Hur transporterar ni era hojar?

Marko L

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Lerum
Hoj
BMW S1000RR -10
Är ute efter en transportbil krav plats med två hojar och ska kunna dra en liten husvagn
Vill ha en med kvalité vad har ni för erfarenhet?
VW eller MB eller annan?
Svagheter på dom olika modellerna?
Pris runt 50-60k fr 2004
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Transporter är det som gäller! En evighetsmaskin.
 

Marko L

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Lerum
Hoj
BMW S1000RR -10
Vilken motor på Transportern? Vilken har kugghjulsdrift till kammen?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ni som kör Caravelle/Shuttle med en massa baksäten:
Var fäster ni remmarna från styret? Rakt ner känns lite vekt?
Skulle vilja ha något uppe i taket vid handtagen men vad?

Till TS: jag provar en VW Shuttle -06 nu. En lång Caravelle om jag fattat rätt. 9 säten.
Bensin, 2,0 115HK
Var precis i Norge med den och körde 12 mil i Trysils backar på tvåan, summering efter 105 mil blev 106 liter soppa.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Min Transporter -03:a, 2,5 l TDI, 88hk, har remmar. En i ena änden som driver kammarna och en i andra änden av kammarna som driver dieselpumpen.
Går på 0,75 l/mil med två hojar i skåpet, en dl till med min lilla husvagn.
Fast mycket över 110 km/h ska man väl inte köra om man vill ha koll på förbrukningen.
Å andra sidan så är kupéisoleringen sådär lagom, så man kör inte gärna över 130.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du ska ha vito ska den vara tillverkad efter 1/1-06 om den ska vara helgalvad, tror detsamma gäller för sprinter med, årsmodell räcker alltså inte utan kolla upp tillverkning.

De innan rostar lika bra som den gamla 638-modellen och de rostar!
Gillar min(-03, alltså gamla modellen) i övrigt då jag inte haft några problem utöver slitdelar(vilka börjar bli en del men så har han rullat 40´mil med)lite små-fix är det ju ibland men det har jag inte haft något fordon som inte haft så inget speciellt där.

Nya har jag ingen erfarenhet av annat än att de inte blev helgalvade förrän 1/1-06 men är nog samma skit som alla andra bussar, de man oftast hör talas om är problembilarna, den stora massan som funkar felfritt hör man inget om. :)

Vad gäller rost har jag även sett sånt på transporter som hyllas så över vito.....;)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Min vito (2012) började få rost på bakdörrarna efter 3 månader, så jag är tveksam om den där galvningen spelar någon större roll. Vi har 3 st på företaget o alla håller samma standard, min var på verkstad 5 gånger de första 6 månaderna.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ni som kör Caravelle/Shuttle med en massa baksäten:
Var fäster ni remmarna från styret? Rakt ner känns lite vekt?
Skulle vilja ha något uppe i taket vid handtagen men vad?

.


I taket??? hur tänker du nu ?

nä du gör ett stag med en last ögla som du kan bulta fast mellan framstolarna samt fäst öglor i hörnen fram och i mitten ..

se 9:00 min in i filmen

http://www.youtube.com/watch?v=zcpt2eE5abo


så nu kan du spänna hojarna i styrkronan och fram till öglorna ( mot sätena , finns en liten kant som gör att det inte tar direkt i stolarna ) samt ett spännband över sadeln. ( totalt 6 st spänband)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I taket??? hur tänker du nu ?

nä du gör ett stag med en last ögla som du kan bulta fast mellan framstolarna samt fäst öglor i hörnen fram och i mitten ..

se 9:00 min in i filmen

http://www.youtube.com/watch?v=zcpt2eE5abo


så nu kan du spänna hojarna i styrkronan och fram till öglorna ( mot sätena , finns en liten kant som gör att det inte tar direkt i stolarna ) samt ett spännband över sadeln. ( totalt 6 st spänband)

tackur, ska kika senare.
men hur jag tänker? Jo: eftersom min är en 9-sits med gubbhandtag precis som på en personbil kan man spänna från handtagen och rakt ut.

jag gjorde så med mitt gamla släp med hage, surrade hoj på två minuter. Ett spännband. No fuzz.
varför spänna över sadeln? Kan det göra någon nytta?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tackur, ska kika senare.
men hur jag tänker? Jo: eftersom min är en 9-sits med gubbhandtag precis som på en personbil kan man spänna från handtagen och rakt ut.

jag gjorde så med mitt gamla släp med hage, surrade hoj på två minuter. Ett spännband. No fuzz.
varför spänna över sadeln? Kan det göra någon nytta?

vad man vill är att komprimera fjädringen en aning så hojen inte står och gungar i fjädringen , varför man lägger ett spännband över sadeln är för att minimera risken att hojen studsar ur depåstödet vid ev gupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
vad man vill är att komprimera fjädringen en aning så hojen inte står och gungar i fjädringen , varför man lägger ett spännband över sadeln är för att minimera risken att hojen studsar ur depåstödet vid ev gupp

vi har tydligen olika skolor, jag har transporterat hojar i tio år enbart ståendes på sina däck.
fixerar bara styret så det inte svänger och surrar vid handtagen och rakt ut.
att komprimera fjädring under transport är en synd enligt min mentor.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Har bara transporterat hoj på släp (öppet släp) en gång en längre sträcka och gjorde följande. Jag byggde en liten fixtur för framhjulet av ett par plankor, sen en spännrem per sida om styrkronan lätt komprimerat och avslutningsvis en rem över bakhjulet för att förhindra studs. Ville inte lägga denna rem över sadeln för att riskera skav och det är ju just bakhjulet man vill förhindra studs från. Ser ingen anledning att därför belasta bakfjädringen.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
vi har tydligen olika skolor, jag har transporterat hojar i tio år enbart ståendes på sina däck.
fixerar bara styret så det inte svänger och surrar vid handtagen och rakt ut.
att komprimera fjädring under transport är en synd enligt min mentor.

Har du panikbromsat så någon gång ?

Att surra en hoj i gubbhandtagen är mycket tveksamt att det kommer hålla vid ev olycka/panikbroms.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top