Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Problem med packning har jag också. Nån som har tips på packning av sporthoj?
Det beror ju iofs på hur vi ska leva, tält eller vandrarhem eller blandat?
Jag vill ju inte packa så mkt att det hindrar körningen för mkt.

Jag och sambon tog oskulden på långtouring i somras. Bifogar ett par bilder på hur vår packning såg ut. Sidoväskorna som jag hade över packrullen på min hoj kommer till sommarens semester att lämnas hemma - som alla andra nybörjare hade vi för mycket packning :arsele

Vi spände våra packrullar bakåt och nedåt. På så sätt var de aldrig i vägen när vi körde, och de satt otroligt stadigt. De kunde inte heller hasa framåt vid eventuella gupp eller snabba inbromsningar.

IMG_6771.jpgIMG_6859.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag och sambon tog oskulden på långtouring i somras. Bifogar ett par bilder på hur vår packning såg ut. Sidoväskorna som jag hade över packrullen på min hoj kommer till sommarens semester att lämnas hemma - som alla andra nybörjare hade vi för mycket packning :arsele

Vi spände våra packrullar bakåt och nedåt. På så sätt var de aldrig i vägen när vi körde, och de satt otroligt stadigt. De kunde inte heller hasa framåt vid eventuella gupp eller snabba inbromsningar.
Där var en del att spänna i, så lätt har inte jag det. Inga fotpinnar, fästen eller dylikt där bak.
Därav packningsproblem. Men jag får väl vara innovativ o hitta på nåt. :)
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Hur ska ni packa ni som åker sporthoj. Jag hade tyå tänkt mig en ryggsäck. Brukar räcka:p
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Hur ska ni packa ni som åker sporthoj. Jag hade tyå tänkt mig en ryggsäck. Brukar räcka:p

Jag tänkte också en ryggsäck som jag kan spänna fast på passagerarplatsen som eidolon visar med sina bilder om det skulle bli för jobbigt att ha den på ryggen hela tiden. Kan va skönt att ha den möjligheten också.
Men det beror på er andra om ni vill vi ska ha med tält också?
Såfall får de bli en större packeulle istället.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
När vi körde så hade vi tält, sovsäckar osv för att kunna campa. Om vi istället hade tagit in på vandrarhem eller liknande varje kväll så hade vi garanterat klarat oss med varsin ryggsäck och eventuellt en liten tankväska. Det går inte åt så mycket kläder.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej hade lite snack med jobbet. Det skall inte vara någon fara med v27. Så jag har sökt om v26-27. Tillsvidare då dessa veckor är på tapeten för många.

Ska vi lägga upp en preliminär deltagarlista? Sen börja diskutera resemål.

Som någon nämnde kanske det är möjligt att undvika auto-bahn med tåg eller dyligt. Och maximera tiden i finare landskap.

Själv kör jag en Gsx 1400 med 22 liters tank så grusvägar är något jag vill undvika. Men jag har bra räckvidd med stor tank.
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Hej alla, som ni kansek sätt blev jag av med min mc idag. så tror jag måste hoppa semestern. Hoppas ni får det skoj

//nico
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Louis.de har bra grejor för att packa rätt på en sporthoj! Köpte en liten nice "pakethållare" till min RSV4 där! Om någon i tråden är sugen på att öva på Europatouring med sporthoj, så sitter jag som bäst och funderar på om jag inte borde vara på Assen om 2 veckor (WSBK).
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Hej alla, som ni kansek sätt blev jag av med min mc idag. så tror jag måste hoppa semestern. Hoppas ni får det skoj

//nico
Jag såg det nu. Fan för dessa jävla tjuvar.
Jävla otur du har nu inför sommaren.
Inte för att verka okänslig nu för de e absolut inte menat så men får du inte ersättning om 30 dgr om hojen inte dyker upp?
Klen tröst kanske i samanhanget då man aldrig får den ersättning man tycker sin hoj e värd men det kanske räddar din sommar då du kan köpa en ny?
Min förra hoj blev stulen i höstas och det tog 30 dgr att få ersättning. Fick inte så mkt som jag ville men det hjälpte mig iaf så jag kunde köpa en ny.
Hoppas du inte tolkar det fel för menar som sagt inget illa, vet hur de känns och man vill ju bara ha tag i dom jävlarna men som sagt så får man ju som tur e lite ersättning. Hade ju varit värre om man inte fått något allt.

Lycka till iaf och hoppas dom åker dit eller hamnar i ett dike för dom suger kuk på att köra hoj.
Skulle den dyka upp eller att du får ersättning och köper en ny så hör av dig, hade varit kul om du hängde med så du inte förlorar den njutningen en sommar kan ge oss mc folk :)
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Hej hade lite snack med jobbet. Det skall inte vara någon fara med v27. Så jag har sökt om v26-27. Tillsvidare då dessa veckor är på tapeten för många.

Ska vi lägga upp en preliminär deltagarlista? Sen börja diskutera resemål.

Som någon nämnde kanske det är möjligt att undvika auto-bahn med tåg eller dyligt. Och maximera tiden i finare landskap.

