GSXR 1000 k2 Går trögt efter 250 / orkar ej varva ut mer då

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Den gör gasres på vilka växlar ?

Låter som något är strypt.

Gått långt ?

100 säker att drevning är rätt ?

Vad dricker den per mil ?

1an på gas och 2an måste man släppa och gasa på igen så stiger den upp bra!

Gått 3300mil

Drevningen är rätt för den tittade jag förra veckan! 17-42

Första gången jag var och körde drack den ca 0,58 men då gasade jag inte heller lika mycket!

Nej, oftast är det inte tändnings- utan sopparelaterat när Du har det problemet. Men har den stått fem år kan det vara en hel del som beckat igen, t ex injektorer. Har Du ingen med bredbandslambda och bromsbänk på ön? För att ligga och pressa med mager blandning på fyran hela tiden kommer inte att bota problemen eller ge Dig en fräschare motor...

Du har inte motorlampan tänd eller någon felkod som ligger aktiv?

Förmodligen får hojen för lite soppa vid högre belastning. Det Du kan göra är att prova Dig fram, som med soppafiltret, och kolla soppaslangar, fuelrails, testa injector cleaner etc. Men för att vara säker behöver Du en loggning av en fullgasrepa med en lambda, för att se om den går magert, vid vilket varvtal/vilken trottelöppning problemen uppstår etc.

Heti töihin - Lycka till nu;)

Ingen motorlampa som lyser och jag ser inga felkoder! Dock felkodade den på avgasservot förut så därför tog jag bort den och så tog jag bort den svart/bruna kablen! Har även läst att någon haft problem med tex TPS att den varit fel monterad / fel inställd, kan det vara något sånt också?

Finns nog en som har bromsbänk för hojar här iaf! Var brukar man montera i bredbandslamdan i en hoj?

Ska även byta stiftena dirrekt jag får dom samt lägga i något rengöringsmedel för bensin och se om köra lite lugnare och se om det hjälper! Annars börjar det nog bli bredbandslamda som gäller tror jag :/
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
På min 750 blev filtret igensatt, och det kostade ca 750kr hos Ava, men Biltema hade ett snudd på identiskt för 12-14kr, och det gjorde sitt jobb i alla år jag hade kvar hojen :tummenupp

Din 750 hade väl inte soppapump inne i tanken? På K1 och framåt sitter det integrerat med pumpen, och är betydligt dyrare. Jag har för mig att du hade förgasare på din, där är det ett löst filter utanför tanken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Din 750 hade väl inte soppapump inne i tanken? På K1 och framåt sitter det integrerat med pumpen, och är betydligt dyrare. Jag har för mig att du hade förgasare på din, där är det ett löst filter utanför tanken.
Nix, om filtret sitter inuti eller utanför tanken brukar jag inte ta fel på ;) Och sprut hade den, det kom -98 på 750, så min -99'a hade det garanterat ;) Däremot kom det -01 på 600. Troligen var det samma/väldigt liknande filter och pump på dom tidiga spruten hos Suzuki, med en pump och ett filter i metall som hölls av en klämma som satt inne i tanken.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Finns nog en som har bromsbänk för hojar här iaf! Var brukar man montera i bredbandslamdan i en hoj?...
Bänkkillen brukar montera lambdasensorn på en "sniffer" - ett rör som sedan träs in i avgasröret så långt in som möjligt. Det är bra att veta var problemet ligger, brända ventiler för att den gått tokmagert kommer inte att förbättra motorns prestanda;)

Har Du inte koll på när stiften byttes kan det väl vara en god ide att investera i några nya i alla fall?
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Bänkkillen brukar montera lambdasensorn på en "sniffer" - ett rör som sedan träs in i avgasröret så långt in som möjligt. Det är bra att veta var problemet ligger, brända ventiler för att den gått tokmagert kommer inte att förbättra motorns prestanda;)

Har Du inte koll på när stiften byttes kan det väl vara en god ide att investera i några nya i alla fall?

Stiften har jag beställt, dock tog jag dom via ebay då jag får dom ca 290kr billigare än butiken här. Så dom borde vara här nästa vecka.

Jag funderar på att koppla i en egen bredbandslamda och fara ut och köra för att se hur den går då jag har en liggandes. Går det bra att svetsa i avgasröret? Är den vanligt rostfritt eller är det något titan liknande?

