Köpråd förstahoj

Zer0x

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2014
Ort
Kumla
Hoj
Ingen
Hej, jag fyller 19 nu till sommaren och tycker det är dags att skaffa hoj. Jag har snöat in mig väldigt mycket på motard, jag en sån typ när jag åkte moppe och känner att jag måste ha en sån igen, fast lite grövre nu :) Jag har tittat lite på KTM 525 men vet inte riktigt vad man ska tänka på. Budget för körkort, utrustning och hoj ligger på lite drygt 50 000, så en hoj för 30-35 000 är väl det jag är ute efter.
Jag hittade en rätt fräsch 530 -08, men när jag kollar på trafikverket står det att den har 11kW, det kan väl aldrig stämma?
Vad bör jag tänka på? Jag åker hellre än skruvar, men vill samtidigt inte ha för stor hoj, jag vill kunna åka lite bakhjul, busa lite och så. Är ~500cc lagom då eller är det 450 jag ska ha?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hur pass kunnig är du när det gäller att meka och serva hoj etc?
Det är en del pillande om man ska köra enduro på gatan, annars finns det ju ktm 640 och kanske en och annan 690 om du går upp lite i pris.
 

Zer0x

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2014
Ort
Kumla
Hoj
Ingen
Hur pass kunnig är du när det gäller att meka och serva hoj etc?
Det är en del pillande om man ska köra enduro på gatan, annars finns det ju ktm 640 och kanske en och annan 690 om du går upp lite i pris.

Olja, filter och liknande saker klarar jag utan problem. Ventiljustering och sånt är väl bara att lära sig, det är ju bara svårt den första gången.
Jag vill ju helst ha en hoj som inte är för klumpig, jag vill kunna åka lite i trappor och på bakhjulet, mysåka lite på små stigar osv. Det blir ju lite jobbigare att göra med en hoj som väger 150 istället för 110.
 
Last edited:

Zer0x

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2014
Ort
Kumla
Hoj
Ingen
Bump, är det ingen som har några råd? Var kan jag läsa om serviceintervaller för olika märken och modeller osv? Vad är en lämplig hoj för 50.000?
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
DRZ? Bra hoj för lite pengar!

Btw, beror ju på hur pass lättlärd du är, men om du har en budget på 50k för allt, så är nog 35k ganska optimistiskt att kunna lägga på hoj.

Själv köpte jag utrustning för nära 15k, och sen kostar ju kortet en del, lite beroende på om du kör privat eller via skola. Om skola: räkna med ca 7-20+k för kortet. (beroende på kunskapsnivå)

Alltså, räkna kanske på 25k hoj, 25k utrustning och kort, så har du nog en mer realistisk bild! (sen blir det ju bara roligare då om man upptäcker att man har lite extra att spendera på hoj när man väl köpt utrustning och tagit kortet ;) )
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jag hade samma budget när jag skaffade hoj + kort + utrustning för 4-5 år sen. Hojen la jag ner 30k på och då räckte 20k för körkort + utrustning(stövlar, hjälm, handskar, ryggskydd, skinnställ) men jag fick skinnstället till ett väldigt bra pris och jag tog endast 2 körlektioner(svart, 500kr per lektion :tungan).

Det var jävligt tight men det gick precis...
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Satsa på en motardkonventerade enduro om du vill ha jävligt kul rätt igenom. Aldrig kört något roligare. Man kör bara på 2 hjul när det svänger ;)
 

Zer0x

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2014
Ort
Kumla
Hoj
Ingen
DRZ? Bra hoj för lite pengar!

Btw, beror ju på hur pass lättlärd du är, men om du har en budget på 50k för allt, så är nog 35k ganska optimistiskt att kunna lägga på hoj.

Själv köpte jag utrustning för nära 15k, och sen kostar ju kortet en del, lite beroende på om du kör privat eller via skola. Om skola: räkna med ca 7-20+k för kortet. (beroende på kunskapsnivå)

Alltså, räkna kanske på 25k hoj, 25k utrustning och kort, så har du nog en mer realistisk bild! (sen blir det ju bara roligare då om man upptäcker att man har lite extra att spendera på hoj när man väl köpt utrustning och tagit kortet ;) )

DRZ verkar bara finnas som 400cc och mindre, blir inte det för litet?
Och jag tror inte jag kommer ha några problem med körkortet. Jag tog B-kort för 8 månader sen utan några problem med det teoretiska och praktiska. Min far tog A-kort förra året utan några körlektioner och det gick på 5k och jag kommer övningsköra med samma gäng och ta kortet på samma ställe :)

Jag hade samma budget när jag skaffade hoj + kort + utrustning för 4-5 år sen. Hojen la jag ner 30k på och då räckte 20k för körkort + utrustning(stövlar, hjälm, handskar, ryggskydd, skinnställ) men jag fick skinnstället till ett väldigt bra pris och jag tog endast 2 körlektioner(svart, 500kr per lektion :tungan).

Det var jävligt tight men det gick precis...

Då verkar det ju vara lugnt :)

Satsa på en motardkonventerade enduro om du vill ha jävligt kul rätt igenom. Aldrig kört något roligare. Man kör bara på 2 hjul när det svänger ;)

Har du några exempel?

