Rotationsriktning på däck kontra fälg

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Hej!

Hämtade mina fälgar med nykrängda däck på i eftermiddags. Glad i hågen pga fint väder osv i helgen började jag montera på framdäcket, kikade på gummit så att rotationsriktningen blev rätt och monterar.
Bakdäcket kan ju bara sitta på ett håll så börjar montera det, men när det hade bråkat med mig i en halvtimma så tröttnade jag och pausade lite. När jag pausat klart så ser jag att gummits rotationsriktning bak inte stämmer, kollar i fram också och konstaterar att det inte stämmer med fälgens rotationsriktning.

Lång historia kort, framfälgens och bakfälgens rotationsriktningar stämmer inte med däckets rotationsriktningar.

Borde jag få det ommonterat eller bara montera dit däcken i fälgens rotationsriktning och köra på? Antar att våtgreppet blir sämre, något annat..?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
På måndag.... Efter helgen, med kalasbra väder..

När jag skulle hämta upp däcken i måndags hade det blivit lite fel framdäck, istället för supercorsa sp satt där ett supersport. Slicks tjoho.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
En bra anledning till varför man kränger däck själv. Inte för att spara pengar iaf :smasha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Även med slanglöst osv?

Och vad behövs? :)

Däckjärn och någon form av balanceringspryl. Och en god öl.
Kan vara bra med någon däckpasta för att underlätta krängandet med.

Sedan kan man ju lägga hur mycket mer som helst på det och skaffa automatiska maskiner och sånt...
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Fördel är en kompressor så att du får luft i däcket med. Men kan säkert ta med hjulen på en åktur till närmsta mack för att lösa det :)
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Däckjärn och någon form av balanceringspryl. Och en god öl.
Kan vara bra med någon däckpasta för att underlätta krängandet med.

Sedan kan man ju lägga hur mycket mer som helst på det och skaffa automatiska maskiner och sånt...

God öl hjälper inte när man är förkyld :(
Är det inte värre alltså? Kompressor har jag ju att tillgå. Balanseringen bör väl vara ok även om jag vänder på däcket..?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
God öl hjälper inte när man är förkyld :(
Är det inte värre alltså? Kompressor har jag ju att tillgå. Balanseringen bör väl vara ok även om jag vänder på däcket..?

I princip nej. Det är lite som att kränga däck på vanliga trampcyklar, fast jobbigare. Det är bra att ha plastbitar som skydd mot fälgen när man är där och bänder, annars kan man repa fälgen. Däckpasta är riktigt trevligt att ha med, det blir mycket mindre jobb så.
Hur det är med balanceringen, hojdäck brukar vara rätt välbalancerade så har fälgen blivit balancerad ska det nog inte vara något jätteproblem.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Det här låter som att jag bör lära mig. Då är frågan vart jag får tag i däckjärn och däckpasta i närheten av Vårgårda på en lördag :p
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt du behöver finns på Biltema.
ImageUploadedByTapatalk1396038488.039406.jpg

Det här år ändå bästa prylen (om man nu inte vill använda hojens stöd).
ImageUploadedByTapatalk1396038503.920050.jpg
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Inga problem, skulle vara vid monsunregn men hur ofta belastar man däcken fullt ut i regn.

Montera och ut o kör
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
oftast har ju rotationsriktningen på däck mest att göra med blötegenskaperna, så du kan säkert köra med dom åt fel hål under helgen så länge det inte ösregnar...
ang framhjulet så har iaf mitt framhjul rotationsriktning markerade på bromskivorna (orginal) vet inte vad det spelar för roll dock...

edit:var visst pucktvåa på den ja...
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Om du ska vända däcken själv (jag hade krävt det om du nu har betalt för att få det gjort en gång) så gör en markering på däcket o fälgen, sen när du vänder det så sätt däcket på samma ställe så eventuella obalanser i däcket inte flyttar sig, då borde balanseringen vara densamma.

Få på däcken är relativt enkelt (skaffa 3 däckjärn inte 2. 2 som håller däcket på plats och ett som du jobbar med), att ta av dem är bökigare, och det är lätt att repa fälgen, men är man försiktig och tålmodig så går det bra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top