Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Köpte en tom tom rider ändå, så jag peppar den med lite smått och gått .


Dock behöver jag montera ström försörjning en med säkring. Kopplar man GPS på belysningen eller ?

Om du fortfarande har möjlighet, returnera och köp en Garmin Zumo-enhet istället :glömdet

Enklast att ansluta är att dra elen direkt från batteriet. Eller om du i elschemat hittar lämplig källa att norpa el från som bryts med tändningen. Tycker oftast det bara är ett jävla bök med att koppla mitt i kabelstammen/instrumentering. Att koppla direkt på batteriet förutsätter dock en brytare, eller att man bryter iaf vid längre stillastående perioder (vinter) för att slippa dränera batteriet. Jag drog fram en brytare till styret, kopplade in mot pluspol på batteriet, kopplade sedan in GPS-prylarna på den "returnerade" pluspolen från brytaren. Bryter på så vis tre strömmatningar på styret med samma brytare. :tummenupp
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Om du fortfarande har möjlighet, returnera och köp en Garmin Zumo-enhet istället :glömdet

Enklast att ansluta är att dra elen direkt från batteriet. Eller om du i elschemat hittar lämplig källa att norpa el från som bryts med tändningen. Tycker oftast det bara är ett jävla bök med att koppla mitt i kabelstammen/instrumentering. Att koppla direkt på batteriet förutsätter dock en brytare, eller att man bryter iaf vid längre stillastående perioder (vinter) för att slippa dränera batteriet. Jag drog fram en brytare till styret, kopplade in mot pluspol på batteriet, kopplade sedan in GPS-prylarna på den "returnerade" pluspolen från brytaren. Bryter på så vis tre strömmatningar på styret med samma brytare. :tummenupp
Brytare var nytt för mig. :va
Menar du att den drar tjuvström?
Läste i manualen att om GPS var monterad men avstängd så drog den ingen ström.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Det är väl det att den slår automatisk om man tar ström nånstans ifrån som bryts då man bryter tändningen, annars kommer den aldrig slå av utan drar från batteriet..och en dag kommer du glömma den där brytaren och hojen är stendöd då man ska åka...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Brytare var nytt för mig. :va
Menar du att den drar tjuvström?
Läste i manualen att om GPS var monterad men avstängd så drog den ingen ström.

Om det inte sitter något i fästet så är nog mängden tjuvström mycket marginell. Men lite lär den tjuva. Om Garmin säger att det är ok utan brytare så är det nog ok. Jag lämnar dock min GPS i, samt har lyckats dränera batterier under vinterförvaring tidigare då jag har fyra inkopplade strömmatningar på batteriet (handtagsvärme, gps, gps samt mirco-usb för mobil). Om man ändå ska sätta kontakter för att ansluta till batteri så kan man klämma in en liten strömbrytare samtidigt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag satt och skruvade till de "bästa" krulligaste vägarna jag kunda hitta utefter vår rutt. Jag kom upp med detta monster. Inga Europavägar utan småvägar utmed hela rutten.

Alternativ till sol och bad. Haha det kanske regnar i Nice hela veckan :p

http://goo.gl/maps/whruw

Jag ser att du dragit rutten förbi Andermatt i Schweiz och det är pefekt utgångspunkt för några dagars serpentinorgier. Stannar ni där några dar kan ni köra Furka-, Grimsel-, Oberalp- och Neufenenpass. Och missa inte ett besök i den gamla militäranläggningen uppe i st Gotthardspasset, den är sevärd. Väljer man dessutom den gamla vägen upp dit så får man köra på gatstensbeläggning.

Från Andermatt når man också Zermatt och kan ta linbana halvvägs upp på Matterhorn.
IMG_0034.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag är inte så mycket för att köra högst upp i passen. Dels funkar väl
hojarna dåligt i den tunna luften dels så kostar det plenty.
Såg en skylt i någon tråd att Grossglockner tog 22 euro för en mc.
Ett pass kan man väl bekosta sig. Har man sett ett så har man sett alla,
är det inte så? Menar berg som berg runtomkring. Mina 2 cents. :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag är inte så mycket för att köra högst upp i passen. Dels funkar väl
hojarna dåligt i den tunna luften dels så kostar det plenty.
Såg en skylt i någon tråd att Grossglockner tog 22 euro för en mc.
Ett pass kan man väl bekosta sig. Har man sett ett så har man sett alla,
är det inte så? Menar berg som berg runtomkring. Mina 2 cents. :)

Col de la Boaire, Ligurische Grenzkammstrasse
Kostnad: 0€ :arsele
Det Ténérén egentligen är gjord för :)
coldelaboaire.jpg
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag är inte så mycket för att köra högst upp i passen. Dels funkar väl
hojarna dåligt i den tunna luften dels så kostar det plenty.
Såg en skylt i någon tråd att Grossglockner tog 22 euro för en mc.
Ett pass kan man väl bekosta sig. Har man sett ett så har man sett alla,
är det inte så? Menar berg som berg runtomkring. Mina 2 cents. :)

Visst 250cc har lite tungt i bergspassen.

