Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Nu kanske man är sent ute och datum redan är mer eller mindre spikat, men jag har löst sammansatta planer på samma resa (läs Grossglockner, Stelvio och lite annat skoj). Själv tänkte jag dock sticka redan första veckan i juni och siktar på att vara borta 7 dagar, med andra ord färjan från Helsingborg den 31/5 och hem med samma färja den 7/6. Åker dock KTM 990 SMR från och med i morgon så det kanske inte blir att smiska fram på Autobahn i full fart. ? Är det ngn som har planer på att åka lika tidigt som jag så hojta gärna till, åker solokvist annars. ?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fatta det som att de e ont om biljetter och inte överdrivet billigt
Sträckan jag kollade e 100 mil. 250-280 euro.
Billigare att köra men kanske skönt att sova?
Ja det är ju frågan om vi hinner få spikat en resa innan platserna
är slut. Det var väldans dyrt.
Jaha, nu har jag ändrat mig en del redan. Först gått till obekväm ligghoj.
Kanske kan tänka mig att köra ner också, fast autobahn är ju så jäkla
tråkig. Mindre vägar? Tar längre tid och kanske en extra övernattning.
Kanske något roligt att se fram emot halvvägs om man tar autobahn?
TS, skapar du en lista här så vi ser vilka kandidaterna är?

Vecka 26 och in i 27 passar mig för övrigt perfekt.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Vi kan ju ta en extra övernattning på vägen ner så de inte blir så häftigt. Så tar vi en övernattning vid nurburgring på vägen upp så blir inte Tyskland så farligt ;-)
E ju trotts allt bara runt 75 mil mellan travemunde och München så Tyskland e inte så farligt långt ;-)
Ska bara äta nu så sätter jag mig här igen och gör en lista. :)
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Nu kanske man är sent ute och datum redan är mer eller mindre spikat, men jag har löst sammansatta planer på samma resa (läs Grossglockner, Stelvio och lite annat skoj). Själv tänkte jag dock sticka redan första veckan i juni och siktar på att vara borta 7 dagar, med andra ord färjan från Helsingborg den 31/5 och hem med samma färja den 7/6. Åker dock KTM 990 SMR från och med i morgon så det kanske inte blir att smiska fram på Autobahn i full fart. �� Är det ngn som har planer på att åka lika tidigt som jag så hojta gärna till, åker solokvist annars. ��

Som du själv säger så har vi ju princip spikat datum.
Men du är mer än välkommen att ändra ditt datum och hänga med oss :yoparty
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Datum:
V 26-27

deltagare:
Stefanbilling
Yami
GSV-R 650

Tror det kommer komma till nån mer, det är ju ett tag till redan.

Nico113 om det löser sig med hoj??

Mattsster men han är bara ledig v 26 och åker midsommar så de blir mer än en vecka. Åker vi senare så kan vi kanske mötas upp nånstans??

För min del så behöver jag inte va hemma på midsommar om ni vill det?

Fler är självklart välkomna så bara "hoj"ta till. ;)


Resmål:
Grossglockner ?
Stelviopasset ?
Dolomiterna ?
Furkapasset ?
Nürburgring ?

Kom med andra förslag och önskemål på destinationer/platser ni vill besöka så får diskutera och bestämma vilka det blir sen.

Kan också tänka mig stanna till vid havet runt Nice ett dygn eller så eller runt Gardasjön eller nånstans och ta det lugnt lite och känna semesterkänsla 1 dag, vila lite, ut och äta och ta en öl eller något.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag räkna på soppa och övernattning i södra tyskland och vi kommer aldrig upp i dom 350 euro som tåget kostar. 100mil soppa 750 + boende kanske blir max 1100. Så jag spar nog in 2000 och lägger på bensin.

Gjorde resplan på google maps. Klicka på länken.

Färdplan temp

kostnad för kartan rutten. 62 timmars restid :gnissla
600 mil = 4500:- soppakostnad. hotellkostnad för 10 + nätter
Så 8000:- sen lägg till matkostnad på det.

Google maps är grymt enkel att använda för att lägga till eller ta bort respunkter i listan. tryck på + tecknet och dra i resmålen för att manipulera resan.


