Mobil-app.

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Hej. Har ni funderat på att göra en app för detta forum. Vet ju att det funkar med Tapatalk, men ändå?
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Är det inte bättre att uppdatera själva webbplatsen (vilken är plattformsoberoende) till något mer modernt om man nu ska börja prata utveckling?

Vilken funktion tänkte du att skulle appen ha?
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Eftersom allt fler människor börjar överge datorer till förmån för surfplattor/ smartphones tror jag först och främst att forumet skulle bli mer tilltalande för "den stora massan", man kan sitta med sin platta/telefon vart som helst och vara uppdaterad. Detta funkar ju via Tapatalk också, men en egen Sporthoj app med bättre navigations möjligheter och kanske en "uppladdnings/delningsknapp" så man snabbt och smidigt kan dela sina foton på 2 hjulingen. Jag är ju ingen app utvecklare så jag vet inge vilka andra funktioner som är möjliga i en app.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Dom kör ju med version 4.20 av vBulletin nu, finns väl stöd att köpa för iphone och android.

Så det kommer nog inom sin tid.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det som hade varit riktigt kul var om man kunde ha appen så den anslöt till GPS så att man kunde se andra SH användare i sin närhet (som har appen) Kanske inget man kollar när man kör (jag håller i allafall inte på med tel när ja kör hoj) men en kul grej =)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Förstår behovet, och jag kan lägga fram det som ett framtida förslag.
Det finns så många "appar" liksom. Och om det skulle bli verklighet med en social app för enbart Sporthoj, då kommer den kosta pengar. Vilket jag iofs inte tror ni har något emot? Kostnaden för att utveckla en sådan app kan bli flera hundra tusen, kanske miljoner.

Tapatalk är det som idag rekommenderas om du vill kunna läsa trådar på forumet på ett smidigare sätt i mobilen.

Plattformsbyte ska ske snart, men ingen större layoutförändring eller ens ändring på vBulletin (forumets mjukvara).
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Förstår behovet, och jag kan lägga fram det som ett framtida förslag.
Det finns så många "appar" liksom. Och om det skulle bli verklighet med en social app för enbart Sporthoj, då kommer den kosta pengar. Vilket jag iofs inte tror ni har något emot? Kostnaden för att utveckla en sådan app kan bli flera hundra tusen, kanske miljoner.

Tapatalk är det som idag rekommenderas om du vill kunna läsa trådar på forumet på ett smidigare sätt i mobilen.

Plattformsbyte ska ske snart, men ingen större layoutförändring eller ens ändring på vBulletin (forumets mjukvara).

Varför ändra ett vinnande koncept :tummenupp

i övrigt så brukar jag använda mobilens webbrowser om jag absolut måste kolla nåt med den, är allergisk mot alla dessa "appar" överallt med oftast mycket sämre funktionalitet än vanliga hemsidan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Varför ändra ett vinnande koncept :tummenupp

i övrigt så brukar jag använda mobilens webbrowser om jag absolut måste kolla nåt med den, är allergisk mot alla dessa "appar" överallt med oftast mycket sämre funktionalitet än vanliga hemsidan

Jo jag är likadan. Problemet med "mobilversion" är att man typ måste skala ner på antalet funktioner. För annars får det inte plats på skärmen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo jag är likadan. Problemet med "mobilversion" är att man typ måste skala ner på antalet funktioner. För annars får det inte plats på skärmen.

90% av funktionerna tror jag 90% inte använder :)

En pekvänlig variant med basfunktionerna vore verkligen uppskattat.

Del1.jpg
Del2.jpg

Även ett rensat forumträd som bara visar de populäraste underforumen, dvs minimerar mc-grupper etc som standard. Med större font.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jo jag är likadan. Problemet med "mobilversion" är att man typ måste skala ner på antalet funktioner. För annars får det inte plats på skärmen.

En responsiv variant för iPad och andra plattor behöver inte skalas ner så mycket, men kan göras klart bättre än vad det är nu. Idag så är mycket på sajten lite smått för att fungera bra med touch.

Jag jobbar med att utveckla appar för iOS och håller med om att det kan bli dyrt. Det går nog att komma väldigt långt med att göra webben responsiv och det blir nog betydligt billigare. En anledning att gå native är i så fall om du vill bygga funktioner i en app som inte går/är svåra att göra med webbteknik.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag surfar på forumet med både android-mobiler, iphone, android-platta och en ipad, jag ser inte problemet, allt funkar precis lika bra som på datorn :tummenupp

Det har gått inflation i appar som ersätter hemsidor, där man som sagt i många fall får sämre funktionalitet i appen. Låt SH vara som det är, och lägg resurserna på att utveckla hemsidan istället för att sprida samma budget på en massa projekt som bara kan bli halvdana.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
En responsiv variant för iPad och andra plattor behöver inte skalas ner så mycket, men kan göras klart bättre än vad det är nu. Idag så är mycket på sajten lite smått för att fungera bra med touch.

