Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Letar resesällskap till en liten mc semester i sommar.
Jag är flexibel och har inte planerat så mkt än. Blir väl runt 7-10 dgr kanske +/-.
Mina önskemål är ner mot alperna, Österrike, norra Italien,Schweiz eller något. Typ runt Gardasjön, stelviopasset eller liknande.
Om det är någon som vill hänga med så kan vi ju planera detaljerna, dagarna och resmål tillsammans.
Min tanke va att blåsa 100 mil genom Tyskland ganska snabbt och sen tillbringa en vecka där nere, men jag e som sagt flexibel.
image.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag går och funderar lite på att åka neråt i sommar också.
Datumet är ju a och o här.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Där har ni/du som eventuellt kommande medresenär en stor fördel, jag är egenföretagare och kan därför ordna med semester ganska när som helst beroende på när du/ni kan. Så när kan ni åka?
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Som det ser ut just nu har jag möjlighet efter den 7 Juli.
Inte funderat på biltåget? Kanske ta det i en riktning och köra i andra riktningen och passera Nurburgring.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Som sagt , jag är flexibel.
Har inte kört mc i Europa tidigare. Har alltid hållet mig i Sverige så jag är inte insatt i alla alternativ men jag kan mkt väl tänka mig att åka tåg ena hållet och köra inom nurburgring också.
Jag tycker såhär, jag och du/ni/de som är sugna på en resa kollar av lite grova detaljer här, såsom ungefärlig datum och sånt. Vilket vi iofs lätt gör då jag är flexibel men om där e fler som vill åka så vi hittar en tidpunkt som passar. Sen så är det ju bra om vi tar en dag/helg beroende på avstånd mellan oss och träffas. Snackar om mer detaljer, kör en runda tillsammans och sånt så vi ser om vi kan komma överens både med resmål, körsätt och personkemi. Ska ju trotts allt va iväg några dagar i sommar så det e ju bra om det känns rätt då :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Såg nu vilka hojar ni har i era profiler, kommer ni att köra med dem?
Det jag egentligen har planerat en tid men inte bestämt när är ju
att köra offroadare och kanske välja lite sämre vägar än om jag
tagit ligghojen. Gammal sådan (XTZ) blev därför införskaffad förra
året och tillfixad nu i vinter så den skall palla en längre resa.
Vet i sören om jag pallar en ligg hoj några större sträckor längre.

Sedan har man givetvis funderat på vad man vill uppleva med en resa.
Jag har i huvudet lite grova planer för 3 utlandsresor jag skulle vilja
göra med hojen.

Hålla väster/söder längs engelska kanalen och atlantkusten för att
uppleva de historiska platser som finns där, vem har inte hört talas
om Dunkerque eller varför inte skådeplatsen för Dagen D. Avsluta Europa
via Gibraltar över till Ceuta och köra lite sanddyner i Afrika.
Det är nog det här jag brinner mest för. Sommaren är kanske inte den
lämpligaste tiden för den dock.

En annan resa går i stort sett rakt söderut till alperna. Uppleva den
härliga utsikten och köra massor av kurviga vägar. Dolomiterna har jag
hört många prata om.

Till sist lite mer åt öster, Rumänien med sitt mytomspunna transsylvanien
och kanske också klippa ungern och polen samtidigt.

Autozug verkar vara ett bra sätt att komma ner direkt i smeten och
fortfarande vara utvilad.

