Kapad Abus-kätting

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Här visas hur en Abuskätting kapas på mindre än 1 minut.

http://www.youtube.com/watch?v=WOoEWv_QAio

Nu känns det ju som att det inte spelar någon roll vare sig du har två eller fem kättingar. Får tjuven 20 lugna minuter en natt så är det ju kört?

Tar gärna emot förslag på kättingar som är bättre - kommer att ha min hoj utomhus då jag ej har garagemöjlighet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En kätting och ett skivbromslås, kanske placerat avigt i drevet om det går så man inte kommer år med saxen så lätt och får ett mothåll. Och på det ett sjuhelvetes larm.

En frisk försäkring samt att man har kvitto eller annan acceptabel dokumentation på sina lås och ordning på alla nycklar.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag ser inte att det står ABUS någonstans på kedjan? :va

Men hur som helst så visar den här filmen på ett bra vis varför man inte ska ha kedjan liggandes på backen. Det gör det extra enkelt för en tjuv att lägga en bultsax med ena handtaget mot backen och lägga sin kroppsvikt på andra handtaget.

Annars tar det inte många minuter att ta sig igenom en dylik kedja med en bågfil och ett par fräscha blad. Och behöver man inte tänka på ljudnivån så är det ju snabbt avklarat med en vinkelslip.
 

jonte_jkpg

Medlem
Gick med
21 Dec 2012
Ort
jönköping
Hoj
ktm 690 smc-r 2013
inget stoppar en vinkelslip... har man modell större på bultsax är det inte heller mkt som hindrar en, det blir ju en djävulsk hävstångseffekt, även sett filmer där man fryser låset och slår sönder det med hammare
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag ser inte att det står ABUS någonstans på kedjan? :va

Men hur som helst så visar den här filmen på ett bra vis varför man inte ska ha kedjan liggandes på backen. Det gör det extra enkelt för en tjuv att lägga en bultsax med ena handtaget mot backen och lägga sin kroppsvikt på andra handtaget.

Annars tar det inte många minuter att ta sig igenom en dylik kedja med en bågfil och ett par fräscha blad. Och behöver man inte tänka på ljudnivån så är det ju snabbt avklarat med en vinkelslip.

Bara det att det tar flera år att dressera en kedja att inte ligga på marken.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
En spy5000m med tillhörande basebollträ/knogjärn kanske? Som komplement till två Abuskättingar, en Biltemakätting och ett Abus skivbromslås?
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
I dagens läge spelar det ingen större roll vad du använder för typ av lås/kedja, vill dom ha hojen så tar dom den på ett eller annat sätt tyvärr, oavsett 1, 2, 3, eller 4 kedjor.

Skivbromslås är ju ett skämt, de struntar i låset och kapar bromsskivan istället.

Sirener är ju såklart bra på så sätt att de låter mycket vilket kan göra att de blir skrämda, har svårt att jobba i oljudet samt att det påkallar uppmärksamhet (om nu någon får för sig att ingripa).

Det finns många andra sätt att skydda sig, men tyvärr är ju många av dem olagliga i lilla Sverige, om man inte själv vill hamna på kåken en stund.

Jag såg en youtube film om en kille som hade utvecklat ett lås, låset var som en stor järnplatta som bultades fast i marken och på plattan fanns det en speciell "kil" där du körde in framhjulet, sedan "spände" han över en järnplatta över själva fälgen, som sedan låstes fast i själva kilen. Där var man mer eller mindre tvungen att montera bort framhjulet och lyfta med sig resten vilket kan ta lite tid, han hade dessutom kedjor, larm och annat också samt att han höll på att utveckla något liknande för bakhjulet.

Svårt det där, man får ha hojen i lägenheten, klart bäst.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Fy satan vilken bultsax.
Den gömmer man inte innanför jackan...

Det gör man å andra sidan inte med en hoj heller. En skåpbil från valfri bensinmack kostar dock bara en dryg tusenlapp i ett dygn, och den får det plats både skateboards, bultsaxar och en hel del hojar i...
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Annars tar det inte många minuter att ta sig igenom en dylik kedja med en bågfil och ett par fräscha blad. Och behöver man inte tänka på ljudnivån så är det ju snabbt avklarat med en vinkelslip.

Jag skulle hjälpa en kompis att befria hennes trampcykel från ett bygellås, jag åkte dit beväpnad med en bågfil. Efter 5 minuter idogt sågande såg det bara ut som att jag polerat stålet lite grann. Det blev till att åka å hämta en vinkelkap istället, då tog det bara nån minut!
Så bågfil hjälper föga mot härdat stål. Säger inte att det är omöjligt, men med mina muskler och mitt tålamod är det det
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Det skrämmande är att folk inte bryr sig när man kapar kedjor eller liknande.
Tappade bort min sista nyckel till förra låset (idiot) och hade ingen annan utväg än att låna den största bultsaxen jag hittade. Stack ner den i en ryggsäck och gick iväg till hojen som stod några kvarter bort (mitt på dagen var detta). Hade med mig ägarpapper och alla nycklar till hojen om någon skulle undra. Ställer mig på trottoaren bland folk på väg till lunch och jobb, fram med bultsaxen och "pjong" så var Kättingen av. Folk tittar och viskar lite emellan men ingen säger något. :confused:

Det jag lärde mig av detta är att låsen måste påkalla mycket uppmärksamhet, dvs Larm :fakta
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Frågan är om ens Larm hjälper. Tycker inte det är alla som reagerar på detta heller. Men säkerligen bättre.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Testade på ett ABU-lås klass 3 som satt på båtmotorn att kapa med vinkelslip. Klockades till 11 sek så även om det låter en hel del hinner man knappt reagera om man ligger i bingen och drömmer söta drömmar..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ska vi summera den här tråden som alla andra lås-trådar, med att vill de riktiga tjuvarna ta hojen så gör dem det, men de hindrar den här spontana "åh, en olåst hoj! Den tar vi!"-impulsen från random p12:a som har gått fordonspogrammet?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det skrämmande är att folk inte bryr sig när man kapar kedjor eller liknande.
Tappade bort min sista nyckel till förra låset (idiot) och hade ingen annan utväg än att låna den största bultsaxen jag hittade. Stack ner den i en ryggsäck och gick iväg till hojen som stod några kvarter bort (mitt på dagen var detta). Hade med mig ägarpapper och alla nycklar till hojen om någon skulle undra. Ställer mig på trottoaren bland folk på väg till lunch och jobb, fram med bultsaxen och "pjong" så var Kättingen av. Folk tittar och viskar lite emellan men ingen säger något. :confused:

Det jag lärde mig av detta är att låsen måste påkalla mycket uppmärksamhet, dvs Larm :fakta

När jag befriade kompisens cykel så var det många förbipasserande, en man stannade faktiskt och frågade om det var min cykel. Jag var rätt irriterad på låset vid det laget och helt inne i kapandet så jag svarade kort men sanningsenligt. Nej! Och fortsatte kapa. Det slog mig först efter några sekunder att det korta svaret kunde få situationen att verka lite suspekt men mannen ifrågasatte inte mer, dock stod han kvar en stund.
Tyckte att det var fint av honom att fråga iaf
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top