Vad för bränsletryck ska dom ha? Om man skulle måsta testa det också. Det är väl bara att lägga mätaren på slangen efter pumpen isåfall?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Stiften har jag beställt, dock tog jag dom via ebay då jag får dom ca 290kr billigare än butiken här. Så dom borde vara här nästa vecka.

Jag funderar på att koppla i en egen bredbandslamda och fara ut och köra för att se hur den går då jag har en liggandes. Går det bra att svetsa i avgasröret? Är den vanligt rostfritt eller är det något titan liknande?

Vad för bränsletryck ska dom ha? Om man skulle måsta testa det också. Det är väl bara att lägga mätaren på slangen efter pumpen isåfall?
OK, vad är det för lambda Du har liggande? Innovative? WBO2? Svetsa in en svetsmutter/bung M18x1.5 efter collectorn där grenrören samlas ihop, material är lämpligen det Du har i systemet så RF går bra i Ditt fall. Se till att sätta bungen mellan "klockan 12 och 3" så slipper Du ev problem med kondensbildning runt sensorn.

Bränsletrycket mäter Du efter pumpen, en fin "do-it-yourself"-länk har Du här: http://www.youtube.com/watch?v=UOlclFx3S-M
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
OK, vad är det för lambda Du har liggande? Innovative? WBO2? Svetsa in en svetsmutter/bung M18x1.5 efter collectorn där grenrören samlas ihop, material är lämpligen det Du har i systemet så RF går bra i Ditt fall. Se till att sätta bungen mellan "klockan 12 och 3" så slipper Du ev problem med kondensbildning runt sensorn.

Bränsletrycket mäter Du efter pumpen, en fin "do-it-yourself"-länk har Du här: ----

Jag har en AEM bbl som jag har haft i mina turbobilar! Jag funderade på att svetsa i en lamda mutter där avgasspjället sitter original! Tycker det borde funka bra där då många bilar också har original lamdan ganska långt bak.

Kan inte det vara så att jag har bra tryck när man har hojen på tomgång/torr varvar och att det sjunker vid belastning då det behövs mera bränsle? Ska se om jag har grejer hemma så jag kan mäta trycket ikväll :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har en AEM bbl som jag har haft i mina turbobilar! Jag funderade på att svetsa i en lamda mutter där avgasspjället sitter original! Tycker det borde funka bra där då många bilar också har original lamdan ganska långt bak.

Kan inte det vara så att jag har bra tryck när man har hojen på tomgång/torr varvar och att det sjunker vid belastning då det behövs mera bränsle? Ska se om jag har grejer hemma så jag kan mäta trycket ikväll :)
Vet inte var ventilen sitter original på den modellen (på min sitter den perfekt precis efter collectorn) men för denna mätning, då Du inte mappar, duger det läget säkert bra. AEM har inte inbyggd logger? Föreslår att Du tar Din laptop i ryggsäcken och kör precis som när Du mappar - alltså jämn gas från hyfsat låga varv och upp så långt hojen orkar. Kör några repor från 50%TP och uppåt.

Visst kan det vara så - därför ska Du mäta flödet också! Såg någon uppgift om 2.4 minutliter och 43psi i tryck när jag googlade. Så det blir till att andas bensinångor också innan Du är klar ikväll:)
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Vet inte var ventilen sitter original på den modellen (på min sitter den perfekt precis efter collectorn) men för denna mätning, då Du inte mappar, duger det läget säkert bra. AEM har inte inbyggd logger? Föreslår att Du tar Din laptop i ryggsäcken och kör precis som när Du mappar - alltså jämn gas från hyfsat låga varv och upp så långt hojen orkar. Kör några repor från 50%TP och uppåt.

Visst kan det vara så - därför ska Du mäta flödet också! Såg någon uppgift om 2.4 minutliter och 43psi i tryck när jag googlade. Så det blir till att andas bensinångor också innan Du är klar ikväll:)

Läste inte det här inlägget fören jag gjorde trycktestet! Men trycket ligger på ca 3,2bar sabilt och gasar man upp den till varvstopp sjunker den till 3! Men det skulle jag tro att är normalt :) Men det är väl bara att vrida på tändningen och lägga slangen i ett litermått och se om det kommer 2,4l på en minut om jag fattat det rätt?

