Daytona 675 -08 svårstartad

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Var ute och åkte igår, och vid två tillfällen när jag stängt av hojen och skulle starta den igen så stod den.bara och malde på startmotorn utan att starta. Testade igen, och efter några sekunder hoppade den igång. Precis samma sak hände några starter senare, men mellan dessa gånger startade den som vanligt

Någon som vet vad det kan bero på? Något som börjar ge upp? Batteri?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Kan bero på många anledningar, servad regelbundet? Utöver det vanliga som soppa, tändstift m.m kan det vara en idé att kolla ECUn i den och se om det finns några fel loggade.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Testa om det går bättre med öppet tanklock, luftintaget till tanken kan vara igensatt. Tändstiften kan vara kass om du startat den många gånger i vinter. Bra laddat batteri är ju alltid bra men den skall starta ändå om allt.är ok.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Är inget meckarproffs direkt.. Men tändstift och luftfilter ska jag nog lyckas kolla över.

Tänkte försöka läsa felkoder också, ifall det dykt upp några. Allt som behövs är en OBDII kabel och Tune Ecu va? Stämmer det?

Behövs några specialverktyg för ovanstående översyn?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Svårstartad bara när den är varm? I sådana fall, har du kollat upp ventilspel på senare tid?

Men visst, har den stått en längre tid finns ju även kass soppa, har aldrig drabbat mig ens efter 8,5 månaders uppehåll men andra påstår sig få problem med modern soppa när den stått för länge...
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Ja dom två gångerna det har hänt så har den varit varm, men som sagt har det hänt två gånger bara så det kanske inte är akut men man undrar ju varför det händer..
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Den har gått 1500 mil enligt mätaren iaf. Hoppas det stämmer. Ventilspelet kollas ju vid 2000.
Men det konstiga är att senaste dagarna har jag startat den och kört säkert 50 gånger.. och bara två av dom har den stått och malt på startmotorn. Båda gångerna har den varit varm
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Daytona 675 är inte ensam om detta, många insprutningshojar kan kinka lite när de är varma och stannar tillräckligt länge för att det ska hinnas bildas något litet ånglås i någon ledning.

Ibland kan en så enkel sak som att "rappa" till snabbt på gashandtaget efter någon sekund. Det handlar inte om 100% trottel i flera sekunder uran bara en snabb liten vridning.

Börjar stiften vara lite slitna kan det vara en orsak. Triumphs tidiga mappar gav dessutom lite mycket soppa vid varm motor, har Du senaste uppdaterade mappen i ECU?


Men - kör lite mer och testa om ovanstående knep kan vara en metod att eliminera problemet? Lycka till :)
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Fan roffe. Har läst mycket av dig i daytonatråden och måste säga att du är helt otrolig! Det du inte vet behöver man inte veta.
Din teori kan det säkert ligga något i eftersom jag fått igång den båda gångerna genom ett ryck i rullen.
Båda gångerna var den varmkörd, men hade varit avstängd typ 30 min när jag skulle starta och den kärvade.
I övrigt startar den efter nåt varv på startmotorn. Vissa andra hojar startar ju bara genom att titta på startknappen, men det kanske är olika från hoj till hoj?

Du är grym Roffe! Även ni andra som alltid kommer med tips och tricks är grymt uppskattade!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag skulle kollat batteriet.
Har liknande problem som jag är helt övertygad om att det är relaterat till batteriet.

Mitt batteri är nu 7 år gammalt.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Laddregulatorn e helt ny. Bytt på recall. Jag vet att roffe sktev i daytonatråden vilka värden batteriet ska ha vid start, tomgång osv. Hittar inte det inlägget nu. Någon som vet?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Men om den står o maler länge på startmotorn så lär det ju finnas batteri, startmotorn äter batteri som vithajar äter småfisk. Jag tror mer på roffes teori...
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Tackar stoffe!
Jo jag tror också på roffes teori faktiskt. Hoppas iaf på den då den inte behöver göras något åt! Eventuellt byta stift kanske, men det gör man ju ändå framöver
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Min 07'a har aldrig behövt extra gas tidigare men i år kan det behövas.
Laddar jag batteriet fullt över natten så kickar den igång utan extra gas.
Har jag kört några korta turer, och då menar jag korta så är den sur varm som kall.
Laddregulatorn bytt förra året. Tolkar det som att mitt 7 år gamla batteri behöver bytas ut.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Kom att tänka på en sak. Tappade hojen lite lätt nyligen (fråga inte ens hur det gick till):rodnar
Hojen klara sig bra, men funderar över detta med tippsensorn.. behöver man göra något efter ett tapp? Typ nollställa något i ecu eller liknande? Tänkte om det blivit nåt vajsing pga att den gick i backen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top