Tjejer har svårare att ta mc kort pga storleken på hoj?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=4621162

I denna orättvisa land för tjejer så har någon hittat nästa sak vi måste ändra på. Detta har väl ändå inget med kön att göra utan med korta människor oavsett om man är tjej eller kille.
Kan tyckas att i verkliga livet så är inte hojarna så fruktansvärt små och lätta så att uppkörningen skall ske på en normalstor mc är väl inte så mycket begärt:va

Tydligen i Ö-vik så klarar sig tjejerna lika bra. Undrar om dom har små hojar eller stora tjejer:rofl
 

Medellin

Medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Dags att bygga mindre motorcyklar då, så att tjejerna kan köra upp på samma villkor.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Statistik.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
I verkliga livet kan tjejerna välja en båge som passar dom bra :)
Jag valde å köra upp på en er-5 efter att ha brottats med cb-750 några lektioner.
Fick ett mellankort som automatiskt övergick till tungt efter 2år.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
– Ingenting här är kvinnovänligt, om man säger så. Provet är inte gjort för små tjejer.
Om killarna inte är 30 kg tyngre så är de i alla fall 20-30 cm längre än tjejerna.
Och man använder samma motorcyklar. Det betyder att tjejerna får högre och tyngre cykel än killarna, säger Tommey Nilsson.

Skulle hojen bli större och tyngre bara för att det är en tjej som ska köra den?
Om det nu är samma hoj som används så bör den ju rimligtvis vara precis lika stor och tung oavsett vad det är för kön på den som kör...
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Skulle hojen bli större och tyngre bara för att det är en tjej som ska köra den?
Om det nu är samma hoj som används så bör den ju rimligtvis vara precis lika stor och tung oavsett vad det är för kön på den som kör...

Finns det egentligen en tung mc som är gjord för extremt små människor oavsett kön. Isåfall kanske man borde ha egen hoj att ta med på uppkörningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I verkliga livet kan tjejerna välja en båge som passar dom bra :)
Jag valde å köra upp på en er-5 efter att ha brottats med cb-750 några lektioner.
Fick ett mellankort som automatiskt övergick till tungt efter 2år.

Ute i verkligheten så har de sedan rätt att köra vilken MC som helst precis som sina manliga vänner så det är väl ganska rimligt att det får samma körkrav på uppkörningen?

Alternativt kan vi kanske införa ytterligare en körkortsklass? Vilkor: tjejhoj = max 150 kg och sadelhöjd max 60 cm?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Om det hänger på längd och vikt borde ju en undersökning göras med det som utgångsläge. Det kanske är gjort?
Stämmer det som skrivs i artikeln bör kortväxta killar ha lika svårt för körningen som tjejerna.

De kör väl upp innan de är redo om så många kuggas och det är väl körskolan som ska se till att folk är redo för sin uppkörning eller?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Var på en tjejkurs med SMC förra året. Vi var inte många som körde sporthoj. :gnissla Att köra snäva 8or med en Honda VTR var en utmaning. :hihi Ett par andra tjejer satt på något litet custom. De hade inga som helst problem att svänga hur som helst. :3freak Vet inte om de där små hojarna räknades som tung dvs. A-kort, men lättkörda var de. Nog finns det hojar även för tjejer, så varför skulle de ha svårt med uppkörning? :va Min trafikskola hade någon hoj som var lägre just för tjejer, kommer tyvärr inte ihåg vad det var för något.

