt och fint som möjligt. Hästtjejerna hälsar och tackar alltid, vilket jag tycker är en trevlig gest. Hoppas dock att mitt föredömliga agerande kan leda till något mer nån gång, typ ett ligg.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top