Jag har även blandat i spridar rengöring samt bensin booster så jag ska köra en tank lungt nu och se om det hjälper! Blir det inte bättre blir det även ultraljudstvätt för spridarna!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hur många kilometer har mc gått???

Man kan kolla kompresionen att alla cylindrar har jämnt comp.

Ev. Kan man prova med ett 16 drev fram för att se om hojen varvar ut ordentligt eftersom det är accet som är det viktigaste och inte dom sista kilometerna i toppfart.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Läste inte det här inlägget fören jag gjorde trycktestet! Men trycket ligger på ca 3,2bar sabilt och gasar man upp den till varvstopp sjunker den till 3! Men det skulle jag tro att är normalt :) Men det är väl bara att vrida på tändningen och lägga slangen i ett litermått och se om det kommer 2,4l på en minut om jag fattat det rätt?

Jag har även blandat i spridar rengöring samt bensin booster så jag ska köra en tank lungt nu och se om det hjälper! Blir det inte bättre blir det även ultraljudstvätt för spridarna!
Jupp! Eller 1.2 liter på 30 s är också okey;) Det låter som att Du har en bra plan, går den ändå inte bra efter åtgärderna och byte av stift är det nog dags för en loggning för att se vilka avgasvärden Du egentligen har! Blir intressant att höra om det hjälper:)
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Har du fällt upp passagerarpinnarna under dessa bombrepor? Det brukar vanligtvis vara problemet.
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Hur många kilometer har mc gått???

Man kan kolla kompresionen att alla cylindrar har jämnt comp.

Ev. Kan man prova med ett 16 drev fram för att se om hojen varvar ut ordentligt eftersom det är accet som är det viktigaste och inte dom sista kilometerna i toppfart.

den har gått ca 33000 km, Skrev det nog på andra sidan!
Och man ska inte behöva dreva ner en 1000cc hoj för att komma upp i över 250 km/h eller att den ska orka komma upp i varvstopp på 4an - 5an

Jupp! Eller 1.2 liter på 30 s är också okey;) Det låter som att Du har en bra plan, går den ändå inte bra efter åtgärderna och byte av stift är det nog dags för en loggning för att se vilka avgasvärden Du egentligen har! Blir intressant att höra om det hjälper:)

Jag ska titta upp flödet på pumpen imorgon ännu! Men sen blir det som sagt lite lugn körning med rengörings medlet samt vänta tills stiften har kommit och montera dom! Så dröjer nog tills slutet på nästa vecka innan man får ett svar skulle jag tro :)

Har du fällt upp passagerarpinnarna under dessa bombrepor? Det brukar vanligtvis vara problemet.

Ser inget roligt i det där så har man inget bättre att komma med så behöver man ej skriva! :arsele
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ser inget roligt i det där så har man inget bättre att komma med så behöver man ej skriva! :arsele
Men det ÄR lite roligt för oss som varit med ett slag, ta fram popcornpåsen och läs denna tråd från början så kommer Du att både förstå och le lite grand :)
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Haha läste ett par inlägg och ska nog läsa hela tråden :D Tur att alla inte är lika :lol

Förövrigt så mätte jag flödet nyss och det var 2l på 1 minut! Så lite minde verkar den ju ge! Men kan det vara det lilla som spökar? att den börjar tappa lite tryck på full gas? Isåfall någon som testat en pump från ebay då dom verkar vara jävligt billiga? :)

http://www.ebay.com/itm/New-Intank-Fuel-Pump-for-2000-2006-Suzuki-GSXR1000-/281038400920?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item416f31ad98&vxp=mtr
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Kan du inte kolla bränsletrycket när du kör? Sätt en T koppling på bränsleslangen
Hur fort går den på 6an
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Kan du inte kolla bränsletrycket när du kör? Sätt en T koppling på bränsleslangen
Hur fort går den på 6an

Jag funderade på att göra det jo :) Får väl eventuellt testa det på fredag om jag hinner annars blir det nästa vecka! Måste fara och köpa ett t-kors så jag får dit min egna bränsletrycksmätare! Det borde ju sjunka på högre belastningar om pumpen är dålig! Håller den 3bar hela tiden så är det ju inte pumpen!

Jag har inte testat någon toppfart i 6an då jag inte ens kommer upp i varvstopp i 4an och jag har testat att lägga i 5an men den ökar inte något mer då heller så känns ännu mer värdelös :/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top