Det avgörande är ju faktiskt inte hur lång man är utan hur långa ben man har. Själv har jag längre ben än killar som är betydligt längre än mig. Tror inte att det är så himla ovanligt att tjejer har längre ben än killar som är lika långa. :rolleyes:

Såg nyligen BMWs nya caféräser. En prislapp som hette duga, men snygg, och med en sadelhöjd som definitivt skulle passa dem som inte är så långa. :tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Frågan är väl hur pass relevanta krypkörningsövningarna på manöverprovet överhuvudtaget är för att bedöma hur lämplig man är som MC-förare. Just nu måste man ju klara dessa för att ens få göra del 2 av uppkörningen i trafiken. Om det visar sig att småväxta personer har svårare än andra att klara av krypkörningen och det dessutom har liten betydelse för hur säker man är som förare generellt kan jag tycka att det är rimligt att ersätta detta med något annat prov eller ta bort momentet helt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Citat från länken:
"Om man tittar på siffrorna så verkar det som att kvinnor är värdelösa på att köra motorcykel. Men så är det inte. Många undersökningar visar att kvinnor snarare är bättre än män i trafiken. De är kanske lite sämre på att manövrera, men de är bättre på riskmedvetenhet och sådana saker."

Alltså kanske man ska sluta fästa sån jefla stor vikt vid krypkörning runt små koner, för båda könen. När jag körde upp var vi 3 stycken från min trafikskola, två män och en kvinna. Tanten var lite kortare, men inte jättekort på något sätt, därför körde hon en likadan hoj som vi andra fast med lägre sadel. Nu spelade detta ändå ingen roll eftersom hon sparkade ner koner i högfartsbanan två gånger om och kuggade. Sadelhöjden till trots så klarade hon inte provet p.g.a. för lite träning i förhållande till nerverna.

Om det nu är så att tjejer/tanter/kex kör för höga hojar - skaffa lägre hojar, det finns nästan alltid. Om det nu är så att de ändå kuggar så har de helt enkelt tränat för lite! På uppkörningen ska man väl inte åka med fötterna i backen så vad spelar det för roll?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
1. Det finns hojar som är lägre och finns det inte får man väl sänka. Går det ändå inte är det väl tillverkarna som inte gör tillräckligt många modeller av dvärghojar.
2. Killar med exakt samma mått har ju exakt samma problem.
3. Man ska väl inte köra med fötterna nere?

I övrigt tycker jag också lågfartsproven är en aning meningslösa. Visst gäller det att ha en grundbalans men de allvarligaste olyckorna sker väl knappast i krypfart. Bättre då att fokusera provet på korrekt kurv och bromsteknik.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kvinnor är generellt kortare och har mindre muskelmassa än män. Det är fastställt och glasklart för var och en av oss. Så självklart har en (i genomsnitt) muskulärt svagare och i allmänhet kortare kvinna svårare att hantera en hoj på 200 kg än en genomsnittlig man. Både att hantera vid lågfartsmanövrar, få upp på centralstöd, baxa runt osv. Bara det faktumet att man ibland knappt når ned gör att en osäkerhetskänsla infinner sig = man presterar sämre än man hade gjort om man hade känt sig mer säker i sadeln. (Jag vet, jag har själv korta ben - fast jag är man...:))

Att i det läget ha en viss skillnad mellan könen känns helt ok i min värld. Visst, det är inte helt rättvist. Alla tjejer är inte korta och svaga, alla män är inte långa och starka. Men det är mindre orättvist än som det är nu.

Låt oss ta ett fiktivt exempel - bara som en tanke...
Man, 1,85 m lång, 90 kilo. Skall klara en hoj som väger c:a 200 % av hans egen vikt.
Kvinna, 1,60 m lång, 65 kilo. Skall klara en hoj som väger c:a 300 % av hennes vikt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Var på en tjejkurs med SMC förra året. Vi var inte många som körde sporthoj. :gnissla Att köra snäva 8or med en Honda VTR var en utmaning. :hihi Ett par andra tjejer satt på något litet custom. De hade inga som helst problem att svänga hur som helst. :3freak Vet inte om de där små hojarna räknades som tung dvs. A-kort, men lättkörda var de. Nog finns det hojar även för tjejer, så varför skulle de ha svårt med uppkörning? :va Min trafikskola hade någon hoj som var lägre just för tjejer, kommer tyvärr inte ihåg vad det var för något.

