Löner för anställda inom mc-branschen ?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tjena !

finns det någon här som jobbar inom mc branschen , typ butik eller som mek ?

Jag ska på intervju snart på en mc butik och har inte en susning om vad jag kan få,
för när vi kommer in på den biten vill jag inte verkar för naiv då det är en dröm att få jobba inom mc branschen. jag vet vad jag har idag och räknar med att gå ner i lön, men vad kan jag anspråka om för summor ?

har bara Fordonsutbildning och massa år av egen erfarenhet av mek och hojåkning, samt några års erfarenhet inom lastbilsindustrin i ryggsäcken.

Tacksam för svar !
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Drömgig brukar ju vara en lön i sig, sen är det ju bara att jobba sig uppåt och göra sig ett namn.
Sky is the limit :)
 

LuddeMus

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2013
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
zzr 1100 "Tencred" -93
Började jobba i måndags som hoj-mek, lönen satt enligt avtal på 19k i månaden.. men faktum att få skruva i hojar hela dagarna på en bra lyft med alla verktyg du kan tänkas behöva är som tidigare sagt en lön i sig. trivs svinbra och ser fram emot jobbet varje dag hittills :)
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
tack för att du gör vad du vill och inte gnäller om hur "lite" du tjänar som alla andra. själv gick man från ingenjör till röris och många blev paffa över valet. idag stortrivs jag, stort lycka till!!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Började jobba i måndags som hoj-mek, lönen satt enligt avtal på 19k i månaden.. men faktum att få skruva i hojar hela dagarna på en bra lyft med alla verktyg du kan tänkas behöva är som tidigare sagt en lön i sig. trivs svinbra och ser fram emot jobbet varje dag hittills :)

19 k är det innan skatt?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag tror att det bästa är att kolla lönespannet hos facket, därefter så är det ju erfarenhet, utbildning och ålder som styr.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Som mek går man väll ändå under metall...

Gräsligt låg lön iallafall, helt oacceptabelt tycker jag.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Rimlig lön borde nog vara runt 23-26k vid nyanställning. Särskilt med erfarenhet! För att senare kliva upp några tusingar.

Är man grön givetvis lite mindre. Och får man ansvar givetvis lite mer.

Men antar att många inte vill ge mer än runt 20k. Och då får man kompetens där efter!

Tänk även på vad för avtal som gäller i övrigt. Och att förmåner osv ofta inte går till din pension mm.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
All heder till den som vill jobba som mc mek med 19 k innan skatt, men det är tamefan bedrövligt att lönerna är så låga... Yrket kräver ju ändå både utbildning och kompetens.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
19k är helt oacceptabelt för ett jobb som kräver grundkompetens.

Tänk också på när du skaffar barn och frugan ska vara mammaledig, du har ett hus att underhålla, en bil och en mc att underhålla och dessutom kanske unna familjen lite nöjen... Då räcker inte 19k speciellt långt.

Så ja, meka hoj kanske är roligt men du måste kunna leva också.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
All heder till den som vill jobba som mc mek med 19 k innan skatt, men det är tamefan bedrövligt att lönerna är så låga... Yrket kräver ju ändå både utbildning och kompetens.

Fan , vet, det brukar gå ut på att byta stift och olja i bajpulkor....
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan vara värt att tänka på. Är jobbet säsong eller hela året?
Många mc verkstäder går på lågfart på vintern.
Känns ganska surt att ha 19 tusen på sommaren och stämpla på vintern
 

Hestfaen

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Götelaborg
Hoj
Kawasaki z750r -12
Fasen va folk e gnälliga på 19k i lön :va

Det är en rimlig instegslön?
När jag började som nätverkstekniker fick jag 16200 helt ok för ett första jobb.
Sen bör ju lönen följa kompetensen.

Man får ju räkna med på vad man själv behöver för att gå runt och be om lön därefter?

//H
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Fasen va folk e gnälliga på 19k i lön :va

Det är en rimlig instegslön?
När jag började som nätverkstekniker fick jag 16200 helt ok för ett första jobb.
Sen bör ju lönen följa kompetensen.

Man får ju räkna med på vad man själv behöver för att gå runt och be om lön därefter?

//H

Ehh, nu förstår jag inte. Man ska få en marknadsmässig lön oavsett hur den egna ekonomin ser ut.

Och ja, man får räkna med en lägre instegslön men den ska fortfarande vara marknadsmässig.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fasen va folk e gnälliga på 19k i lön :va

Det är en rimlig instegslön?
När jag började som nätverkstekniker fick jag 16200 helt ok för ett första jobb.
Sen bör ju lönen följa kompetensen.

Man får ju räkna med på vad man själv behöver för att gå runt och be om lön därefter?

//H

Jag fick 98kr i timman på mitt första jobb. Eller ja, fick 75kr tror jag första halvåret. Jag var självgående med egen servicebil med någon/några miljoner i utrustning med mig hem i bilen var dag. Det slutade med att jag inte fick motivationen att gå upp på morgonen. Ganska ofta satte man sig i bilen klockan 5-6 på morgonen och hade man tur så kunde man vara hemma klockan 12-01 på natten.

Nä fyfan! Slita så mycket för så lite lön, aldrig igen!
Men sen är det en annan sak att jobba på verkstad. Dit går man klockan 7-8 och så går man också hem vid 4-5. Och idag är det inte så slitsamt att arbeta på verkstad.

Jag tyckte jag hörde min polare något om grundlön för bilmek ligger på 14 500kr.


Nu fick jag visst skriva av mig också :tummenupp
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Jag tyckte jag hörde min polare något om grundlön för bilmek ligger på 14 500kr.


Nu fick jag visst skriva av mig också :tummenupp

Ja, enligt motorbranschavtalet får man inte ge en person över 18 år mindre än 14 500 (cirka) men det är bara vad avtalet säger. Det finns inga företag idag som endast betalar vad avtalet säger.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fasen va folk e gnälliga på 19k i lön :va

Det är en rimlig instegslön?
När jag började som nätverkstekniker fick jag 16200 helt ok för ett första jobb.
Sen bör ju lönen följa kompetensen.

//H

Håller med. Instegslön handlar ju egentligen om hur många som skulle klara av jobbet om de försökte.

T ex, byta olja kan ju egentligen alla med 2 händer göra.
Samma sak med nätverk, koppla in en sladd mellan uttag 1 och uttag 2 kan vemsomhelst göra.

Det är när/om det blir mer avancerat som man kan förvänta sig en högre lön.

Mitt första "riktiga" jobb (dvs inte sommarjobb) gav mig typ 15500:-/mån. Rent montagearbete i telekombranschen. Sitta och skala kablar, skruva upp kopplingsskåp osv. Något som vem som helst som inte är färgblind skulle klara av. (det var iofs typ 15 år sen, så 15500:- kanske motvarar säg, 19000:- idag.)
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nåja när jag börja jobba hade jag 9800kr i månaden i lön...
Sen steg jag till otroliga 11200kr. Hade dubbla jobb på vardagarna och spelade som DJ på helgerna. För att ha råd att flytta hemifrån.
Idag klagar ungdomarna när dom får 20k i månaden och undrar hur dom ska överleva. Ett tips kan ju vara att skaffa extrakneg om man har så dyra omkostnader.
Hyrorna är typ detsamma idag som då när jag startade min arbetskarriär. Dock skiljer priset, men lånen hade högre ränta. Dock så kunde man leva på 700kr i mat. Lunch på stan kosta 30kr, köpte man häfte 11luncher betala för 10 så var det 27kr/lunch.
Allt var inte bättre förr, vi jobbade bara mera för att ha råd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top