Vi får se vad vi har lust med när vi kommer ned dit.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?191344-Kawasaki-ZRX-1200-R

Ett sidospår en dokumentär om zrx1200 som kör pikes peak . grymt bra. Dom tar upp "tunn luft" i en av de 4 filmerna

kl 16:57 börjar han bubbla om förgasaren och höjd.

Första 1,500 meter tappade han runt 50% av lufttrycket Kpa sen över 1500 vart skillnaden mycket lägre.

Pikes Peak är ett 4 301m.

0-1500m 50%
1500-3000m 25%
3000-4000m 12%

Så värsta effekt förlusten sker på väg upp till alperna då de flesta städerna ligger runt 1000m - 2000m.


Bränsleinspruting:
Your fuel injection will mantain the correct fuel/air ratio at the new higher altitude. But at the same time the reduced amount of air available at this altitude will require a reduced amount of fuel to mantain the correct ratio.
This will produce a reduced power output.

18% effekt tapp på 1800meter (6000feet)

On a normall aspirated engine, i.e. no supercharger, turbo, etc, you will lose 3% per 1,000' elevation increase. Your 100 hp engine at sea level will now be making theoretical 79hp. Notice I said theoretical. But the 3% rule is a very commonly accepted rule

https://www.youtube.com/watch?v=6SXYovVYvOQ#t=1097
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag är inte så mycket för att köra högst upp i passen. Dels funkar väl
hojarna dåligt i den tunna luften dels så kostar det plenty.
Såg en skylt i någon tråd att Grossglockner tog 22 euro för en mc.
Ett pass kan man väl bekosta sig. Har man sett ett så har man sett alla,
är det inte så? Menar berg som berg runtomkring. Mina 2 cents. :)

Men kom igen nu..! :7peta

Vad ska du till Alperna att göra om du inte kranar iväg upp i passen? Man går väl inte på tivoli och åker nyckelpigan? ;) Nej, man vill ju upp i den riktiga berg-och dalbanan!

Och det här med kostnaderna... Det är ju rätt små pengar i sammanhanget - ett par hundra för ett bergspass, ett par hundra för en linbana upp till en topp. Man ångrar sig nog när man kommer hem att man inte åkte över "det där" passet bara för att de tog betalt.

Men visst, om alternativet till att unna sig en guldkant är att man inte har råd att åka till Alperna alls så kan jag förstå jag att man håller igen. Nu ska inte jag lägga mig i mer... :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Men kom igen nu..! :7peta

Vad ska du till Alperna att göra om du inte kranar iväg upp i passen? Man går väl inte på tivoli och åker nyckelpigan? ;) Nej, man vill ju upp i den riktiga berg-och dalbanan!

Och det här med kostnaderna... Det är ju rätt små pengar i sammanhanget - ett par hundra för ett bergspass, ett par hundra för en linbana upp till en topp. Man ångrar sig nog när man kommer hem att man inte åkte över "det där" passet bara för att de tog betalt.

Men visst, om alternativet till att unna sig en guldkant är att man inte har råd att åka till Alperna alls så kan jag förstå jag att man håller igen. Nu ska inte jag lägga mig i mer... :)
Ja vi är alla olika. Nöjesfält slutade jag med i de yngre tonåren. :hihi
Finns betydligt bättre grejer att lägga pengar på.
Mina tidigare kommentarer visar ju på hur lite jag vet om alperna.
Vet att det finns massor av pass och såg bara euron rinna mellan
fingrarna. Men det är tur jag skall dit och lära mig lite om dem. :)
 

Trikarn

Ny medlem
Gick med
6 May 2014
Ort
Täby
Hoj
12 yamaha fz8-n 13 husqvarna 650 terra
Hallå där:banana
Har ni stängt resenärslistan eller finns det plats på vägen för en till.
Lite sent ute så förståelse för om gruppen är spikad.
Ögnat igenom tråden och blev fett sugen att hänga på!!
Oskuld på hoj utanför Sverige men har alperna på hoj på min bucketlist.
Däremot vart runt en del med 4 hjul i Europa.
Kör en naken yamma fz8-12 med zumo 660 på styret.
Kör även en husqvarna 650 terra men en riskokare på serpentinvägar är svårslaget:kär
Håller till nära huvudstaden....
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hallå där:banana
Har ni stängt resenärslistan eller finns det plats på vägen för en till.
Lite sent ute så förståelse för om gruppen är spikad.
Ögnat igenom tråden och blev fett sugen att hänga på!!
Oskuld på hoj utanför Sverige men har alperna på hoj på min bucketlist.
Däremot vart runt en del med 4 hjul i Europa.
Kör en naken yamma fz8-12 med zumo 660 på styret.
Kör även en husqvarna 650 terra men en riskokare på serpentinvägar är svårslaget:kär
Håller till nära huvudstaden....
Är lite lugnt i tråden för tillfället. Alla pysslar väl med lite
förberedelser, i alla fall jag.
För min del så är du välkommen att hänga på. Jag är faktiskt
lite osäker på hur många vi blir. Kanske en större grupp nedåt
och sedan en split då några skulle till en ort i Italien ett tag.
Men vi ser vad de andra säger om tillökning i familjen. :)
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Hallå där:banana
Har ni stängt resenärslistan eller finns det plats på vägen för en till.
Lite sent ute så förståelse för om gruppen är spikad.
Ögnat igenom tråden och blev fett sugen att hänga på!!
Oskuld på hoj utanför Sverige men har alperna på hoj på min bucketlist.
Däremot vart runt en del med 4 hjul i Europa.
Kör en naken yamma fz8-12 med zumo 660 på styret.
Kör även en husqvarna 650 terra men en riskokare på serpentinvägar är svårslaget:kär
Håller till nära huvudstaden....