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=16106&art=5159284

Är det inbyggda skydd i det där stället? För det är väl rätt bra pris på det? Hjälm har jag, så då behöver jag bara brillor och kängor isf. Och 15% är väl på det priset som står? Annars blir det ju samma pris att köpa grejerna separat.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Har du några exempel?
Sikta på typ en KTM EXC 525a om du vill ha något lätt och roligt men ändå förhållandevis hållbart.
Dock bör du antingen hitta en som "nyligen" är renoverad allt en som är riktigt billig så du kan räkna in en renovering.
Har du tur med en 525a, alt vilken endurohoj som helst, så kan de gå 150-300h utan renovering medans har du otur och föregående ägare misskött hojen räcker det med några få timmar för att få hojen att rasa.
En renovering kan kosta allt från 10k och uppåt, där jag skulle tro att en ganska normal renovering där man byter kolv, vevstake, lite lager samt kamkedja säkerligen går på minst 15k om man lämnar iväg motorn.

Fick du mitt PM förresten?
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
DRZ400 är inte alls för liten! Den är optimal som A2 hoj egentligen, lätt och smidig, med lite trim så får du ut 40hk+ Kan absolut dra upp den på bakan utan problem. Ingen hoj för topfart dock, blir lite väl blåsigt vid 160+! Men det är absolut en hoj du kan ha kul och busa lite på!
Behöver inte lika mycket underhåll som tex EXC'n heller! :yoparty
 

Zer0x

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2014
Ort
Kumla
Hoj
Ingen
DRZ400 är inte alls för liten! Den är optimal som A2 hoj egentligen, lätt och smidig, med lite trim så får du ut 40hk+ Kan absolut dra upp den på bakan utan problem. Ingen hoj för topfart dock, blir lite väl blåsigt vid 160+! Men det är absolut en hoj du kan ha kul och busa lite på!
Behöver inte lika mycket underhåll som tex EXC'n heller! :yoparty

Hur ska den underhållas då? Och får man inte ligga på höga varv hela tiden för att ha nån kraft? Det är ju ändå 20% mindre motor.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hur ska den underhållas då? Och får man inte ligga på höga varv hela tiden för att ha nån kraft? Det är ju ändå 20% mindre motor.
Tror det är något i stil med ~600mil för oljebyte och ~1200mil för ventilkoll på dom
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
600mil för oljebyte.
1800mil för filterbyte
2400mil för ventilkoll! :)

Eller, ja det är vad suzuki hävdar, mer rimligt är väl ca 300mil olja, 900-1200 filter :p
 
Last edited:

Zer0x

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2014
Ort
Kumla
Hoj
Ingen
Tror det är något i stil med ~600mil för oljebyte och ~1200mil för ventilkoll på dom

600mil för oljebyte.
1800mil för filterbyte
2400mil för ventilkoll! :)

Eller, ja det är vad suzuki hävdar, mer rimligt är väl ca 300mil olja, 900-1200 filter :p

Seriöst? Då är DRZ helt klart ett vettigt alternativ.
Synd bara att dom är så fula, ser ju ut att vara från 90-talet :/
 
Last edited:

Fias_cortina

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Piaggio Ciao
Lånar tråden lite, med tanke på att jag sitter i samma sits som dig Zer0x. Vad tror ni om en ktm exc 450 som första hoj?
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Jag har en fråga till er som letar första hoj..
Hade ni tänkt ut och åka på lite längre turer. typ vara ute en hel dag och köra runt?

Inget illa ment med detta inlägg men tror ni komma tröttna på "enstånka" jäkligt fort. (smärta i daiman efter en dag):D
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Ja ska man ligga o mysköra är motard inget o ha. Då kan man ta första bästa Ducati istället :tungan det är dom byggda för :arsele

Kör jag inspirerat har jag inga problem med träsmak.

Jag har en fråga till er som letar första hoj..
Hade ni tänkt ut och åka på lite längre turer. typ vara ute en hel dag och köra runt?

Inget illa ment med detta inlägg men tror ni komma tröttna på "enstånka" jäkligt fort. (smärta i daiman efter en dag):D
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Ja ska man ligga o mysköra är motard inget o ha. Då kan man ta första bästa Ducati istället :tungan det är dom byggda för :arsele

Kör jag inspirerat har jag inga problem med träsmak.

Haha ok tänkte nästan jag skulle få en känga:crash.
 

Zer0x

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2014
Ort
Kumla
Hoj
Ingen
Jag har en fråga till er som letar första hoj..
Hade ni tänkt ut och åka på lite längre turer. typ vara ute en hel dag och köra runt?

Inget illa ment med detta inlägg men tror ni komma tröttna på "enstånka" jäkligt fort. (smärta i daiman efter en dag):D

Åka lite med polare, vi är 3 st som vi vet nu som kommer skaffa motard, ev några till. Blir väl mysåka lite med farsan ibland och hans gäng. Får jag ont i röven får jag väl tvinga mig att inte vara en liten bitch och njuta istället :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top