Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
- Klart man måste ta hänsyn till hästar då de räknas som fordon OM de har ett släp/kärra efter sig. Detta berättigar dem till att vara på vägarna. Detta betyder, enligt trafikförordningen (https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/):

•Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.

•Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.

•Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.

•Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.

•Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön.

•Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.

•Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.

•Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget.

osv osv. Att enbart ni som har sporthojar och tror ni äger vägarna - TÄNK OM!

- Visst är det här ett forum för sk sporthojar.
- Visst är många kommentarer ganska ironiska, men fullkomligt idiotiska, nedvärderande och egotrippade.

Varför ska det vara så? Varför inte läsa på istället för att rabbla en massa rappakalja bara för att det ska vara så? Då borde väl sporthojar hållas på banorna, inte vanliga trafiken och utsätta oskyldiga för trafikfaror. För det är ju det många gör.

Sverige HAR varit/ÄR beroende av hästen och andra dragdjur, punkt! Då borde vi alla respektera varandra i trafiken.

Detta var absolut ingen uppläxning, snarare upplärning av vissa som verkar totalt ignoranta och/eller okunniga personer som verkar ha begränsade kunskaper om vilka trafikregler som gäller.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Holy smoke,moralen på denna sidan blir bara värre och värre.
Klart så in i helvete att man visar respekt och slår av och ev frirullar. Allt annat beteende är ju idiotiskt. Ni som skriver massa skit hur fan är ni uppfostrade??
Vänta tills ni får barn,då kommer ni att stå vid tomtgränsen och gapa på alla som kör som idioter utan för JUST er tomt.
Handlar om respekt på alla håll OCH nä jag är inte alltid BÄST men nästan. Kör själv som en idiot fast på väl utvalda ställen.

Vadå vänta tills ni får barn?
Vi som inte har planer på att skaffa barn då?
Bara för att jag spyr galla över hästar och deras ryttare på ett forum betyder ju inte det per automatik att jag kör varvbryt i 300 förbi dessa.
Eftersom att jag är svensk så saktar jag givetvis ner och kör försiktigt förbi samtidigt som jag svär högt i hjälmen och sedan skyndar mig hem för att gnälla på sporthoj.com
:banana
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
- Klart man måste ta hänsyn till hästar då de räknas som fordon OM de har ett släp/kärra efter sig. Detta berättigar dem till att vara på vägarna. Detta betyder, enligt trafikförordningen (https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/):

•Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.

•Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan.

•Du får inte färdas på gång- eller cykelbanor.

•Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.

•Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön.

•Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om du kommer från terrängen in på en väg, har du väjningsplikt.

•Du ska ge tecken när du ska svänga. Tecken ges enklast genom att man räcker ut handen, som när man cyklar.

•Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget.

osv osv. Att enbart ni som har sporthojar och tror ni äger vägarna - TÄNK OM!

- Visst är det här ett forum för sk sporthojar.
- Visst är många kommentarer ganska ironiska, men fullkomligt idiotiska, nedvärderande och egotrippade.

Varför ska det vara så? Varför inte läsa på istället för att rabbla en massa rappakalja bara för att det ska vara så? Då borde väl sporthojar hållas på banorna, inte vanliga trafiken och utsätta oskyldiga för trafikfaror. För det är ju det många gör.

Sverige HAR varit/ÄR beroende av hästen och andra dragdjur, punkt! Då borde vi alla respektera varandra i trafiken.

Detta var absolut ingen uppläxning, snarare upplärning av vissa som verkar totalt ignoranta och/eller okunniga personer som verkar ha begränsade kunskaper om vilka trafikregler som gäller.

Du var mig en rolig prick.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Låter lite som en herre jag pratade med för några år sedan.
Han ansåg att det inte behövde finnas mer trafik än transport och kollektiv.

Allt annat skulle bannlysas från vägarna. Han var ju inte helt ute o cyklade :hihi
Självfallet har alla fordon, allt från trampcykel till 24 meters långtradare inkl alla motorcyklar (detta är ju ett MC forum) sitt rättfärdigande ute på vägarna.

Men vet du om en sak... varken cykeln, motorcykeln eller långtradaren får spelet om någon signalerar med ett kompressorhorn som avger 145db. MEN - det får däremot hästen! Ska vi då ta hänsyn till att en förvirrad hästägare har bestämt sig för att h*n ska rida få en offentlig väg där trafiken rullar på i 100 km/h eller högre?

Mitt svar är NEJ!

Hästar ska vara ute på landet långt ifrån offentliga vägar. Fordon... allt ifrån trampcyklar, mopeder o motorcyklar till bilar o långtradare ska vara ute på offentliga vägar!

