Skåpbil som garage?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej, jag har en lite udda fråga :hihi

Bor i Sthlm och har inte tillgång till garage så har hojen ute på en ytparkering vilket har gått tämligen bra men i augusti hade nåt pack varit på tändningslåset vilket ledde till att man var tvungen att utnyttja sin försäkring.

Kom under ett samtal med en kompis idag på idén att man skulle kunna ha en skåpbil där man monterar en ramp som man parkerar hojen i efter varje runda. Kort sagt så står skåpbilen på parkeringen o när man är klar med hojen kör man in den i skåpbilen och sen backar man ut hojen när man ska köra. Det uppstår dock några frågor:

1. Tror ni att hojens helförsäkring skulle gälla om hojen blir stulen från bilen alt att bilen i sig blir stulen?

2. MC-försäkringen blir billigare om hojen står inlåst inom fyra väggar och tak, tror ni att man kan få försäkringsbolaget att acceptera en bil som ett garage?

Söker mest lite idéer innan man tar kontakt med sitt försäkringsbolag. Kostar ju ändå en del även att köpa nån gammal skruttbil. Tycker mest det var en spännande idé :hihi

Tänker mig att detta även hjälper till på så sätt att hojen inte syns lika mycket och ingen går o pillar på den när de går förbi, alltså random förstörelse från pack.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
eller så blir både bil och mc stulet......

nej jag tror ej försäkringsbolag räknar detta som inlåst.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du bott någon annanstans än i en stad, så är det ingen dålig idé.
Jag förvarar själv motorsågar och liknande i bilen.
Den skyddar mot väder och vind, men som stöldskydd är det riktigt dåligt.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lyft ur batteriet o ta bort ratten från bilen så kör dem ju inte iväg med hela skiten iaf.
Sen blir det ju bara ett litet skydd från de som temporärt glider förbi o annars ser en hoj ståendes helt öppet.
Bättre än inget helt klart.

Själv funderat många ggr på att köpa en stor skåpbil o dra in verkstadsinredning osv o ha som garage/racebuss.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tack för åsikterna.

Tanken var att bara ha bilen som "garage" så om det skulle bli av så var det ingen dum idé, Norman. Känns dock lite jobbigt att asa in o ut hojen hela tiden samt att en bil ändå kostar lite. Är mer orolig att få hojen vandaliserad än stulen, så därav tanken med det hela.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag tycker det är en lysande idé under förutsättning att du har fast parkeringsruta. En gammal buss som inte ser för jävla risig ut men behöver ju i princip inte vara körduglig. Se till att bussen garanterat inte är körbar, ett sjuhelvetes larm och en smidig ramp så man är kvickt iväg.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jo, jag har en fast parkeringsplats så bilen kan va avställd och oförsäkrad (såvida man inte kan få in att hojen täcks av försäkringen vid stöld, men det kan jag aldrig tänka mig). Får kolla vidare på idén.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har haft crossbussen som garage till crossen under 6 år medans jag saknade garage. Kunde ta in hojen på jobbet under helger för större service men de mesta fixade jag ute på crossbanan så när jag lastade in hojen och åkte hem från banan så var hojen redan klar för nästa träningspass.

En vit tråkig vw-buss utan dekaler på en upplyst parkeringsplats med ett större företag på andra sidan gatan med vakter som iofs inte vaktade vår parkering men ändå, de stod ju där dygnet runt.
Och jag var noga med att dölja vad som fanns i bilen, öppnade tex aldrig skåpdörrarna när någon stod på parkeringen och kunde se.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, jag har en fast parkeringsplats så bilen kan va avställd och oförsäkrad (såvida man inte kan få in att hojen täcks av försäkringen vid stöld, men det kan jag aldrig tänka mig). Får kolla vidare på idén.
Du får helt enkelt ringa försäkringsbolaget och fråga rakt ut hur det ligger till.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade samma upplägg i ett par år men utan fast P-plats. Mitt försäkringsbolag räknade allt med fyra väggar, tak och egen nyckel som inlåst utrymme.

Jag hade en aluminiumramp i fullbredd monterad med gångjärn utanpå bakdörrarna för smidig lastning och extra stöldskydd, immobilizer, tvåvägslarm så jag hörde uppe i lägenheten när någon var på bussen och ett par rejäla spännband som höll fast skjutdörrarna innifrån. Dessutom tog jag bort låsmekanismen från dörrarna på högersidan så tjuvarna kunde stå hela dagen med skruvmejslar och ståltrådsgalgar utan att komma in.

Hade ett antal påhälsningar på höger skjutdörr och någon på höger hyttdörr men ingen lyckades komma in i skåpet och ingen var någonsin på rampen eller dörrparet mot gatan.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top