GSXR 1000 k2 Går trögt efter 250 / orkar ej varva ut mer då

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Hej! Jag har ett "problem" med min gsxr 1000 k2! Det är som att den inte orkar varva ut efter ca 250! Man får pina den om den ska komma upp i varvstopp i 4an, eller rättare sagt har jag inte lyckats med det då allt nästan stannar upp vid 250! Har även testat att "raca" lite mot polarens k3a och han kör om mig väldigt lätt och kör över 280km/h medans jag stannar vid 250?

Jag monterade nyligen TRE mod på den samt så är "avgasventilen" borttagen! Original drevning, Och så sitter det ett Slipon samt kn luftfilter med ett väldigt slitet bakdäck men så mycket ska det inte påverka. Annars ska allt vara original vad jag vet om.

Mvh Alexander
 
Last edited:

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Började fundera lite och vissa gånger när jag låg ännu längre och pressa så kom den bara upp ca 240! Är det något bränsleproblem att den får för lite vid höga belastningar? Tycker ju annars att den går fint förutom att den är väldigt orkeslös i hårdare farter?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
är det inte den sk luffarturbon på de modellerna ?

att den skulle gå skit i höga hastigheter låter ju jäkligt märkligt , det borde märkas överlag om motorn strular
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej! Jag har ett "problem" med min gsxr 1000 k2! Det är som att den inte orkar varva ut efter ca 250! Man får pina den om den ska komma upp i varvstopp i 4an, eller rättare sagt har jag inte lyckats med det då allt nästan stannar upp vid 250! Har även testat att "raca" lite mot polarens k3a och han kör om mig väldigt lätt och kör över 280km/h medans jag stannar vid 250?

Jag monterade nyligen TRE mod på den samt så är "avgasventilen" borttagen! Original drevning, Och så sitter det ett Slipon samt kn luftfilter med ett väldigt slitet bakdäck men så mycket ska det inte påverka. Annars ska allt vara original vad jag vet om.

Mvh Alexander
1 - det är lätt att soppaslangen kommer i kläm nät tanken återmonteras, då känns allt som vanligt i normalfart men med 100% trottel räcker inte flödet till. Är Du säker på att Du har full effekt under acceleration i lägre farter eller har Du precis skaffat den?
2 - med originaldrevning kommer Du inte att nå varvstoppet på sexan. Men det vet Du säkert redan.
3 - Du har öppnat andningsvägarna lite väl mycket med de operationerna, fundera på att kolla avgasvärdena med bredbandslambda eller i bänk innan Du investerar i mer gizmos.

Till sist en moralkaka som Du gör som Du vill med, men med tanke på Din hojbiografi misstänker jag att Du inte är särskilt lastgammal så jag serverar den ändå- toppfartstester och effektjämförelser hoppas jag sker med förnuft och på platser där Ni hinner hantera oförutsedda problem - typ flygrakor/landningsbanor. Personligen vill jag vara hyggligt säker på att allt lirar maskinellt när det ska gå undan, ett slitet bakdäck hör inte hemma i de sammanhangen...

Så - be careful out there och lycka till:)
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Testa att sätta tillbaka avgasservon :)
Undrar om den behöver någon överbryggning på denna årsmodell :va
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Slitet bakdäck gör bara att du får ännu mer glädjemätande hastighetsmätare ;)

Har du kollat ventilspelet? Fräscha stift? Fräscht soppafilter?

Ventilspelet är tittat när gamla ägaren hade den! Stift ska jag byta när dom kommer hem och soppafiltret har jag börjat att fundera om man skullel måsta byta! Sitter det i tanken eller är det utanför?

1 - det är lätt att soppaslangen kommer i kläm nät tanken återmonteras, då känns allt som vanligt i normalfart men med 100% trottel räcker inte flödet till. Är Du säker på att Du har full effekt under acceleration i lägre farter eller har Du precis skaffat den?
2 - med originaldrevning kommer Du inte att nå varvstoppet på sexan. Men det vet Du säkert redan.
3 - Du har öppnat andningsvägarna lite väl mycket med de operationerna, fundera på att kolla avgasvärdena med bredbandslambda eller i bänk innan Du investerar i mer gizmos.

Till sist en moralkaka som Du gör som Du vill med, men med tanke på Din hojbiografi misstänker jag att Du inte är särskilt lastgammal så jag serverar den ändå- toppfartstester och effektjämförelser hoppas jag sker med förnuft och på platser där Ni hinner hantera oförutsedda problem - typ flygrakor/landningsbanor. Personligen vill jag vara hyggligt säker på att allt lirar maskinellt när det ska gå undan, ett slitet bakdäck hör inte hemma i de sammanhangen...

