Ibland dessa SHOEI-hjälmar

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Solna
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej!

Ok, då har jag varit och provat hjälmar och bestämt mig för en Shoei.

Jag vill gärna få lite feedback på dessa tre olika modeller, då de står mellan dem.

Shoei GT-Air

+Solvisiret – Det känns bra med knappen på sidan av hjälmen, snabb respons.
+Ljudet – Här vet jag bara vad säljaren sa, att GT-air är den tystaste av dem alla tre.
+Örondelarna går att ta bort och det går att installera com-utrustning.

?? Går det att köra bana med denna hjälm?? Kan man sätta dit en double d-ring?? Eller vad är det som gäller?
Hur värt är solvisiret om man jämför med att köra solbrillor under?
shoei_gt_air_journey_tc1_blk_red-1.jpg


Shoei XR-1100

Denna modell tror jag har utgått och egentligen är det bara färgkombon som intresserar mig. Den har inget visir eller möjlighet till com-utrustning vad jag vet.

+Jag gillar utseendet på den här hjälmen mest.
+Mattsvart är snyggt!
-Inget solvisir
-Ljudnivå okänd
-Ingen möjlighet till att köra bana?
shoei_xr1100_tangent-tc-1.jpg


Shoei NXR

Den senaste modellen som är ute nu. Den är lättare och mindre i designen.

+Det går att köra på bana med den då den har double d-ring
+Mindre, lättare etc.
+Möjlighet att installera COM-utrustning
-Inget solvisir
p32_isomorph tc-1_m.jpg


Tankar och ideér?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
XR-1100 har väl d-ring??? Det har föregångaren XR-1000 och den har funkat bra på bana flera säsonger för mig.

Du kan ju alltid byta visir till ett mörkt. Kör du mycket på kvällar å nätter är ju ett uppfällbart visir bra, men annars är det inget jag vill ha.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
NXR är efterföljare till XR1100. Provade en NXR på mässan i gbg. Satt förbannat skönt, ska enligt säljaren vara tystare än XR1100 också.
Dock har jag en XR1100 nu som rullat knappt två säsonger så den får bli kvar en stund till.
XR1100 har urtag för intercom innuti hjälmen, jag tycker den är tyst och väldigt skön.
XR1100 har också double d-ring, och det är inget krav på en bandag utan om du tänkt köra på licens.

Om pengarna inte hade spelat någon roll så hade jag lätt skaffat en NXR, den kändes riktigt trevlig och som ett steg upp från min XR1100.
 

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Solna
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Tack för feedback! Ok så det är inget krav på d-ring för att köra bana, det visste jag inte. Det gör det hela lite lättare, då jag fått rekommendation om att köra på bana för att lära mig mer.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Jag körde med en XR1100 I tre år innan jag gick i backen och var tvungen att kassera den. Har bara gott att säga om den hjälmen, men framförallt är den väldigt tyst! Den jag hade var dubbel-d på.
Som nämnts tidigare så finns inget solvisir men ett mörkt visir kostar inte många hundralappar. Hade det inte varit för att dom är så förbannat dyra hade jag köpt en till!
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Lite off topic men varför är det krav på d rings fäste?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Personlig reflektion:
GT-Air = snygg som fan men alla hjälmar med solvisir är för äldre gubbar.

XR-1100 = kört med en i flera år och fungerat riktigt bra, både på bana och gata

NXR = ersättare till XR-1100. Lättare, snyggare och nu med "emergency" kindkuddar som går att ta av av andra om man är medvetslös (sitter även på GT-Air). En hjälm ska sitta tight och kan vara farligt att ta av en hjälm om personen andas osv. pga risk för back/rygg-skador.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Lite off topic men varför är det krav på d rings fäste?

Pga säkerhet.
Snabbfästen kan gå upp vid krasch. Risken är väl relativt liten men det är möjligt, särskilt på enkla plastfästen. De i metall är tåligare. Med dubbel d-ring går aldrig upp vid en olycka.
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
SHARP testet gör att GT-air går fetbort för mig, synd då jag ville åt det inbyggda solvisiret. Rullar vidare med XR-1100 ett tag till.
 
Last edited:

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Har du testat dom olika hjälmarna? Kör själv med GT-Air och xr-1100 passar mig inte alls..

