Ombyggt/Amatörbyggt fordon effekt på papper?

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
God kväll alla vetande (och ovetande för den delen)

Har suttit och funderat, googlat och funderat lite till över detta, men utan att faktiskt komma fram till något speciellt konkret, så därför tänkte jag att jag kan fråga er! :tungan

Jag skulle gärna bygga en hoj, eller snarare modifiera delar från olika hojar och sen pussla ihop dem, men jag har ju endast lust att göra detta om jag sen får köra hojen efteråt! I sommar kommer jag att skaffa A2 kort, så det är på denna behörighet hojen bör kunna framföras på.

Nu till själva frågan:

Om jag använder motor från en A2 kompatibel hoj (vi säger XJ6 för enkelhetens skull)
KW är tillräckligt lågt, och den stryps sedan ned till lämplig KW/vikt.
Men större delen av resten av delarna kommer från, låt oss säga en R6a eftersom motorn är ganska lik. (Ramen kommer alltså från en R6, men modifieras för att ta den nya motorn)
Om man gör detta ordentligt och enligt reglemente, vad kommer då stå på papperna?
Kommer jag att få köra hojen om alla regler stämmer?
Kommer ursprungseffekten då vara från motorn?
Kommer denna effekt att behöva bevisas på något sätt? (bänka)

Självklart skulle allting ske enligt korrekt följd med SFRO, besiktning osv.

Vad säger ni? :gnissla :va

(Haka inte upp er på modellerna och om det skulle fungera i praktiken :tungan bara ett exempel)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Wikipedia My ASS....

Kolla med Larzon här på forumet.
Vet att han nyligen varit i kontakt med bra person på SFRO.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Amatörbyggd fordon:

Det blir en riktig raket på vägarna..

Ett amatörbyggt fordon får ha ett maximalt effekt/viktförhållande på 15 kW/100 kg tjänstevikt.
Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amatörbyggt_fordon

---------------------------------------------------------------------------------------------
Ombyggt fordon:
Även den blir en riktig raket....

Ett ombyggt fordon får ha ett maximalt effekt/viktförhållande på 15 kW/100 kg tjänstevikt.
Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ombyggt_fordon

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det man behöver veta:
http://www.sfro.com/index.php/motorcyklar


Det där kan inte stämma. Isf skulle det inte finnas en ända godkänd hotrod på vägarna och det finns det.
Tex en som jag jobbade med förut hade en hotrod med bigblock motor i, där var det min. 50kw/100kg.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack och lov finns det inga SFRO-effektgränser för mc.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Ja, jag har inte en aning, bara kollat på wiki och klippte in där ifrån....

Men ang. din polare, kan inte han gjort som så många andra?
Ofta så är hotrod's typreggad men nån liten smalblock på typ 80-100 hk, bilen är ju oftast tidigare än 1950 så den är besiktningsbefriad så när typreggningen är klar så är det hem till garaget och monterar en heavy duty mega kompressor bigblock, och det är coolt :fakta


Nej han bygde den helt ny. Var tom tvungen att ha 3punktsbälten i den.
Men jag är absolut ingen expert på området så det kanske finns kryphål.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Någon som har koll på vad som står i effektväg på papperna? Eller skall man ringa SFRO och fråga? :hej
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Inget svar på frågan men mitt tips är att köpa en gammal 400cc sporthoj och njuta. Finns mängder i UK och tyskland.
 

FilipD

1: sgt
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Vimmerby
Hoj
Honda CBR900rr Streetfighter
Hej, är din tanke ett amatörbyggt fordon, eller ett ombyggt fordonet? Där skiljer sig reglerna lite. Den effektgränsen som någon skrev om 15/10 gäller amatörbyggda bilar. Och som någon skrev så gäller detta inte mc. Då kollar de om konstruktionen håller för effekten du har.
Bygger du ett amatörbyggt fordon så borde den effekten du har på din motor finnas på reg.beviset, för det blir ju en ny individ.