Men jag är grymt sugen på att ta färja från stockholm ner till tyskland eller dyligt för att slippa den långa transport sträckan ? finns det bra färjor

Stockholm rostock är drygt 10 timmar, 87 mil. Cirka 800 kr soppakostnad.
som exempel kostar stockholm-Gdansk 1000kr högsäsongspris.

Så färja ner och upp spar man 180 mil transportsträcka som exempel.
 
Last edited:

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jag räkna på soppa och övernattning i södra tyskland och vi kommer aldrig upp i dom 350 euro som tåget kostar. 100mil soppa 750 + boende kanske blir max 1100. Så jag spar nog in 2000 och lägger på bensin.

Gjorde resplan på google maps. Klicka på länken.

Färdplan temp

kostnad för kartan rutten. 62 timmars restid :gnissla
600 mil = 4500:- soppakostnad. hotellkostnad för 10 + nätter
Så 8000:- sen lägg till matkostnad på det.

Google maps är grymt enkel att använda för att lägga till eller ta bort respunkter i listan. tryck på + tecknet och dra i resmålen för att manipulera resan.


Men jag är grymt sugen på att ta färja från stockholm ner till tyskland eller dyligt för att slippa den långa transport sträckan ? finns det bra färjor

Stockholm rostock är drygt 10 timmar, 87 mil. Cirka 800 kr soppakostnad.
som exempel kostar stockholm-Gdansk 1000kr högsäsongspris.

Så färja ner och upp spar man 180 mil transportsträcka som exempel.



Jo du har ju några mil mer än oss som bor i Skåne :)
Den rutten e "bara" 450 mil om man stryker Sthlm och väljer Hbg istället :)
Tur man e skåning ;)
Samtidigt så e de "bara" ca 50 mil från Sthlm-Hbg.
Kör du en dag innan så kan du ju övernatta hos mig eller något så möts vi alla upp och kör morgonen efter.
En tanke bara.
Annars får vi hitta mötesplats i Tyskland ;-)
 
Last edited:

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Vill ni att vi ska ta med tält eller kör vi enbart på vandrarhem och liknande?
Yami eller gsv, nån av er som har mc gps och intercom?
Tänkte ev skaffa de och då kan de ju va en ide att välja det märke ni har pm ni nu har de.
Så kan vi synka dom. :)
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Vill ni att vi ska ta med tält eller kör vi enbart på vandrarhem och liknande?
Kanske en prisfråga, camping kostar väl en del också?
Har ingen aning om priser på gasthaus o.dyl eller camping för den delen. :va
Men någon kanske kan upplysa oss? :)