Lite av mina tankar.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Min tanke e ju precis som ditt andra alternativ.
Alperna, kurviga vägar, Dolomiterna, stelviopasset mm...
Blir ju inte mkt långa sträckor egentligen, ner och upp iofs men det kan man ju lösa med tåget åt ena hållet såfall. Kanske bägge hållen beroende på hur det passar med tider, platser och kostnad för tåget.
Kan ju va trevligt att köra ena hållet via nurburgring eller om man kan hitta några andra trevliga stopp och vägar.
Jag har tänkt köra med min cbr1000rr och jag har inte kört så långt förr men där nere är de bj lugnt och roligt med kurviga vägar.
Men tror nog att jag skulle klara körning ner och upp eller endera hållet utan några större problem. Vill man bränna så kan man göra de på en dag, man kan ju pausa, stanna över natten om man känner att de behövs eller något. Det löser sig säkert.
Tänker mig att man hittar några platser man vill köra till eller via och tar en del som de kommer. Blir nog för stressigt om man bokar upp ett riktigt schema från morgon till kväll alla dagar. Skönt att bara glida fram på vägarna i alperna och njuta av att få ligga lite i kurvorna :yoparty
Stanna där man känner för de och svänga av på trevliga vägar och sånt utan att känna att man har en tid man måste va på nästa adress :)
Mina tankar om det iaf.
Någon annan som har tankar att dela med sig av?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Min tanke e ju precis som ditt andra alternativ.
Alperna, kurviga vägar, Dolomiterna, stelviopasset mm...
Blir ju inte mkt långa sträckor egentligen, ner och upp iofs men det kan man ju lösa med tåget åt ena hållet såfall. Kanske bägge hållen beroende på hur det passar med tider, platser och kostnad för tåget.
Kan ju va trevligt att köra ena hållet via nurburgring eller om man kan hitta några andra trevliga stopp och vägar.
Jag har tänkt köra med min cbr1000rr och jag har inte kört så långt förr men där nere är de bj lugnt och roligt med kurviga vägar.
Men tror nog att jag skulle klara körning ner och upp eller endera hållet utan några större problem. Vill man bränna så kan man göra de på en dag, man kan ju pausa, stanna över natten om man känner att de behövs eller något. Det löser sig säkert.
Tänker mig att man hittar några platser man vill köra till eller via och tar en del som de kommer. Blir nog för stressigt om man bokar upp ett riktigt schema från morgon till kväll alla dagar. Skönt att bara glida fram på vägarna i alperna och njuta av att få ligga lite i kurvorna :yoparty
Stanna där man känner för de och svänga av på trevliga vägar och sånt utan att känna att man har en tid man måste va på nästa adress :)
Mina tankar om det iaf.
Någon annan som har tankar att dela med sig av?

Jag tycker att en Fireblade 08- är klockren på längre turer. Kört till Albacete, Spanien med en sådan och en tur ifjol till Spa-Francorchamps, Belgien. Hade en polare med mig till Belgien som körde en Ducati 848 och han hade heller inga problem att resa med sin.

Det är alltid en fördel om man är minst två på en Europa-resa vid ev bekymmer/strul osv. Men har man ingen som vill haka på så är det bara att serva hojen, ha med sig försäkringspapper osv och sticka. Finns fan inget bättre än att ge sig ut på vägarna för en längre tur, helst då med något racinginspirerat som mål;)

Lycka till med resan:tummenupp
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jag håller med, tror inte det blir några problem, har tagit dagsturer på upp mot 50 mil och de har inte varit några problem så att dubbla det skulle nog gå om man vill. Men som sagt, kan ju ta tåget åt ena hållet och dela upp andra hållet på 2 körpass med ett trevligt stopp på vägen i nurburgring eller nått beroende på vad min blivande medresenär känner för :)
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Jag är ev sugen. Ska kolla semestern imorgon men blir förmodligen industrisemestern(när den nu drar igång minns jag inte men är väl 28-32) Transsylvanien är en dröm
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jag är ev sugen. Ska kolla semestern imorgon men blir förmodligen industrisemestern(när den nu drar igång minns jag inte men är väl 28-32) Transsylvanien är en dröm

Återkom gärna med datum för din semester så har vi något att utgå ifrån vid eventuell mer planering :)
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Jag ska åka direkt efter midsommar. Har inga andra planer än så länge, mer än att jag vill snurra lite i alperna, norra Italien och ta kustvägen in i Frankrike för lite sol och bad någon dag i Nice eller liknande. PMa om det passar tidsmässigt så kanske vi kan köra lite ihop
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Vad tror ni ett kalas som detta skulle gå på. Måste se över finansieringen också lika bra att veta allt innan man lovar för mycket
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/touring/5359-europas-vackraste-motorcykelvaegar


Här är ju även Transsylvanien med som resmål och visst ser bilden lockande ut :)
Men så gör även alperna som är med flera ggr.
Jag är flexibel och i den bästa av alla världar så hade jag kunnat vara ledig länge och haft gått om pengar för en flera veckor lång semester med alla drömmål i och utanför Europa ;)

