Avlufta bensinslangen

Status
Ej öppen för fler svar.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tog premiär turen runt kvarteret i idag och det gick bra tills dess att jag kom till en nedförsbacke för då fick jag soppatorsk, har en skor jävla bubbla i den nya bränsleslangen, hur blir jag väck med den på bästa sätt? :hihi Finns säkert nått busenkelt knep.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är du seriös??? lr vad. Annars lossa slangen så "rinner" bubblan ut
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Det finns en sån där "super liquid problem solver" som man häller in i bensintanken så rengör den alla rör och all sånt tjafs som har dykt upp under vinter halvåret. =)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Eeeh bränslesystemet är väl inget slutet system?

Borde inte bubblan tryckas genom systemet såfort bränslepumpen går, typ om du kör på med startmotorn?
Annars får du väl trycka bubblan uppåt i slangen och ta loss den allra längst upp.

Jag har iaf aldrig hört att man skulle behöva lufta bränslesystemet mer än möjligtvis på en diesel.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det finns en sån där "super liquid problem solver" som man häller in i bensintanken så rengör den alla rör och all sånt tjafs som har dykt upp under vinter halvåret. =)
Hjälper inte mig. Det är inte tankens fel att det ligger luft i slangen mellan förgasaren och tanken.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Lossa slangen, töm, sätt på igen.
Du har en kran som man kan ställa in på fritt flöde? Vad händer när du gör det? Rinner inte fast tanken är full med bensin? Stopp i kranen?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Spelar väl ingen roll om det är en bubbla i slangen, soppan rinner ju förbi ändå... (det är ju soppa nederst i slangen liksom...)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Är du seriös? lossar jag slangen åker det ju in mer luft :gnissla
Hrm... jo, många mek kräver ju att man tar bort tanken för att komma åt. För att ta bort tanken måste ju...slangen av. När allt är klart sätter man tillbaks tanken och... slangen. Nån gång ibland måste man byta bensinslang. Ibland behöver man dränera förgasarna, då åker sista droppen ur slangen och kvar är...luft. Osv osv. När har det nånsin varit ett problem att "det åker in mer luft"?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Alltså om du inte gillar luftbubblan så sätter du soppakranen på PRI, lossar slangen på förgasaren och vips så trycker bännsinen ut blubban :tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fast det är kanske bäst att lämna in den till verkstad. Förklara problemet för dem. Filma denna scen och lägg upp här.

(Episoden av Macken som aldrig blev. Förrns nu. :rofl )
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hjälper inte mig. Det är inte tankens fel att det ligger luft i slangen mellan förgasaren och tanken.

Sitter tanken över fuggarna så gäller tyngdlagen, bensinen rinner ner från tanken till fuggarna, gör den inte det så är det stopp på vägen.
Kolla flottörer, soppafilter etc.

Edit: Eller är detta en skämttråd :va
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du bör åka till macken du tankade sist på och klaga med hög och bestämd röst över deras bränslepåfyllningssystem. Helt uppenbart har bubblan kommit ur pumpens slang och då pumpslangen är grövre än din bränsleslang så fastnar bubblan omedelbart. Det syns klart och tydligt hur ihoptryckt och avlång den är, en bubbla ska ju vara rund.

Nu har jag i undantagsfall fel, så det kan även vara så att bränsleslangar som inte är trycksatta har luft i sig och att det inte är någon fara med det, bränslet kommer fram ändå. Men jag tror mer på en fastkilad bubbla, så åk till macken och skäll. Glöm inte att poängtera att slangen var ny.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vad ska man säga! ibland undrar man :confused:
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hrm... jo, många mek kräver ju att man tar bort tanken för att komma åt. För att ta bort tanken måste ju...slangen av. När allt är klart sätter man tillbaks tanken och... slangen. Nån gång ibland måste man byta bensinslang. Ibland behöver man dränera förgasarna, då åker sista droppen ur slangen och kvar är...luft. Osv osv. När har det nånsin varit ett problem att "det åker in mer luft"?
Grejen är att jag lossat på den gamla slangen tusentals gånger utan att jag märkt något problem. men nu när jag bytte slangen så uppkom denna jättebubbla.
Alltså om du inte gillar luftbubblan så sätter du soppakranen på PRI, lossar slangen på förgasaren och vips så trycker bännsinen ut blubban :tummenupp
Gjorde detta och bubblan blev betydligt mindre, eller jag satte en slangtång på och knödde sedan på slangen så det var nog där den lilla bubblan uppkom.

Sitter tanken över fuggarna så gäller tyngdlagen, bensinen rinner ner från tanken till fuggarna, gör den inte det så är det stopp på vägen.
Kolla flottörer, soppafilter etc.

Edit: Eller är detta en skämttråd :va
Fuggen sitter under tanken men det har egentligen ingen betydelse så länge slangen där i mellan ser ut som ett S, då samlas det luft i S'ets topp och bensinen kommer inte förbi.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top