Sfro har en byggbok, med ett särskilt kapitel om MC.

Att ringa en sfro-kille är bäst. Det står på deras hemsida vilka som har hand om MC.

MVH
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Hej, är din tanke ett amatörbyggt fordon, eller ett ombyggt fordonet? Där skiljer sig reglerna lite. Den effektgränsen som någon skrev om 15/10 gäller amatörbyggda bilar. Och som någon skrev så gäller detta inte mc. Då kollar de om konstruktionen håller för effekten du har.
Bygger du ett amatörbyggt fordon så borde den effekten du har på din motor finnas på reg.beviset, för det blir ju en ny individ.

Sfro har en byggbok, med ett särskilt kapitel om MC.

Att ringa en sfro-kille är bäst. Det står på deras hemsida vilka som har hand om MC.

MVH

Tack för svar!

Jag antar att det jag planerar att/skulle vilja bygga skulle behöva räknas som ett amatörbyggt fordon då endast motorn skulle komma från "rätt" hoj så att säga. Dock kommer alla andra delar vara väl tilltagna för motorstyrkan då de flesta (alla möjl) kommer att komma från mer "effektfulla" hojar. Inte mycket kommer att vara självfabricerat, möjligtvis mycket små ändringar för att till exempel få fästpunkter för motor och kåpor etc. Men annars är planen att utnyttja delar från andra hojar.

Jo, byggboken har jag funtat lite på att köpa, ville dock vara säker på att mitt projekt ens är möjligt i teorin innan jag lade ut cash på en bok som skulle kunna vara värdelös (om det jag sökte inte fanns) Hade varit roligare att använda de pengarna på användbara saker isf :D

Jag kontaktar en SFRO-gubbe och kollar med dem!

Återigen, tack :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Något du kan tänka på när du ringer sfro är att en säger en sak och nästa kan säga en annan sak!
(Iaf på bilfronten).

Polare : Men x (sfro "anställd") sa att det gick bra att bygga växellådan så här?!
Sfro II: Då kanske du vill att x skall bes din bil 80 mil längre norr ut än mig.
Polare: Skit i det, jag kontaktar en annan på sfro.

Slutade med en jäkla bra kille i Alingsås, han har både bilar/hojar. Så kolla runt lite, det finns stolpskott överallt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror inte man kan bygga amatörbyggt på en oem-ram. Låter mer som ombyggt fordon.
Tack för svar!

Jag antar att det jag planerar att/skulle vilja bygga skulle behöva räknas som ett amatörbyggt fordon då endast motorn skulle komma från "rätt" hoj så att säga. Dock kommer alla andra delar vara väl tilltagna för motorstyrkan då de flesta (alla möjl) kommer att komma från mer "effektfulla" hojar. Inte mycket kommer att vara självfabricerat, möjligtvis mycket små ändringar för att till exempel få fästpunkter för motor och kåpor etc. Men annars är planen att utnyttja delar från andra hojar.

Jo, byggboken har jag funtat lite på att köpa, ville dock vara säker på att mitt projekt ens är möjligt i teorin innan jag lade ut cash på en bok som skulle kunna vara värdelös (om det jag sökte inte fanns) Hade varit roligare att använda de pengarna på användbara saker isf :D

Jag kontaktar en SFRO-gubbe och kollar med dem!

Återigen, tack :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Tack för svar!

Jag antar att det jag planerar att/skulle vilja bygga skulle behöva räknas som ett amatörbyggt fordon då endast motorn skulle komma från "rätt" hoj så att säga. Dock kommer alla andra delar vara väl tilltagna för motorstyrkan då de flesta (alla möjl) kommer att komma från mer "effektfulla" hojar. Inte mycket kommer att vara självfabricerat, möjligtvis mycket små ändringar för att till exempel få fästpunkter för motor och kåpor etc. Men annars är planen att utnyttja delar från andra hojar.

