Går det att klarlacka ett målat slipon?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har en ljuddämpare/slipon som från början var repat(kolfiber).
Jag klarlackade det och det såg snyggt ut men efter ett tag släppte klarlacken på ovansidan (gissar på att de berodde på värme och regn i en kombination).

Nu i vinter har jag kortat av dämparen och målat den med svart värmebeständig färg.
De såg bra ut under vintervilan men nu i solljuset så tycker jag att de mattsvarta ser tråkigt ut jag vill ha en glansig/blank yta istället.

Är det möjlig att klarlacka ovanpå den svarta värmebeständiga färgen eller kommer resultatet bli det samma som förra året( det flagnar och blir fult)?

Klarlacken jag använde var vanlig klarlack på burk. Jag tänkte åka till mekonomen imorgon och fråga om de har någon värmebeständig klarlack?

Vad tror ni? Kommer de bli skit igen ? Vad ska jag tänka på? Vilken klarlack ska jag leta efter ?

Med vänlig hälsning// Jocke
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
1k lacker är inte så stryktåliga. Det finns värmetålig klarlack på burk o köpa men skulle tippa på att vanlig 2k klarlack håller bättre, (tål värme ganska bra).
Garanterar inte att din svarta färg under gillar 2k men bör inte vara några problem.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
1k lacker är inte så stryktåliga. Det finns värmetålig klarlack på burk o köpa men skulle tippa på att vanlig 2k klarlack håller bättre, (tål värme ganska bra).
Garanterar inte att din svarta färg under gillar 2k men bör inte vara några problem.



Jag använde MOTIP heat resistant klarlack. Kostade 110 kr och resultatet blev snyggt.Det ska tåla värme upp till 800 grader och vara stark mot vädrets makter.
2K klarlack kostade 350 kr så jag tror att jag gjort en bra deal men de återstår att se efter sommarens prövningar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top