Så - be careful out there och lycka till:)

Jag har nyss skaffat hojen så om den har 100% på acceleration är jag inte säker på, Ska titta över bränsle slangarna också. Före jag köpte hojen kan jag ju också säga att den har blivit körd ca 20mil på 5år så bränslefilter kan ju bra börja klägga igen?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
På den generationen sitter filtret i tanken, och det är ganska vanligt att det blir igensatt. Ny filterpatron kostar dyrt, men är väl värt pengarna.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hände detta att hojen gick sämre efter du monterade TRE?
Om det är så, demontera den och testa hojen igen.
Jag har haft såna här hojar sen de kom ut 2001 och vet precis hur bra de går. Den ska kunna dra upp till 299 km/h på mätaren utan problem. Hojen går inte sämre på toppfart av att du tagit bort avgasporten den får bara lite sämre bottendrag. Man ska ju klippa en brun/svart kabel till boxen när man skippar avgasporten men det behövs ju bara när man monterar helsystem. Annars är det helt onödigt att plocka bort den.
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
På den generationen sitter filtret i tanken, och det är ganska vanligt att det blir igensatt. Ny filterpatron kostar dyrt, men är väl värt pengarna.

Det går inte att tvätta ur filtret först då? Är väl bara som en "filterpåse" om det sitter i tanken?

Hände detta att hojen gick sämre efter du monterade TRE?
Om det är så, demontera den och testa hojen igen.
Jag har haft såna här hojar sen de kom ut 2001 och vet precis hur bra de går. Den ska kunna dra upp till 299 km/h på mätaren utan problem. Hojen går inte sämre på toppfart av att du tagit bort avgasporten den får bara lite sämre bottendrag. Man ska ju klippa en brun/svart kabel till boxen när man skippar avgasporten men det behövs ju bara när man monterar helsystem. Annars är det helt onödigt att plocka bort den.

Den fick bättre vrid med TRE tyckte jag så sämre började den inte gå iaf. Och avgasservot tog jag bort för att den började ge felkod på den ibland. Så jag tog även bort den svarta kabeln från boxen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På den generationen sitter filtret i tanken, och det är ganska vanligt att det blir igensatt. Ny filterpatron kostar dyrt, men är väl värt pengarna.
På min 750 blev filtret igensatt, och det kostade ca 750kr hos Ava, men Biltema hade ett snudd på identiskt för 12-14kr, och det gjorde sitt jobb i alla år jag hade kvar hojen :tummenupp
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Kan man köra så fort på Åland?
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Kan man köra så fort på Åland?

Haha så litet är inte Åland :)

Många ändringar i luftflödet men ingen mappning??

Jo så är det tyvärr! Men jag funderade på att köpa ett original luftfilter så att den får lite mer bränsle! Dock vet jag folk som har kört / kör med samma grejer som mig utan mappning och dom går bra :)

KN filtret samt slipon satt på när jag köpte den!
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Nu har jag rengjort bränslefiltret i tanken men det vart ingen skillnad! Kan tändstifterna bli så dåliga att det kan bli ett sånt här fel? Den går ju annars rent om man kör normalt!

Var även och körde hem en polares R6a och den körde jag 260 km/h med på samma sträcka där jag kör ca 245!
Känndes även som R6an hade bra mycket mer drag i sig när man väl började rusa ur den!

Låg och pinade min GSXR en bra stund i 4an nu men den går absolut inte upp i varvstopp, helt orkeslös och även trögare acceleration än vad den ska ha!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu har jag rengjort bränslefiltret i tanken men det vart ingen skillnad! Kan tändstifterna bli så dåliga att det kan bli ett sånt här fel? Den går ju annars rent om man kör normalt! ...
Nej, oftast är det inte tändnings- utan sopparelaterat när Du har det problemet. Men har den stått fem år kan det vara en hel del som beckat igen, t ex injektorer. Har Du ingen med bredbandslambda och bromsbänk på ön? För att ligga och pressa med mager blandning på fyran hela tiden kommer inte att bota problemen eller ge Dig en fräschare motor...

Du har inte motorlampan tänd eller någon felkod som ligger aktiv?

Förmodligen får hojen för lite soppa vid högre belastning. Det Du kan göra är att prova Dig fram, som med soppafiltret, och kolla soppaslangar, fuelrails, testa injector cleaner etc. Men för att vara säker behöver Du en loggning av en fullgasrepa med en lambda, för att se om den går magert, vid vilket varvtal/vilken trottelöppning problemen uppstår etc.

Heti töihin - Lycka till nu;)
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Den gör gasres på vilka växlar ?

Låter som något är strypt.

Gått långt ?

100 säker att drevning är rätt ?

Vad dricker den per mil ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top