Nu kan jag tyvärr inte det och måste även tänka på pengarna MEN om några veckor / en månad är huset jag
renoverar förhoppningsvis klart och kan läggas ut till försäljning, vi hoppas på en snabb försäljning och då har jag pengarna för att kunna lägga in lite mer på resebudgeten både i tid och utgifter.
Men i dagsläget vet jag inte om jag hinner med både Transsylvanien och alperna men om man utgår från det ena i dagsläget och om 4-7 veckor så vet jag hur de ser ut med ekonomin i sommar.
Kan tänka mig Transsylvanien alps också istället för alperna så det e ju vad den/de som vill med känner för :)
Alternativt om vi lyckas planera en bra resa tidsmässigt och budgetmässigt som täcker hela rundan, Transsylvanien - genom alperna vidare upp över nurburgring kanske?
Billiga boenden/ tält eller blandat och ekonomiskt tänk i övrigt så kan vi ju kanske få en perfekt resa vi aldrig glömmer :tummenupp
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Följer gärna med till alperna. Som många andra måste jag kordinera semester med kollegor som har barn som skall vara lediga 3 mån på raken. Så jag håller tummarna och hoppas jag kan få en sammanhängande semester på typ 2 veckor.

Men fortsätt diskutera datum. Det blir ändå lite "lotto" om jag kan eller inte tack vara mina kollegor.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Vad tror ni ett kalas som detta skulle gå på. Måste se över finansieringen också lika bra att veta allt innan man lovar för mycket

Kan ju säga att Helsingborg-transylvanien-alperna-nurburgring-Helsingborg blir närmre 600 mil.
Lägg på t/r Helsingborg om du inte bor nära.
Räkna soppa på det.
Räkna runt 2000kr bro och båt till Tyskland.
Ett par hundra om dagen för boende och mat, det beror på vilken standard man vill ha. Tält e billigast men skönt med säng. Jag e flexibel och anpassningsbar. Bra med ett par tusen till om man vill göra något utöver planerna och ett par tusen för oförutsedda utgifter om något händer med hojen eller vad som helst.
10 närmre 15tkr kanske.

Tar man bara alperna så blir de ju många mil mindre och mindre dagar också. Blir en hel del i prisskillnad.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Min tanke e ju precis som ditt andra alternativ.
Alperna, kurviga vägar, Dolomiterna, stelviopasset mm...
Blir ju inte mkt långa sträckor egentligen, ner och upp iofs men det kan man ju lösa med tåget åt ena hållet såfall. Kanske bägge hållen beroende på hur det passar med tider, platser och kostnad för tåget.
Kan ju va trevligt att köra ena hållet via nurburgring eller om man kan hitta några andra trevliga stopp och vägar.
Jag har tänkt köra med min cbr1000rr och jag har inte kört så långt förr men där nere är de bj lugnt och roligt med kurviga vägar.
Men tror nog att jag skulle klara körning ner och upp eller endera hållet utan några större problem. Vill man bränna så kan man göra de på en dag, man kan ju pausa, stanna över natten om man känner att de behövs eller något. Det löser sig säkert.
Tänker mig att man hittar några platser man vill köra till eller via och tar en del som de kommer. Blir nog för stressigt om man bokar upp ett riktigt schema från morgon till kväll alla dagar. Skönt att bara glida fram på vägarna i alperna och njuta av att få ligga lite i kurvorna :yoparty
Stanna där man känner för de och svänga av på trevliga vägar och sånt utan att känna att man har en tid man måste va på nästa adress :)
Mina tankar om det iaf.
Någon annan som har tankar att dela med sig av?

Ja precis, en av mina planer kan bli realiserad. :banana
Bästa vore att ha likvärdiga hojar som likvärdiga mål med resan.
Finns inget bättre än en sporthoj för att ta kurvor i god fart.
Min fasa är ju att vägarna är så knökade att detta inte uppfylls eller mil
efter mil av bilköer. Då är sporthoj det sämsta man kan köra på 2 hjul.
Ett litet snack med alla intresserade ger säkert att beslut kan tas av vardera.
Jag påbörjar min semester efter midsommarhelgen och 4 veckor framåt.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jag ska åka direkt efter midsommar. Har inga andra planer än så länge, mer än att jag vill snurra lite i alperna, norra Italien och ta kustvägen in i Frankrike för lite sol och bad någon dag i Nice eller liknande. PMa om det passar tidsmässigt så kanske vi kan köra lite ihop

Är det fler än du i dagsläget eller tänkte du köra själv?
Låter precis som jag tänkt mig också. Förutom att min franska låter som man rapar ;)
Men jag e ju inte där för att snacka med fransmän så jag överlever nog :yoparty
Hur många dagar har du tänkt vara iväg?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top