Husaberg 650 startar inte

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har en Husaberg FS650E -02 som är nyinköpt med genomgången motor men inte startad efter det. Jag får inte igång den... den är alltså stendöd. Inte mista tecken till liv.

En ny stator fick jag hem igår (trodde det var statorn som var felet), men den startade ändå inte.

Luft får den. Gnista finns. Bensin också. Och startgas. Efter kanske 100 kickar baktänder den en gång men inget mer. Inte minsta poff före eller efter. Stift är bytt, tändhatt är bytt.
Kickar jag med ett stift i motorn och ett annat i hatten så har jag
gnista. Skiftar jag stift så är det samma sak så stift och hatt är ok. Eftersom jag får gnista så borde ju även cdi och spole vara ok. Vad kan vara fel? Den har ju allt den behöver?

Tänder SEM tändsystem varje varv?

Hur vet den när den ska skjuta gnistan? Var sitter den pickuppen?

Tänkte om han som satt ihop motorn (köpte den nyrenoverad men ostartad) har fått kammen ett halvt varv fel och den bara skjuter gnista varannan varv... för om den skjuter gnista varje varv så borde den ju poffa lite... eller är den stendöd då? Och skjuter den varje varv så borde ju kammen i så fall komma rätt på nästa vevaxelvarv eftersom kammen snurrar ett halvt varv när veven snurrar ett varv? Eller tänker jag fel nu? Har ni någon aning om vad som är fel så tar jag gääärna emot hjälp :)

Förresten, jag kickar enligt instruktion i alla kickartrådar och tar i utav helvete.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Be någon som faktiskt är van att kicka igång en Husa 650 om hjälp eller rulla igång den i backe. Jag tyckte det var helt omöjligt att få igång min -02a innan jag fick hjälp.

Sen är tändsystemet en svag punkt så visst kan felet mycket väl vara där.
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
Finns där inte impulsgivare på de??
En vän till mig hade en 02a med samma
Symtom. Var djurisk att få igång!
Givaren skall isf ligga mellan 100-200ohm. Likt lc4...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Be någon som faktiskt är van att kicka igång en Husa 650 om hjälp eller rulla igång den i backe. Jag tyckte det var helt omöjligt att få igång min -02a innan jag fick hjälp.

Sen är tändsystemet en svag punkt så visst kan felet mycket väl vara där.

Tändsystemet ger gnista och statorn är helt ny. Tycker inte det borde vara fel där då :va

Känner ingen häromkring som haft en sådan så vet inte vem jag kan fråga om hjälp. Någon som bor i krokarna runt Halmstad och vill prova? :D Ingen backe häromkring heller och vågar inte riktigt bogsera den bakom en bil...

Meeeeeen, sen tycker jag ändå att om jag kickar med den tekniken som som alla säger att jag ska använda (och som filmerna på youtube visar) och tar i som fan med hela kroppstyngden, så borde den ju ha tänt någon gång under de ca 300 kickningar jag gjort? Iallafall varit på gång att tända? Har poffat 2 gånger, men det har mer varit två avgassmällar som gjort att det rasar grejor från hyllorna...

Angående tändningen så säger boken att det sitter streck på stator och svänghjul som ska vara i linje när kolven är i tdc. Det måste ju innebära att den går med waste spark eftersom tändningen inte kan veta vilket av de två vevaxelvarven mellan tändningarna motorn befinner sig i. Och är ventilspelet justerat så är det. Då borde den ju tända när kolven är på rätt ställe, ventilerna är stängda och den skjuter gnista?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Finns där inte impulsgivare på de??
En vän till mig hade en 02a med samma
Symtom. Var djurisk att få igång!
Givaren skall isf ligga mellan 100-200ohm. Likt lc4...

Jadu, ingen aning :hihi Enligt elchemat så verkar alltihop som säger att den ska skjuta gnista sitta i statorn. Men den gick igång iallafall? Denna ger inte ifrån sig minsta livstecken :huvet
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Känner ingen häromkring som haft en sådan så vet inte vem jag kan fråga om hjälp. Någon som bor i krokarna runt Halmstad och vill prova? :D Ingen backe häromkring heller och vågar inte riktigt bogsera den bakom en bil...

Meeeeeen, sen tycker jag ändå att om jag kickar med den tekniken som som alla säger att jag ska använda (och som filmerna på youtube visar) och tar i som fan med hela kroppstyngden, så borde den ju ha tänt någon gång under de ca 300 kickningar jag gjort? Iallafall varit på gång att tända? Har poffat 2 gånger, men det har mer varit två avgassmällar som gjort att det rasar grejor från hyllorna...

Det tyckte jag också men inte startade den för det...

Jag hade dragit den efter en bil. Om du håller i linan med handen utan att linda den runt eller så, drar upp den i fart på friläge och släpper linan INNAN du petar i växeln så borde det gå bra. Hög växel krävs, annars blir det bara lakrits.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
På Cr500an jag hade var man tvunngen att kikcka fullt ös ända till det tog i fotpinnen, för det var precis dom sista mm:arnapå slutet gnistan genererades, tog nog ca 300 kick att inse det. (iofs 2T, men kan ju vara värt o pröva)
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Hur står du när du kickar? Du kan sätta den på ett crosställ (sånt du sätter mitt under) och sen ställa dig som när du kör och kicka så slipper du hålla balansen.

Hade gärna testat om det inte var så långt bort :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hade en 650 som jag inte kunde starta själv. Fick till slut tipset att stå bredvid och kicka med höger fot.

Övrigt:
Kall hoj:
1. Ingen choke
2. blippa på gasen innan du kickar (acc pump i förgasaren)
3. Kicka med höger fot
4. repetera från 2 tills den tänder till
5. På med choke och kicka igen

Hojen gick från omöjlig till lättstartad på 10 minuter efter dessa tips.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det tyckte jag också men inte startade den för det...

