Hjälp av elkunnig angående bastuaggregat

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Terve!
Jag har råkat ut för ett fall av föråldrat bastuaggregat i hemmet och funderar således på att skaffa ett nytt dylikt.
Felet består än så länge bara i att timer/on-off-vredet har havererat och bastu numera endast är möjlig om man likt McGyver pallar under olika föremål som skims för att förhindra vredet från att stänga av hela baletten. Så kan man givetvis inte ha det, och jag har alltså två val.

1, det kostnadseffeltiva valet att försöka skaffa ett nytt vred och låtainstallera detta med hjälp av en auktoriserad elektriker.
Det är det billigaste alternativet eftersom det i övrigt inte är något fel på aggregatet.

2, Skaffa ett nytt aggregat och låta installera detta med hjälp av en annan eller samma auktoriserade elektriker.

Nu till mina frågor.

Är nummer ett ett realistiskt alternativ och något som auktoriserade elektriker gör enkelt? Vet dessa elektriker vad för slags vred man behöver?

Om alternativ 1 är kört, vad ska jag skaffa för nytt aggregat med tanke på vad jag har för strömförsörjning till detta? Det kan vara antingen vanlig enfas 230 V, trefas 380V, eller ett skumt alternativ av två faser som ger 380V som alla el-radiatorer i kåken har.

Så här ser inkopplingen ut.

ImageUploadedByTapatalk1396290595.615994.jpg
ImageUploadedByTapatalk1396290606.332764.jpg
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kolla med tillverkaren om timern finns som reservdelar, annars kan det bli svårt att hitta något som passar. Billigare att du söker reservdel än att en dyr elektriker ska lägga ner någon dag på det.

Ser ut som matningen är 3-fas med nolla, finns också som alternativ på märkplåten.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
1 a) Ja.
1 b) Ja.
1 c) Ja.

2 ) Ser ut som jord-nolla-fas-fas-fas, dvs 3-fas, något som också behövs för att elda igång 7,5 kW.

Motfråga 1: Är intresserad av att lösa situationen? - skicka PM.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tackar, tackar för de snabba och givande svaren!!!
Jag ska tänka på saken kaptenen :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top