Byta ut förgasarna pga av problem att hitta flottörhus till originalförgasarna.

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
För de första vill jag säga att jag ringt till 5st företag i Tyskland samt Bingpower.
Mailat kanske 5 andra tyska företag.
Ringt 1 tysk privatperson.
Ringt 1 svenskt företag som är Bingpowers sverige kontakt.
2st privatpersoner i sverige....
Är så jävla trött på de här strulet nu så jag tänker köpa förgasare med flottörhus!!

På min MC (TWN 350 BOSS -55 2takt) så delar förgasarna på ett flottörhus.
IMG_20140313_110157.jpg

Så nu till frågan.
Jag ska köpa 2 nya/beg förgasare med flottörhus.
Förutom bestyckningen, kan man ta vad som helst så länge dom oxå är 24mm:confused:
När jag köper nya, funkar det att köra med samma bestyckning fast det är ett annat märke?
Hur vet jag vilka jag ska ha så dom ger tillräckligt med soppa?
Hur ställer jag in högersida som "inte har några inställningar"
Original luftburk kommer inte att användas, utan det blir nån form av öppet luftfilter.
Har googlat en del olika, vad ska man akta sig för?
Bing/mikuni kina kopiorna ← bara skit?
No name förgasare?
RX-PRO moppe trim? ( http://www.rinab.nu/moped-klass-2-a/Honda/MB-50/Foergasare/Foergasare-24mm1284.htm )
Är inte intresserad av att betala 1400st för dom...

Dom jag har nu heter Bing 1/24/37 & 1/24/38
Bara inställningsmöjligheter på den ena.
Ja, frågorna är många...

Sjukt jävla tacksam för hjälp då detta är de enda som fattas innan jag kan åka å besiktiga den..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förtydligade rubriken och tog bort svordomar.

/Jörgen
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tror nog att ditt säkraste kort är att köpa nyare beg. förgasare, och konsultera www.braigasen.se för bestyckningen. På en sån motor vill säkerligen cylindrarna ha olika blandning, nu har jag inte exakt koll på hur dubbelkolvsmotorer fungerar men kan inte christer hjälpa dig är det nog inte många som kan!
Sen går den nog bättre hur du än gör med ett par fräscha 2-t förgasare även om dom är lite felbestyckade..
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Klart du kan byta förgasarna.
Bara dom passar.

Rekommenderar inte Kinaförgasare av billig modell
Köp hellre beg märkesförgasare.

Ang bestyckning så är ju det som sitter i de gamla en bra utgångspunkt.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Tror nog att ditt säkraste kort är att köpa nyare beg. förgasare, och konsultera www.braigasen.se för bestyckningen. På en sån motor vill säkerligen cylindrarna ha olika blandning, nu har jag inte exakt koll på hur dubbelkolvsmotorer fungerar men kan inte christer hjälpa dig är det nog inte många som kan!
Sen går den nog bättre hur du än gör med ett par fräscha 2-t förgasare även om dom är lite felbestyckade..
17 va bra, blir att ringa på måndag!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag minns rätt, så är ettan modellbeteckning, 24 diametern och 37/38 utförandet (höger/vänster).
Jag tror att vilken tvåtaktsförgasare som helst med 24mm diameter (blir ofta strul om man byter storlek) avsedd för tvåtaktare fungerar bättre än en sliten gammal Bing.
Se bara till att de är smala nog att få plats.
Antagligen är de redan grundbestyckade (eftersom det är samma diameter, så är de avsedda för samma flöde) och borde duga till provkörning.
Gäller bara att hitta något som passar utseendemässigt.

Det går även att använda förgasare avsedda för fyrtakt, men då måste du börja från början med bestyckningen.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nån som vet om man kan gå upp på 26 eller 28mm förgasare?
Självklart får man väl bestycka om dom eller nått..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast externa flottörhus är ju inte raketforskning, det går ju att få tag på utan problem. Det viktiga är att flottörhöjden blir korrekt i övrigt kan det ju vara ett universal.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Fast externa flottörhus är ju inte raketforskning, det går ju att få tag på utan problem. Det viktiga är att flottörhöjden blir korrekt i övrigt kan det ju vara ett universal.
Min åsikt också.
Tittar man på vad som finns att köpa som "nyvara" till dessa förgasare är ju variationerna/urvalet rätt litet, sammahus anv till flera typer, vilket betyder att de måste finnas lösa flottörhus att uppbringa..

Typ "Allt finns på Internet, du kan bara inte hitta det.."
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle köpa 2 st PWK 24 mm från twosroke.se Då finns munstycken att tillgå för att få det att stämma.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

Jag har med intresse följt din renovering och ditt andra projekt med två TWN hojar, mest kanske för att jag en gång i tiden stod o kollade på en Puch som hade dubbelkolv och klurade- varför gör man såna?

Funderade på att förgasarna inte var identiska på din Boss? Har ej hajat varför trots att jag läste på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Split-single En bra artikel kolla även referenslistan längst ned!.
Tydligen kalledes en sådan här mix av twin o single för Twingle på sin tid. DKW hade konstuktionen på förkrigshojar i tävlingsammanhang. Dyrare en en vanlig enstånka i tillverkning men bättre soppaekonomi mm
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Nån som vet om man kan gå upp på 26 eller 28mm förgasare?
Självklart får man väl bestycka om dom eller nått..
Går aldeles säkert, men om motorn inte har behov av större luftmängd kommer den bara bli jäkligare att ställa in och inte vilja gå lika fint på delgas.

En modernare 24mm förgasare med den nu vanliga "tratten" mot luftfiltret kommer antagligen kunna ge högre luftflöde än originalförgasarna, så en liten ökning av toppeffekten kan gå få av den enkla anledningen. Dessutom bör den ha bättre inställningsmöjligheter så du kan få finare gång genom hela registret, om du tar dig tid att ställa in allt orgentligt. Gamla och framförallt slitna förgasare är inga underverk när det gäller att få till bra gång...
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Tack Twintorsk!
Christer på www.Braigasen.com löser biffen...
Vi fick till en bra deal å hojen blir alldeles snart körklar....
Dock inte original, men å andra sidan blir den aldrig körklar annars.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Japp, å sjukt trevlig!
Frågade om han ville veta vad de satt för bestyckning i original förgasarna.
De ville han inte, "jag använder mig av min erfarenhet så blir det nog dessutom bättre"
Borde nog ha allt hemma i veckan som kommer, då blir de provkörning till besiktningen! :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top