Svart dag för svensk fotboll..

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Bara passa på att lägga en liten tråd i vårt eminenta forum med anledning av de tragiska händelser som just nu utspelar sig i Helsingborg! Mina tankar går till brottsofferts familj och vänner!

Hoppas de seriösa fansen och supportrarna kan lyckas finna en väg att stävja denna typen av våld i samband med fotboll :(
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Konstigt att det alltid händer vid fotbollsmatcher. Vad är det med fotbollsfansen egentligen? Det händer ju väldigt sällan i samband med någon annan sport. Speciellt motorsport. Där är det alltid lugnt.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Konstigt att det alltid händer vid fotbollsmatcher. Vad är det med fotbollsfansen egentligen? Det händer ju väldigt sällan i samband med någon annan sport. Speciellt motorsport. Där är det alltid lugnt.

Jo, så är det. Tyvärr förekommer det mycket hets och fylle hos supportrarna. Jag gick med det där tåget en gång när HIF mötte Celtic. Det var ju förbrödring den gången tack vare Henke Larssons karriär.

Men ofta är det ju hata - hata - hata det och den. 99% menar inget allvar, men det kommer ju alltid att finnas folk utan spärrar och förstånd. De verkar ta det där på allvar.

Det är otrevligt när drängarna ur båda lagen bestämmer sig för att göra upp och river halva staden. Detta var något annat. Dråp rubricerar dom det till, men misshandeln var oprovocerad och överlagd som jag förstår.

Jag tror supportklubbarna måste fundera på vilket budskap och vilken kultur de står för. Men i stort sett är det en polis-sak och myndighetsfråga. Man får rensa upp helt enkelt bland fansen. Porta, avkräva fotoleg med mera.

Risken är ju att slöddret söker sig någon annanstans. Kanske till motorsporten?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vad har det här med fotboll att göra, egentligen...

Det har väl ingenting med fotboll att göra? Egentligen? :fakta

Hade de inte misshandlat folk i samband med fotboll så hade de sannolikt gjort det i något annat sammanhang i stället. Idrotten förbrödrar....:rolleyes:
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Problemet är väl att sporten i sig är så tråkigt att åskådarna måste syssla med annat, exempelvis slåss, för att stå ut med tristessen.

Så lägg ner skiten och ersätt med något intressantare, typ varpa.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är väl samma mentalitet som mc-gängen känns det som, killar med lite lägre iq än genomsnittet känner att de behöver en vän eller två för att stödja sig på då de är alldeles för osäkra på egen hand. Vips så kommer en ny sida fram och man triggar varandra och sen går det utför.
Vad det är som håller ihop dem spelar mindre roll egentligen utan det kan vara kromslädar, fotboll, ishockey, Pokemon-kort osv. Huvudsaken är att de inte är ensamma, det vore ju för hemskt :(
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har inga direkt förslag eller åsikter med det hela, så galet oinsatt. Förutom att det är tragiskt såklart.

Däremot kan man inte bli annat än förbannad när en mupp på TV, en så kallad "expert" snabbt och smidigt anser att det måste vara datorspel som ligger bakom hela problematiken.... :4skrika :dummer
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hela grejen med alla dessa "supportrar" som ska ut och slåss (inte de som bara vill kolla på fotboll) varje gång det är nån sorts match är så jävla efterbliven. Dom tycker att dom är kungar, resten av samhället tar sig för pannan.

Det handlar om en sport, en lek.. Inget annat. Resultatet i matchen, lagets placering i ligan, världsekonomin, barnfattigheten osv påverkas 0 av om dom slår ner någon eller inte slåss alls. Man undrar om huliganerna vaknar på morgonen och tänker "match ikväll, ut och slåss igen.. Känner mig smart idag :tummenupp"

Blir inte det minsta förvånad om Dif-huliganerna dessutom ska utkräva nån sorts hämnd för detta framöver.. Givetvis genom att slåss.

Jävla sopor.
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
VIF Djurgårdsbroder.

Kan man inte visa respekt för att en fyrabarnsfar har gått bort utan att komma med lösryckta påhopp om fotbollen som sport och dess iq-befriade supportrar?

Vi hojåkare tillhör också en missförstådd grupp, så vi behöver inte peka finger åt andra grupperingar som lever med liknande fördomar.

Hur känns det att bli ihopklumpade som samma kategori som kriminella motorcykelgäng? Sånt händer ju när ovetande Svennebanan uttalar sig om motorcyklister.

Självinsikt och självrannsakan är svåra saker och visst måste vi alla fotboll/ishockeysupportrar rannsaka oss själva och fundera på hur vi kan bidra med en annan syn på oss själva och vår syn på andra.

Det tycker jag är det man bör tänka på idag, en dag som denna.

Men först och främst visa respekt för att en människa som du och jag har blivit misshandlad till döds. Oavsett om han var Djurgårdare eller helsingborgare eller åkte Suzuki eller H-D.

:krama
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
VIF Djurgårdsbroder.

Kan man inte visa respekt för att en fyrabarnsfar har gått bort utan att komma med lösryckta påhopp om fotbollen som sport och dess iq-befriade supportrar?

Vi hojåkare tillhör också en missförstådd grupp, så vi behöver inte peka finger åt andra grupperingar som lever med liknande fördomar.

Hur känns det att bli ihopklumpade som samma kategori som kriminella motorcykelgäng? Sånt händer ju när ovetande Svennebanan uttalar sig om motorcyklister.

Självinsikt och självrannsakan är svåra saker och visst måste vi alla fotboll/ishockeysupportrar rannsaka oss själva och fundera på hur vi kan bidra med en annan syn på oss själva och vår syn på andra.

Det tycker jag är det man bör tänka på idag, en dag som denna.

Men först och främst visa respekt för att en människa som du och jag har blivit misshandlad till döds. Oavsett om han var Djurgårdare eller helsingborgare eller åkte Suzuki eller H-D.

:krama

Håller med helt, och alla korkade inlägg om hur tråkigt fotboll är, ja det står så klart var och en fritt att tycka, men det är inte en toppsport till skillnad från t.ex. Roadracing utan anledning.

Respektlöst OCH IQ-befriat. :fakta
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ska du sparka mig i :huvet nu, din nedrans 'supporter'?

Visst, otroligt sorgligt att gubben dog.
Men inte mer sorgligt i min värld att en vit flaggviftande flerbarnsfar dör av fotbollsrelaterat hedersvåld än att folk dör som flugor av diverse orättvisor och galenskaper varje minut runt om i världen. Inte nånstans.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top