Då är det bevisat, vi är alltid potentiella brottslingar

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Just nu pågår en chatt med vår lokala trafikpolis och jag var tvungen att slänga in en fråga jag alltid undrat över.

http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.2998920-nu-stall-trafikfragor-till-polischefen

Hej, jag kör sportmotorcykel och råkar ofta ut för att polisbilar stannar och antecknar mitt regnr på en whiteboardtavla de har i bilen. Varför gör ni så? Räknar ni med att alla sporthojsförare kommer att göra något olagligt?

Svaret blev, inte helt oväntat att de räknar med att vi inte stannar.

Det händer att motorcyklar inte stannar på vårt tecken. Då är det bra att ha ett registreringsnummer för kontroll i efterhand

Ska inte leka verken moraltant eller polishatare men det är ju ett tips till er därute... de har koll på oss :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Never catch me alive!!1

bw.jpg

..eller?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så när någon på en CBR1000RR kör ifrån polisen så åker de hem till ägaren av den CBR1000RR de sett ute på stan för någon timme sedan och anklagar denne för det..?
:va

Vilket bevisvärde har denna insamling av regnummer egentligen?
Jag tror knappast ens 5% av dagens poliser ser skillnad på de olika hojarna i t.ex. literklassen.
Det blir snarare "det var en sådan där vit med helkåpor, har vi någon sådan på listan?"
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Så när någon på en CBR1000RR kör ifrån polisen så åker de hem till ägaren av den CBR1000RR de sett ute på stan för någon timme sedan och anklagar denne för det..?
:va

Vilket bevisvärde har denna insamling av regnummer egentligen?
Jag tror knappast ens 5% av dagens poliser ser skillnad på de olika hojarna i t.ex. literklassen.
Det blir snarare "det var en sådan där vit med helkåpor, har vi någon sådan på listan?"

Jag förstår inte heller poängen, om de är så långt ifrån att de inte ser regnumret, hur skulle de då i efterhand veta vilken mc på listan det är?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Som en polis svara mig i ett ärende; Juridik är en bedömningssport.

Nog kan de vänta hemma hos "boven", bevisbördan kommer efteråt men visst blåbären bemödar sig nog inte med detta i onödan så att säga. Ibland vill de dock bara ta ett snack med föraren och då behövs varken bevis eller erkännande.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Så när någon på en CBR1000RR kör ifrån polisen så åker de hem till ägaren av den CBR1000RR de sett ute på stan för någon timme sedan och anklagar denne för det..?
:va

Vilket bevisvärde har denna insamling av regnummer egentligen?
Jag tror knappast ens 5% av dagens poliser ser skillnad på de olika hojarna i t.ex. literklassen.
Det blir snarare "det var en sådan där vit med helkåpor, har vi någon sådan på listan?"

Undrar samma sak faktiskt... utan ägaransvar är det rätt svårt att bötfälla någon.

Men det finns en sjuk händelse här i stan där en polisman inte fick stopp på en hojåkare men ansåg sig känna igen ögonen på föraren och åkte helt enkelt till dennes jobb någon dag senare och tog honom. Om jag minns historien rätt så gick det till rättegång men det blev aldrig någon fällande dom.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Var det inte under en provkörning med en hoj som skulle säljas på Bike detta hände i Trollhättan? Eller så missminner jag mig...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Så när någon på en CBR1000RR kör ifrån polisen så åker de hem till ägaren av den CBR1000RR de sett ute på stan för någon timme sedan och anklagar denne för det..?
:va

Vilket bevisvärde har denna insamling av regnummer egentligen?
Jag tror knappast ens 5% av dagens poliser ser skillnad på de olika hojarna i t.ex. literklassen.
Det blir snarare "det var en sådan där vit med helkåpor, har vi någon sådan på listan?"

Det är lättare att fabricera ihop något om man har ett reg.nummer....
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att åka hem o hålla ett litet förhör, får troligtvis folk att tänka till vad dom sysslar med. Man kan även påpeka att smitningen är ett allvarligt brott.

Om då personen slutar med buskörningen, då har polisen uppfyllt en uppgift i sin arbetsbeskrivning d.v.s förebygga fortsatt ''brottslighet''.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kan ju vara så att om man har regnr på en känd smitare så kan man passa på att försöka stoppa fordonet varje gång man ser det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilket bevisvärde har denna insamling av regnummer egentligen?

I en domstol så är bevisvärdet noll och intet. Om en hoj har buskört på stan och snutarna börjar dilla om att de sett ditt regnummer tio minuter tidigare så kommer hela domstolen att brista ut i skratt och avfärda målet på en gång (om målet ens kommer så långt).

Jag skulle tippa på att detta nedtecknande av regnummer bara är en skrämseltaktik, särskilt då det sker helt öppet. Om du var misstänkt för ett brott så skulle detta ske mycket mer diskret, alternativt så skulle du gripas på en gång. De nedtecknade regnumrena skulle förvisso kunna användas för att två snutar ska kunna fabricera ihop falska vitnessmål om att man har sett just ditt regnummer begå ett brott, men då jag gärna vill tro att dessa människor har någon form av heder och ärlighet så tippar jag på ren skrämseltaktik. Farbror Blå har koll på er, snorungar...Och som någon ovan skriver, om denna skrämseltaktik håller nere antalet brott så har de ju gjort en del av sitt jobb.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
var inne på den där länken som TS länkade. fy fan va kul
Fråga:
"Får uttryckningsfordon ha på blåljus bara för att skynda sig till lunchen eller för att komma förbi köer utan att vara på uttryckning? Det undrar Player"
Svar:
För att få använda blåljus och siren måste uppdraget vara ett trängande fall. Med trängande fall menas att det skall vara fara för liv eller hälsa eller större egendomsskada.

de kan kanske se sin hälsa som att inte få lunch i tid, vad vet jag :rofl ;)
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Hur har du sett att de antecknar ditt regnr i bilen?

Undrar samma sak faktiskt... utan ägaransvar är det rätt svårt att bötfälla någon.

Men det finns en sjuk händelse här i stan där en polisman inte fick stopp på en hojåkare men ansåg sig känna igen ögonen på föraren och åkte helt enkelt till dennes jobb någon dag senare och tog honom. Om jag minns historien rätt så gick det till rättegång men det blev aldrig någon fällande dom.

Var det inte någon som jobbade på mcfirman som körde och det var därför polisen kände igen honom? Polisen hade väll även rätt man, bara att "bevisningen" var helt absurd... Kanske kommer ihåg helt fel, var rätt länge sen.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Domen blev väl typ 3 månader i spjället va?

Något åt det hållet. Frågade inte direkt:rodnar

Det var mer. "Har du läst tidningen det senaste?" Joo, svarade ja. :hihi "där är hojen":rolleyes: Köpte en hjälm av han, jäkla bra kille och trevlig som fan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top