Hej.
Du är välkommen att hänga med. Gruppen eller rättare sagt antal medlemmar på resan är inte begränsad mer än till att desto senare man hoppar på desto mer detaljer har vi spikat och man får då anpassa sig.
Vi är i dagsläget bara 4 st som är säkra.
Jag, Yami, gsv och nico113.
Nico's kusin ska antagligen inte med så Nico hoppar Italien och hänger med oss på hela rundan som de ser ut nu.
Mattsster har inte varit aktiv i tråden på länge så jag antar att han inte är intresserad längre, skulle han läsa detta och är sugen på hänga med så e han självklart välkommen.
Så du är hemskt välkommen trikarn :)
Både gsv och Nico bor i Sthlm och kommer köra ner till oss 2 i Hbg på fredagen, midsommarafton.
Sen kör vi på lördagsmorgon.
Jag har sovplatser hemma.
Så vi kan grilla om vädret e bra, snacka lite skit och snacka om vårt kommande äventyr :)
:yoparty
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Precis som Yami sa så är det mkt individuell planering just nu, packning mm
Har hojen på verkstad nu och fixar lite saker och ska även serva den, byta däck och på med dubbla 12v uttag de närmsta veckorna så det är mkt sånt.
Tråden e fortfarande högst aktuell och kollar den i princip varje dag då e de något så e de bara att skriva här.
Gäller även er andra som kan vara intresserade av att hänga med :)
Alla är välkomna och skulle vi bli för många så kan vi alltid dela upp oss i 2 grupper som kör samma etapper på dagarna och ses för mat, sova mm. Kan även variera grupperna om det nu mot förmodan skulle bli så många vilket jag inte tror.
 

Trikarn

Ny medlem
Gick med
6 May 2014
Ort
Täby
Hoj
12 yamaha fz8-n 13 husqvarna 650 terra
Låter bra:tummenupp
Då sätter jag igång också med fixa papper och touring uppdatering på hojen. Forsätter hänga här på tråden.
Kan tipsa Sthlm eller Roslagen baserade i knuttar om den trevliga bil o mc träffen på torsdagar ute på nifsta gård nära Gottröra. Ska dit nu på torsdag. Brukar dra igång efter fem
 

Fonsan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2013
Ort
GBG
Hoj
2009 KTM SMT
Hej allihopa!

Den här resan ser ju göttig ut :). Blev Sverige touring förra året och med nytt mod därför är det dags för monsterresa detta året.

Även jag är lite sen ute och respekterar ifall ni känner att gruppen har blivit för stor.
Jag har redan planerat nervägen och sticker lite tidigare (9/6) men joinar gärna i kring Graz och hakar på resten. Ringen och Stelvio låg redan på kartan.

Den här resan har jag skruvat på sedan feb och har plottat ut alla fina alppass som nätet kunnat rekommendera. Det ligger även lite andra markörer men de är släkt och sevärdheter som låg på önskelistan.

https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zugg0mFiDrFw.kaHFasLEjP1s

Jag rättar mig efter vinden när det gäller rutten

Finns på bästkusten
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej allihopa!

Den här resan ser ju göttig ut :). Blev Sverige touring förra året och med nytt mod därför är det dags för monsterresa detta året.

Även jag är lite sen ute och respekterar ifall ni känner att gruppen har blivit för stor.
Jag har redan planerat nervägen och sticker lite tidigare (9/6) men joinar gärna i kring Graz och hakar på resten. Ringen och Stelvio låg redan på kartan.

Den här resan har jag skruvat på sedan feb och har plottat ut alla fina alppass som nätet kunnat rekommendera. Det ligger även lite andra markörer men de är släkt och sevärdheter som låg på önskelistan.

https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zugg0mFiDrFw.kaHFasLEjP1s

Jag rättar mig efter vinden när det gäller rutten

Finns på bästkusten

skicka ett PM till "Stefanbilling" trådskaparen och dela kontaktuppgifter. En hel del spännande resmål du markerat på kartan. Hoppas vi kan pricka av några i sommar.

-Örnästet
-KTM fabriken
-Black Forest Schwarzwald
-Lake Annecy

och massa fler..... Grymt ! ska försöka kika igenom de flesta i helgen och hitta inspiration om jag får :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top