Själv kör jag en Gsx 1400 med 22 liters tank så grusvägar är något jag vill undvika. Men jag har bra räckvidd med stor tank.

Toppen :)
Jo en preliminär deltagarlistan kanske vore en ide så vi vet vilka som e sugna och vilka destinationer vi vill besöka :)
Vi kan ju börja med att preliminärboka v 26 + ca 10dga +/-
Passar de dom som vill med?
Jag är iaf på såklart.

Jag kör heller inte grus med min hoj :)
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Är det fler än du i dagsläget eller tänkte du köra själv?
Låter precis som jag tänkt mig också. Förutom att min franska låter som man rapar ;)
Men jag e ju inte där för att snacka med fransmän så jag överlever nog :yoparty
Hur många dagar har du tänkt vara iväg?

Jag hade tänkt åka själv, men det är ju alltid kul med sällskap hela eller en del av resan i alla fall! Jag tog ledigt veckan efter midsommar, så in helgerna så blir det ett par dagar till.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jag hade tänkt åka själv, men det är ju alltid kul med sällskap hela eller en del av resan i alla fall! Jag tog ledigt veckan efter midsommar, så in helgerna så blir det ett par dagar till.

Ok.
Hur har du tänkt övernatta?
Vilken datum tänkte du åka då? E du hemma på midsommar eller?
Hur såg ditt schema och resmål ut?
Tänkte om du vill och de passar fler så kan vi ju kanske sy ihop din resa med vår?
Ska du köra ner eller tåg?
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
image.jpg

Fatta det som att de e ont om biljetter och inte överdrivet billigt
Sträckan jag kollade e 100 mil. 250-280 euro.
Billigare att köra men kanske skönt att sova?
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Ingen som vill köra österut och ner till alperna den vägen istället?
Tyskland --> Tjeckien --> Österrike --> Alperna till Schweiz --> Tyskland ---> Sverige
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Ingen som vill köra österut och ner till alperna den vägen istället?
Tyskland --> Tjeckien --> Österrike --> Alperna till Schweiz --> Tyskland ---> Sverige

Nu verkar vi ju va några som kanske kan komma överens om en resa v 26-27
så det beror lite på dom andra. Jag är med på vad som i princip bara jag får min mc semester ;-)
Vi har ju snackat om tåget ner för dom andra verkar vilja det men blir de inte det pga plats, pris eller att folk vill köra så kan jag lika gärna tänka mig köra via Tjeckien till Österrike som att köra Autobahn. Det tar ju iofs nån dag extra så det beror ju på om vi vill ha mindre tid i alperna eller förlänga resan ett par dagar :)
Jag e på allt så bestämm ni andra så hänger jag med det vinnande beslutet :)
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag ska försöka sikta in på 14 juli. Gärna så lätt packning som möjligt så helst inte tält denna gång. Det är mina tankar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Där var en del att spänna i, så lätt har inte jag det. Inga fotpinnar, fästen eller dylikt där bak.
Därav packningsproblem. Men jag får väl vara innovativ o hitta på nåt. :)

Under skjutssadeln på min R6 -06 fanns det fyra band, vart och ett fastnitade som en ögla. Bara att vika ut dem mellan sadeln och plasten och kroka i spännband, smart! Tänkte att det kanske går att popnita dit band/remmar under sadeln på din hoj?

Fulalternativet är att köpa en beggad skjutssadel och drar dit lastöglor med genomgående M8! :crash
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Jag såg det nu. Fan för dessa jävla tjuvar.
Jävla otur du har nu inför sommaren.
Inte för att verka okänslig nu för de e absolut inte menat så men får du inte ersättning om 30 dgr om hojen inte dyker upp?
Klen tröst kanske i samanhanget då man aldrig får den ersättning man tycker sin hoj e värd men det kanske räddar din sommar då du kan köpa en ny?
Min förra hoj blev stulen i höstas och det tog 30 dgr att få ersättning. Fick inte så mkt som jag ville men det hjälpte mig iaf så jag kunde köpa en ny.
Hoppas du inte tolkar det fel för menar som sagt inget illa, vet hur de känns och man vill ju bara ha tag i dom jävlarna men som sagt så får man ju som tur e lite ersättning. Hade ju varit värre om man inte fått något allt.

Lycka till iaf och hoppas dom åker dit eller hamnar i ett dike för dom suger kuk på att köra hoj.
Skulle den dyka upp eller att du får ersättning och köper en ny så hör av dig, hade varit kul om du hängde med så du inte förlorar den njutningen en sommar kan ge oss mc folk :)


jo vi får se hur mycket man får ut osv. känns förjävligt när man hobbat med den hela vintern men men vad ska man göra vi lever i ett jävla tjyv samhälle.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Under skjutssadeln på min R6 -06 fanns det fyra band, vart och ett fastnitade som en ögla. Bara att vika ut dem mellan sadeln och plasten och kroka i spännband, smart! Tänkte att det kanske går att popnita dit band/remmar under sadeln på din hoj?

Fulalternativet är att köpa en beggad skjutssadel och drar dit lastöglor med genomgående M8! :crash
Tror det var så på min gamla R1 också.
Har redan börjat kika på undersidan och det finns möjligheter till fäste. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top