Jag jobbar med att utveckla appar för iOS och håller med om att det kan bli dyrt. Det går nog att komma väldigt långt med att göra webben responsiv och det blir nog betydligt billigare. En anledning att gå native är i så fall om du vill bygga funktioner i en app som inte går/är svåra att göra med webbteknik.

Grejen är den att responsivt = nästan alla annonser måste borta eller positioneras om för att man inte ska behöva skrolla förbli en kilometer lång annonskolumn (för den ska inte läggas sist, för då får inte annonsörerna ut något av sin annonsering. utan dom = inget sh... tyvärr).

Speciellt annonser skapar problem då panoraman är t.ex 980 pixlar bred. Då man man ändå inte minska ner storleken hur man vill.

Det är väldigt mycket att tänka på. har man en simpel blogg där vill ha sitt blogginlägg först eller högst på sidan, så är det en sak. Men på SH... nja. Så enkelt är det inte.

Och att ge sig in på app-biten, med konstanta behov av uppdateringar för att följa trender... :gnissla
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag surfar på forumet med både android-mobiler, iphone, android-platta och en ipad, jag ser inte problemet, allt funkar precis lika bra som på datorn :tummenupp

Det har gått inflation i appar som ersätter hemsidor, där man som sagt i många fall får sämre funktionalitet i appen. Låt SH vara som det är, och lägg resurserna på att utveckla hemsidan istället för att sprida samma budget på en massa projekt som bara kan bli halvdana.

Ja mitt beslut i det hela handlar om att hellre inte responsivt alls, eller "bara lite". För just nu, är SH som ett blad man kan zooma in och ut på. Precis som i gamla dar. jag ser inte det svåra i att navigera på detta sätt. Ger mer kontroll.

Och hela det här med responsiv hemsida, t.ex även för stora kommunala sidor, t.ex www.jonkoping.se med så mycket luft mellan spalter och texter att man funderar på vem fan dom inriktar sig på. Ser bara löjligt ut.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ha! Äntligen en fråga där jag inte behöver vara välartad och svara på ett förståndigt vis.

ÄNDRA INGENTING. BYGG INGEN SÄRSKILD APP. ALLT ÄR BRA SOM DET ÄR.

Det går inte att motivera kostnaden för att utveckla en egen sporthoj.com. Använd Tapatalk eller webbversionen i mobilbrowsern.

/Morris

PS. I denna fråga uttalar jag mig som expert. 4 "ettor" i AppStore. I alla andra frågor är jag glad amatör.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Eftersom allt fler människor börjar överge datorer till förmån för surfplattor/ smartphones tror jag först och främst att forumet skulle bli mer tilltalande för "den stora massan", man kan sitta med sin platta/telefon vart som helst och vara uppdaterad. Detta funkar ju via Tapatalk också, men en egen Sporthoj app med bättre navigations möjligheter och kanske en "uppladdnings/delningsknapp" så man snabbt och smidigt kan dela sina foton på 2 hjulingen. Jag är ju ingen app utvecklare så jag vet inge vilka andra funktioner som är möjliga i en app.

Allt det du nämner går att göra i tapatalk...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ha! Äntligen en fråga där jag inte behöver vara välartad och svara på ett förståndigt vis.

ÄNDRA INGENTING. BYGG INGEN SÄRSKILD APP. ALLT ÄR BRA SOM DET ÄR.


PS. I denna fråga uttalar jag mig som expert. 4 "ettor" i AppStore. I alla andra frågor är jag glad amatör.

Vill inte nån ens ge en 2poängare på dina appar? :va

Ändra vanliga hemsidan så den funkar med touch, utvecklingskostnad 30minuter i paint..
 

moddlaren

Guest
Var är problemet med att läsa o skriva i sporthoj?? Detta är läst o skrivet med hjälp av android inga problem alls..

kolla. Blocket.. tradera.. mf dom e helt.kassa som appar:arsele
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Ser att denna fråga väkte stort intresse. Om det kostar multum att göra en app, skit i det. Jag använder Papatalk just ju. Bara en lite irriterande sak, alla smileys blir bara text. Lite enoying.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top