Är väldigt nöjd med hjälmen! Jag är 23 och tycker solvisiret är asgött!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har haft två st xr1000, tjejen har en xr1100 och nu har ja en x-spirit II. Kollade också på NRX (efterföljaren) till 1100. Den skulle vara tystare (men vi har öronproppar), sköna/bekväma, lätta/bra aerodynamik och jäkla snygg. Det är SKILLNAD på hjälm och hjälm. Åkte med lazer innan :rodnar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite off topic men varför är det krav på d rings fäste?
Pga säkerhet.
Snabbfästen kan gå upp vid krasch. Risken är väl relativt liten men det är möjligt, särskilt på enkla plastfästen. De i metall är tåligare. Med dubbel d-ring går aldrig upp vid en olycka.
Dessutom får man automatiskt alltid maximalt spänd hakrem med dubbel-D-ring, snabbfästena glider med tiden, och måste justeras med jämna mellanrum.

Jag har haft XR-1100 sen -09, och är grymt nöjd. Jag har dessutom numer stoppat en Scala Rider G9 i min, och det funkar alldeles utmärkt. Jag ser inte varför det skulle vara ett problem, dom har ju uttag för det tom?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har en xr1100, det enda jag är lite missnöjd med är att vissa plastdetaljer i typ ventilatilnen på pannan är lite väl ömtåliga, i alla fall var de det på min hjälm. Kör även med mörkt visir, funkar bra så länge man inte kör i mörker.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jag har haft två st xr1000, tjejen har en xr1100 och nu har ja en x-spirit II. Kollade också på NRX (efterföljaren) till 1100. Den skulle vara tystare (men vi har öronproppar), sköna/bekväma, lätta/bra aerodynamik och jäkla snygg. Det är SKILLNAD på hjälm och hjälm. Åkte med lazer innan :rodnar
exact samma som du åkte med lazer innan och har nu xspirit 2. mitt omdöme om xspirit 2 sitter riktigt bra, den väger lite och bra aerod….. mycket vindljud men väldigt bra ventilation. Bra siktfält
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det är en skillnad till mellan XR1100 och GT-Air. Det är vikten. GT-Air är tyngre. Därför går den bort för mig. Jag kör med XR1100.
 

extreme67

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Ort
nykvarn
Hoj
Aprilia tuono v4 APRC 2012
Det inbyggda solvisiret är grymt bra på GT-air funkar bra på bana och är helt super om man åker nakenhoj, har åkt med min i 2 säsonger nu och det är nog den bästa jag haft hittills, vikten pga det inbyggda solvisiret är marginellt mot hjälm utan. Men ska man ska man ha hjälm till banåkning så underlättar det med en lättare hjälm men som allround hjälm så är det nog bland det bästa du kan köpa, det vill säga om den passar ditt huvud för det är oftast det som avgör.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Pga säkerhet.
Snabbfästen kan gå upp vid krasch. Risken är väl relativt liten men det är möjligt, särskilt på enkla plastfästen. De i metall är tåligare. Med dubbel d-ring går aldrig upp vid en olycka.
Som vi har diskuterat förut. Köper man en hjälm där man är orolig att snabbfästet ska gå upp så är det nog inte den enda saken du behöver oroa dig för. Köper du en hjälm av ett känt märke som har snabbfäste så är det säkert minst lika säkert som en dubbelring.
Om ett korrekt tillverkat snabbfäste har en tendens att gå upp vid krasch eller inte vara lika säker som en dubbelring så skulle det inte finnas några snabbfästen på margnaden. Och det lär inte vara pga ekonomiska skäl, ett snabbfäste kostar nog lika mycket som en dubbelring.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Som vi har diskuterat förut. Köper man en hjälm där man är orolig att snabbfästet ska gå upp så är det nog inte den enda saken du behöver oroa dig för. Köper du en hjälm av ett känt märke som har snabbfäste så är det säkert minst lika säkert som en dubbelring.
Om ett korrekt tillverkat snabbfäste har en tendens att gå upp vid krasch eller inte vara lika säker som en dubbelring så skulle det inte finnas några snabbfästen på margnaden. Och det lär inte vara pga ekonomiska skäl, ett snabbfäste kostar nog lika mycket som en dubbelring.

Tillverkare tillverkar det marknaden vill ha inom lagens ramar.

Ingen har sagt att snabbfäste är billigare än dubbel-d eller vice versa. Det finns snabbfästen eftersom folk vill ha snabbfästen. Likaså finns det öppna hjälmar som kanske inte ens skyddar vid en olycka.

Edit: med ditt resonemang skulle det betyda att det aldrig skulle finnas dåliga produkter på marknaden inom alla marknader eftersom dålig kvalité skulle bli utkonkurrerat. Men så är tyvärr inte fallet. Det finns gott om folk som kör mc med moppehjälmar eftersom de är lika godkända..
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När jag tävlade 99-01 (forntid, jag veet) hade jag en X-lite med snabbfäste, alltid godkänd i besiktningen varje race.



Det enda som är töntigare än solvisir är korvätarhjälm. PunCkt! :rofl
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top