Behöver råd om jag ska behålla mitt helställ för bandagar

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Hej Bullen,

Har precis köpt ett delat skinnställ då det passar mig bättre rent praktiskt. Delade stället är från RST och jag stormtrivs i det:
http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/107226

Är ett ordentligt ställ med 360° zip runt om emellan byxorna och jackan.
Har sedan tidigare ett näst intill oanvänt (läs: knäpuckarna är helt oskrapade) helställ från Alpinestar i samma storlek.

Min tanke var att sälja helstället för att minimera norpandet ur semesterkassan för det delade stället jag köpte. Men sitter nu och är kluven. Jag har 3 st bandagar inbokade i sommar, blir första gånger jag kör bana, och försöker komma fram till om det är fullt dugligt att köra med delat ställ på banan - eller om jag ska behålla helstället enbart för att ha på banan.

Har försökt Googla mig fram och folk verkar vara överrens om att båda är bra men helställ är snäppet bättre och folk får rådet att köpa helstället. Men om man sitter som jag och har både och idag och suger på om man kan göra sig av med ett för att tjäna några hundralappar och goda miner hemma eller behålla helstället enbart för banan?

Hur skulle du gjort?
Tack på förhand
 

Raderad medlem 51742

Guest
Behåll det - du kommer ändå inte få vad du anser att det är värt när du säljer det.
Tycker själv helställ är mer praktiskt så jag hade sålt det delade om man nu skall sälja något ;)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Lowside'ade på Gåsen förra året, gled rätt bra på asfalten med benen först i mitt tvådelade och stället höll ihop finfint. Gasa på du bara! Så ja, "det är fullt dugligt att köra med delat ställ på banan"
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lowside'ade på Gåsen förra året, gled rätt bra på asfalten med benen först i mitt tvådelade och stället höll ihop finfint. Gasa på du bara! Så ja, "det är fullt dugligt att köra med delat ställ på banan"

Din krash är inte ett statisktiskt säkert underlag för att dra den slutsatsen...
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Du lever i en familj och har tre bandagar inbokade.
Jag hade sålt i princip vad som helst om det kunde skapa glada miner i en sådan familj.
Sälj stället. Gör familjen glad. Det är de värda.

/morris

Rättelse: Jag säljer vad som helst för att skapa glada miner i min familj som låter mig tävla i Speedster Cup - se annonsbilder: http://reg.bytbil.com/largepics.cgi...BCX835-1000.jpg&look=gertsangelholm&allpics=1

Uppdatering. Här säljs mer : http://www.blocket.se/angelholm/Triumph_Ashfordjacka_Triumph_Modern_Classics_53184971.htm?ca=11
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du lever i en familj och har tre bandagar inbokade.
Jag hade sålt i princip vad som helst om det kunde skapa glada miner i en sådan familj.
Sälj stället. Gör familjen glad. Det är de värda.

/morris

Rättelse: Jag säljer vad som helst för att skapa glada miner i min familj som låter mig tävla i Speedster Cup - se annons: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=75681

Underbart berättat - lycka till med racingen!
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Gjorde rätt många marksyningar i mitt gamla tvådelade Daineseställ. Det är slitet och håligt, men inget talar för att det håller på att brista i skarv mellan byxa och jacka.

Mitt helställ var billigt så det kommer att behållas som "bra att ha", men jag lär köpa ett tvådelat ställ också, och känna mig lika "säker" i det.

Det som förundrar mig numera är alla dessa tvådelade ställ vars dragkedjor inte går hela vägen runt. Ett sådant ställ skulle jag inte våga förlita mig på, men det är ju en fråga för en helt annan tråd.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Din krash är inte ett statisktiskt säkert underlag för att dra den slutsatsen...

Må så vara, men det är en empirisk sanning och jag delade med mig av min erfarenhet till någon som ville ha råd. du kanske kan leta upp lite "statisktiskt säkert underlag" till TS om det nu är den enda sanningen i din värld.
Kan vi komma överens om att kvalité är viktigare än hel eller delat ställ? Eller är det för lite siffror i den slutsatsen för dig också?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Behåll det tvådelade både för gata och bana.
Det är bara posörer som har helställ på gatan. Elitposörer.
 
Last edited:

KixGirl

Utanlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Börjar bli lite många nu...
Behåll det tvådelade både för gata och bana.
Det är bara posörer som har helställ på gatan. Elitposörer.

Eller vi som la närapå en månadslön på en skräddarsydd skinnpyjamas så vi inte har råd med ett separat "gatuställ".:fakta
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Du lever i en familj och har tre bandagar inbokade.
Jag hade sålt i princip vad som helst om det kunde skapa glada miner i en sådan familj.
Sälj stället. Gör familjen glad. Det är de värda.

/morris

Rättelse: Jag säljer vad som helst för att skapa glada miner i min familj som låter mig tävla i Speedster Cup - se annons: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=75681


Word !!! Vilken story sen, blev sjukt sugen på att köpa hojen din.. Sen kom jag på att Nää jag behöver ju pengarna till min familj... ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top