Det mest optimala vore ju naturligtvis om vi kunde få till en lagstiftning om förbud mot ridning på allmän väg. Får väl ta o maila samtliga politiska partier nu... när det är valår. :rock

Min åsikt har alltså INGET med att jag ogillar varken hästar eller hästägare utan enbart för att inga olyckor ska ske!
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Sverige HAR varit/ÄR beroende av hästen och andra dragdjur, punkt! Då borde vi alla respektera varandra i trafiken.
Ursäkta att jag klippte ner ditt inlägg men skulle du vilja vidareutveckla hur vi i Sverige år 2014 är beroende av hästen och andra dragdjur ute på allmänna vägar? Jag tror inte ens skogsägarna använder hästar o andra dragdjur idag år 2014 o bönderna använder ju knappast hästar som dragdjur längre heller för den delen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ursäkta att jag klippte ner ditt inlägg men skulle du vilja vidareutveckla hur vi i Sverige år 2014 är beroende av hästen och andra dragdjur ute på allmänna vägar? Jag tror inte ens skogsägarna använder hästar o andra dragdjur idag år 2014 o bönderna använder ju knappast hästar som dragdjur längre heller för den delen.

Jodå, det finns nog en handfull som använder hästen kommersiellt i skogen....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ursäkta att jag klippte ner ditt inlägg men skulle du vilja vidareutveckla hur vi i Sverige år 2014 är beroende av hästen och andra dragdjur ute på allmänna vägar? Jag tror inte ens skogsägarna använder hästar o andra dragdjur idag år 2014 o bönderna använder ju knappast hästar som dragdjur längre heller för den delen.

Det finns (eller fanns iaf för några år sedan) några få som avverkar skog med häst där terrängen är så jävlig att man inte vill köra med maskiner, men då kör man dit hästen med släp.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Detta var absolut ingen uppläxning, snarare upplärning av vissa som verkar totalt ignoranta och/eller okunniga personer som verkar ha begränsade kunskaper om vilka trafikregler som gäller.

Äsch, det där har du bara hittat på! :fakta

Var parkerar man den om man tar hesten till jobbet/affären?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha, skitkul. Det skulle jag kunna tänka mig att prova på för sköjs skull. Men jag förstår fortfarande inte var kombon Tjerring och släp kom in... :hej

Tycker mig minnas att det var någon som sa något om att det var det värsta som fanns i trafiken.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Men det är ju klart man saktar in när där är hästar. Hästar är fina djur och det är trevligt med lite häst ibland.

Ardenner är finast, det säger min far, för sådana hade farfar.

Jag retar mig mer på alla dom som inte har reflex. Det är ett otyg (det finns reflextyg).

Om jag själv bär reflex. Nej gud vad töntigt.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jodå, det finns nog en handfull som använder hästen kommersiellt i skogen....

Det finns (eller fanns iaf för några år sedan) några få som avverkar skog med häst där terrängen är så jävlig att man inte vill köra med maskiner, men då kör man dit hästen med släp.
Jag ifrågasätter naturligtvis inte uppgifterna men sannolikheten att denna lilla grupp som fortfarande använder hästen som dragdjur ute i skogen skulle få sin häst skrämd av en hojåkare som flänger fram i överljudsfart o utan ljuddämpare får väl ses som obefintlig. Då är det nog större sannolikhet att hästen oturligt nog skulle få en meteorit i huvudet o skulle dö av den anledningen.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Självfallet har alla fordon, allt från trampcykel till 24 meters långtradare inkl alla motorcyklar (detta är ju ett MC forum) sitt rättfärdigande ute på vägarna.

Men vet du om en sak... varken cykeln, motorcykeln eller långtradaren får spelet om någon signalerar med ett kompressorhorn som avger 145db. MEN - det får däremot hästen! Ska vi då ta hänsyn till att en förvirrad hästägare har bestämt sig för att h*n ska rida få en offentlig väg där trafiken rullar på i 100 km/h eller högre?

Mitt svar är NEJ!

Hästar ska vara ute på landet långt ifrån offentliga vägar. Fordon... allt ifrån trampcyklar, mopeder o motorcyklar till bilar o långtradare ska vara ute på offentliga vägar!

Det mest optimala vore ju naturligtvis om vi kunde få till en lagstiftning om förbud mot ridning på allmän väg. Får väl ta o maila samtliga politiska partier nu... när det är valår. :rock

Min åsikt har alltså INGET med att jag ogillar varken hästar eller hästägare utan enbart för att inga olyckor ska ske!



Jag undrar var vissa av er är och kör när hästar är ute på vägar där bilar kör över 100km/h :va
Hur många hästar ser ni på vägar där det är 70km/h och uppåt? Om ni ska vara helt ärliga.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top