Det avgörande är ju faktiskt inte hur lång man är utan hur långa ben man har. Själv har jag längre ben än killar som är betydligt längre än mig. Tror inte att det är så himla ovanligt att tjejer har längre ben än killar som är lika långa. :rolleyes:

Såg nyligen BMWs nya caféräser. En prislapp som hette duga, men snygg, och med en sadelhöjd som definitivt skulle passa dem som inte är så långa. :tummenupp

Jag kollade faktiskt runt lite på customhojar och dessvärre verkar många ha lite för få kw för att få användas som uppkörningshoj. Iallafall de mindre mellan 600-800 kubik.
Gränsen är höjd till 50 kw för A kort men det är ju inget som hindrar en småtting från att välja en mindre hoj och helt enkelt ta A2 istället.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om man kör upp för A-kort ska provfordonet ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg.
Med tanke på att man vid godkänt prov kan åka hem på en Triumph Rocket III på 320 kg och 2300 cc så är det rimligt att ställa vissa krav på att kunna hantera en hoj som åtminstone är större och tyngre än en hundtjufemma. Om man inte klarar det så finns det som sagt andra körkortsklasser.

Jag är helt för jämställdhet mellan könen men även om man har olika förutsättningar så tycker jag att samma krav bör ställas.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kvinnor är generellt kortare och har mindre muskelmassa än män. Det är fastställt och glasklart för var och en av oss. Så självklart har en (i genomsnitt) muskulärt svagare och i allmänhet kortare kvinna svårare att hantera en hoj på 200 kg än en genomsnittlig man. Både att hantera vid lågfartsmanövrar, få upp på centralstöd, baxa runt osv. Bara det faktumet att man ibland knappt når ned gör att en osäkerhetskänsla infinner sig = man presterar sämre än man hade gjort om man hade känt sig mer säker i sadeln. (Jag vet, jag har själv korta ben - fast jag är man...:))

Att i det läget ha en viss skillnad mellan könen känns helt ok i min värld. Visst, det är inte helt rättvist. Alla tjejer är inte korta och svaga, alla män är inte långa och starka. Men det är mindre orättvist än som det är nu.

Låt oss ta ett fiktivt exempel - bara som en tanke...
Man, 1,85 m lång, 90 kilo. Skall klara en hoj som väger c:a 200 % av hans egen vikt.
Kvinna, 1,60 m lång, 65 kilo. Skall klara en hoj som väger c:a 300 % av hennes vikt.

Fast om vikten på föraren har så oerhört stor betydelse skulle ju ingen under 200 pannor kunna framföra en Goldwing?
Jag tror nog det kan vara bra att kräva att uppkörningshojen skall vara någon slags mellanväg av de fordon du faktiskt ska bevisa att du kan hantera. Och let´s face it, en BMW F 650 GS som många körskolor använder är inte särskilt svår att hantera. Inte heller XJ6 kan jag tänka mig.

Det blir ju lite fel om en 150 kg hoj används för att bevisa att du kan köra en 300 kg kromsläde. Är man liten får man köra upp på en liten hoj och sedan hålla sig till små hojar, dvs A2.
 

Brickhead

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet
Jag klarade minsann konbanan (tre gånger :gnissla) med mina 60kg och 180cm.

Kan man inte hantera MCn i låga hastigheter så kan man inte! Oavsett kön :tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag klarade minsann konbanan (tre gånger :gnissla) med mina 60kg och 180cm.

Kan man inte hantera MCn i låga hastigheter så kan man inte! Oavsett kön :tummenupp

Och jag med mina 90 kg och 175 cm klarade INTE konbanan första gångerna. Och då hade jag ändå tagit 1 körlektion.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag sticker ut hakan och säger att rent generellt är tjejerna sämre förare när det gäller allt - oavsett vad undersökningar visar :rofl
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top