Mer troligt att det räknas som ombyggt om du ska utgå från en befintlig ram och endast ändra fästpunkter osv.

edit: Jörgen var först in i kurvan :mad:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Okej, då är det kanske ombyggt då då :p
Spelar det någon roll angående registreringspapper och effekt?

Om det är ombyggt BORDE ursprungseffekten följa med vilket gör att du då inte kan utgå från ramen till en hoj med mer än 70kW. Men helt säker är jag inte.

Om allt du vill göra är att få till en hoj som ser ut som en sporthoj men är laglig att köra strypt så får jag rekommendera att du köper en hoj som inte är reggad på mer än 70kW och om du måste bygger om den så den ser tillräckligt "rätt" ut. Det är bra mycket enklare än att börja kapa och svetsa i aluramar med ett resultat som SFRO godkänner.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej, då är det kanske ombyggt då då :p
Spelar det någon roll angående registreringspapper och effekt?

Förstår inte frågan. Men vid ombyggt fordon är det inget hinder att ändra effekt vid tex motorändring eller motorbyte. Dock måste man upp i minst tre signifikanta ändringar för att ombyggt fordon ska kunna tillämpas. Utöver motorbytet tex ändring av ram, sving, hjul, bromsar, gaffel etc.
Detta står på sfro:s hemsida eller så ringer du en sfro- representant.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Förstår inte frågan. Men vid ombyggt fordon är det inget hinder att ändra effekt vid tex motorändring eller motorbyte.

Men om det nu är så att ursprungseffekten följer med ramen och inte ändras med den bytta motorn så får man inte köra hojen på A2 om ursprungsobjektet hade mer än 70kW och det är det frågan handlar om vad jag förstår.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men om det nu är så att ursprungseffekten följer med ramen och inte ändras med den bytta motorn så får man inte köra hojen på A2 om ursprungsobjektet hade mer än 70kW och det är det frågan handlar om vad jag förstår.
Jag förstår ingenting. Men vid ombyggt fordon så säger jag att effekten kan ändras i fordonspappren. Upp eller ner.
 
Last edited:

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Förstår inte frågan. Men vid ombyggt fordon är det inget hinder att ändra effekt vid tex motorändring eller motorbyte. Dock måste man upp i minst tre signifikanta ändringar för att ombyggt fordon ska kunna tillämpas. Utöver motorbytet tex ändring av ram, sving, hjul, bromsar, gaffel etc.
Detta står på sfro:s hemsida eller så ringer du en sfro- representant.

Du förstod frågan perfekt :p Tack för att du klarade upp detta! Det som inte står på SFRO's hemsida är just det med effekten men det har jag ju fått svar på nu, så det är lugnt! :) :banana

Mycket kommer förmodligen att bytas, så tre betydande ting tror jag knappast blir ett problem!

Om det är ombyggt BORDE ursprungseffekten följa med vilket gör att du då inte kan utgå från ramen till en hoj med mer än 70kW. Men helt säker är jag inte.

Om allt du vill göra är att få till en hoj som ser ut som en sporthoj men är laglig att köra strypt så får jag rekommendera att du köper en hoj som inte är reggad på mer än 70kW och om du måste bygger om den så den ser tillräckligt "rätt" ut.

Att hojen skall se ut som en sporthoj är inte alls slutmålet, utan målet är att hojen skall bete sig, kännas och se ut som en sporthoj, dvs att bara byta ut kåpor etc skulle ju inte alls påverka hojens beteende annat än att vinddraget ändras. Jag föredrar den lite mer framåtlutade och "ihoptryckta" körställningen man får på sporthoj. Där man klart känner sig som "en del av hojen", istället för sittandes på.
Sen är ju självklart utseendet en faktor.

Det var faktiskt ett alternativ, att köpa t.ex. en ER6-n och börja bygga, men detta är en annan approach på vägen dit, och enligt mig skulle resultatet bli mycket bättre så här. :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top