Regnar det så är det ingen höjdare med tält. Då vill man nog in
i ett rum så grejerna kan torka. Jag är öppen för att göra båda delar,
dvs tälta en del nätter och gasthaus andra. Ta det lite som det faller
sig naturligt med alternativen.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Yami eller gsv, nån av er som har mc gps och intercom?
Tänkte ev skaffa de och då kan de ju va en ide att välja det märke ni har pm ni nu har de.
Så kan vi synka dom. :)
Hej hopp, hur missade jag det.
Nej har inget sådant idag. Funderat lite på en Garmin Zumo 660.
Men längre än funderingar har jag inte kommit.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ja jag tänkte också att det kunde va bra att ha med tält mm för att ha mer alternativ, e de bra väder så e de ju trevligt med camping. Eller om man inte skulle hitta ett ledigt rum framåt kvällen så kan de ju va en tanke med camping för att slippa leta rum. Regnar de så kan man ju ta vandrarhem.
Samtidigt så e de ju det med att de blir en del mer packning man ska ha.
Kan va en tanke med ett tält på 2-3 man och turas om att ha de på hojen. Men det blir inte mkt "privatliv" :hihi
Tror ju att de borde ju va halva priser iaf med tältplats jämfört med rum men vet inte. Någon annan som vet?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Rent generellt så landar en tältplats på camping runt halva priset kontra vandrarhem, men det finns så klart undantag åt båda hållen. Jag och sambon trivdes jättebra med att campa. Under våra tre veckor så tog vi in på hotell två nätter. Det blir ju dock mycket mer packning som ska med jämfört med om ni bara tar in på vandrarhem eller hotell.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ok. Funderar också på en gps som sagt men vet inte vilken än :/
Sen hade de ju varit kul med intercom också då vi kommer tillbringa mkt tid på hojen så kan de va bra att kunna prata med varandra. Inget måste ju men de e ju smidigt. Om de skulle va något, kisspauser mm.
Tråkigare sträckor så kan man ju alltid snacka skit så man lär känna varandra :)
Grejen e ju att man bör ha samma märke har jag hört för att kunna para ihop dom.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Mkt mer packning e ju också beroende på vad man väljer för saker, kollade i en affär som hade massa campingtillbehör för vandrare och de va ju mkt mindre än när jag va ungdom och tältade mkt.
Liggunderlag va ju inte större än en termos likaså sovsäcken.
Fanns små tält också så man hade nästan fått med allt i ryggsäcken men sakerna kostade ju lite mer. Tältet va dyrt men det kan man ju ha ett som inte e så litet och fästa på hojen eller utanpå väskan. Använder man packrulle så kvittar de ju om den e 20cm i diameter eller 30. Den ska ju ändå med och spännas fast ;-)
Iaf om man kan spara halva pengen på boende. Sen beror de ju på vad halva pengen är, e de 100kr vs 200kr så e de ju inte mkt pengar de rör sig om. Men ändå, friheten och möjligheten till att kunna smälla upp tältet istället för att leta ledigt rum. Men de e upp till er vad ni vill. Jag kan sova i både tält och rum så de kvittar. Bara inte kostnaden för boendet springer iväg så man blir fattig på denna resan ;)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Priser på gasthaus ligger mellan 65-110€ för ett dubbelrum per natt. Beror mer på tur än på kvalitet o läge om jag ska vara ärlig. De har för det mesta helt okej rum och helt okej mat, och relativt billig öl - det som behövs med andra ord.

Att jaga pass är ärligt talat ganska onödigt. I somras pyntade vi hundralapparna för att köra genom Grossglockner - och det var kul. Dock så fanns ännu mer än bättre vägar helt gratis i dolomiterna och andra minst lika bra vägar runt om i Österrike, dock kanske inte alltid samma utsikt. Vi kikade efter vägar som såg snirkliga ut på kartan o körde bara tills vi tröttnade helt enkelt, och det kändes inte som om man gjorde mycket annat än att vrida runt hojen i hårnålskurvor.

När det gäller packning så föredrar jag att skippa ryggsäck, spänner hellre fast saker på hojen bakom mig (lastnät, packväskor, surra fast en väska). Detta ger dock tyngd på fel ställe för tex inbromsningar så en tankväska är bra att ha och packa den full först, även om jag personligen avskyr dem för deras utseendes skull. En annan fördel med tankväskan är att många av dem har kartfack, kan vara rätt smutt att bara behöva kika ner lite för att orientera sig istället för att stanna vid var o varannan korsning och veckla ut ett segel.
En tandborste eller liknande placerat på lite dumt ställe i ryggsäcken förvandlas gärna till något som kan göra dig jävulusiskt illa vid en krasch, trots ryggskydd.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Manneman tipsade mig idag om Lidl´s billiga tält. Små grejer
som visst skulle vara bra också, 180:-. Var dock slutsålda ganska
omgående men det hinner kanske komma in en omgång till.

Vi borde träffas o snacka, kanske köra en vända också. Övriga
som skall med kanske inte kan köra men i alla fall vara med o
snacka på högtalartelefon.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ok. Håller med dig, hade varit bra att ses och köra en runda också.
Menar du den Manne som jag känner då har han bra koll på sånt. Han bor ju i princip på sin hoj ;)
Vill gsv så kanske vi kan ta en heldag och ses på vägen typ Jönköping eller något och mattsster om han ska köra med oss?
Bara en tanke. Annars kan vi träffas Yami och snacka med gsv via tele.
Vad heter ni på fb? Om ni nu har det.
Där kan man ju också ha en gruppchatt så vi kan chatta med varandra samtidigt.
Finns ju även gruppsamtal på telefonen så alla kan prata samtidigt. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top