Jag hade dragit den efter en bil. Om du håller i linan med handen utan att linda den runt eller så, drar upp den i fart på friläge och släpper linan INNAN du petar i växeln så borde det gå bra. Hög växel krävs, annars blir det bara lakrits.

Fick du inte ens en liten liten puff om du kickade ordentligt och hyfsat enligt regelboken 100 gånger? Bogsera efter bil? Låter farligt... :hihi Det ska man väl inte behöva göra varje gång den dör vid ett rödljuse? :hihi Men, så här kan det ju inte vara?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
På Cr500an jag hade var man tvunngen att kikcka fullt ös ända till det tog i fotpinnen, för det var precis dom sista mm:arnapå slutet gnistan genererades, tog nog ca 300 kick att inse det. (iofs 2T, men kan ju vara värt o pröva)

Till fotpinnen kickar jag. Med cross-stövlar för att verkligen våga ta i utan att bryta en tå eller ett ben. Hade en KTM 500 tvåtakt innan och folk sa att den skulle vara svår men det var inga problem att kicka igång den med rätt teknik. Men med Husan, Icke!
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Jag fick detta tipset av en erfaren Husa-mek samt att det hjälpt mig flertalet gånger.
Har jag helt fel får folk gärna påpeka detta.

1. håll in autodekompen.
2. Håll fullgas och kicka igenom ett par gånger, så att cylindern får in lite soppa
3. när du gjort detta, släpp dekompen, leta fram komp och kicka som vanligt (dvs, kicka som att du ska stampa hål i marken).
Viktigt att steg 1-2 endast ska göras "en gång" alltså inte varje gång du misslyckas med kicken.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur står du när du kickar? Du kan sätta den på ett crosställ (sånt du sätter mitt under) och sen ställa dig som när du kör och kicka så slipper du hålla balansen.

Hade gärna testat om det inte var så långt bort :)

Jag står på fotpinnarna och kickar med hela kroppstyngden. Hojen står lutad med styret mot en hylla så jag behöver inte tänka på att hålla balansen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hade en 650 som jag inte kunde starta själv. Fick till slut tipset att stå bredvid och kicka med höger fot.

Övrigt:
Kall hoj:
1. Ingen choke
2. blippa på gasen innan du kickar (acc pump i förgasaren)
3. Kicka med höger fot
4. repetera från 2 tills den tänder till
5. På med choke och kicka igen

Hojen gick från omöjlig till lättstartad på 10 minuter efter dessa tips.

Tack för tipset. Men jag är vänsterfotad och har skitsvårt att kicka med höger. Med vänster däremot får jag bra snurr. Är det accpump i den gamla Dellorton som sitter på denna? Den satt där fram till 2003.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag fick detta tipset av en erfaren Husa-mek samt att det hjälpt mig flertalet gånger.
Har jag helt fel får folk gärna påpeka detta.

1. håll in autodekompen.
2. Håll fullgas och kicka igenom ett par gånger, så att cylindern får in lite soppa
3. när du gjort detta, släpp dekompen, leta fram komp och kicka som vanligt (dvs, kicka som att du ska stampa hål i marken).
Viktigt att steg 1-2 endast ska göras "en gång" alltså inte varje gång du misslyckas med kicken.

Tackar! Ingen choke? Det skumma är att trots att jag kört i en massa startgas så är det inte ens minsta puff? Och gnista, luft och soppa finns.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Jag står på fotpinnarna och kickar med hela kroppstyngden. Hojen står lutad med styret mot en hylla så jag behöver inte tänka på att hålla balansen.

Fint!

När du hittat komp så trycker du dig förbi det försiktigt och lite till sen släpp upp kicken och hoppa till :)

När jag kicka igång en kompis husa så gav den inte mycket till livstecken innan den väl kom igång :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nej, jag behövde ingen Choke..

Ok! Har du fullgas först så har den ju iofs redan en del soppa.

Fint!

När du hittat komp så trycker du dig förbi det försiktigt och lite till sen släpp upp kicken och hoppa till :)

När jag kicka igång en kompis husa så gav den inte mycket till livstecken innan den väl kom igång :)

Det är så jag försöker göra. Hitta fetingkompet, och sen dutta förbi så kicken kommer några centimeter (5 cm kanske) längre ner till nästa "stopp". Som i youtubefilmerna :hihi Sen upp med kicken så långt det går och stampa till allt vad jag kan med hela kroppstyngden. Nästan så jag skiter ner mig. Repetera några hundra gånger. Men inte ett enda livstecken. Den säger bara flööööööö. Eller nåt. Tänder inte alls.

Någon som vill ha en garageöl och kicka Husaberg? :D
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Ok! Har du fullgas först så har den ju iofs redan en del soppa.



Det är så jag försöker göra. Hitta fetingkompet, och sen dutta förbi så kicken kommer några centimeter (5 cm kanske) längre ner till nästa "stopp". Som i youtubefilmerna :hihi Sen upp med kicken så långt det går och stampa till allt vad jag kan med hela kroppstyngden. Nästan så jag skiter ner mig. Repetera några hundra gånger. Men inte ett enda livstecken. Den säger bara flööööööö. Eller nåt. Tänder inte alls.

Någon som vill ha en garageöl och kicka Husaberg? :D

Om du inte testat så tryck ner ännu lite till :) Skadar inte att testa :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som grädde på moset så brukar kickaxeln gå av efter ett tag....
Har själv ägt en Husaberg 650 och ibland var det omöjligt att få igång skrotet.

Men så omöjligt ska det inte vara, känns som något inte är rätt monterat
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top